Af: Carsten Jensen

1. juni 2009

Tag billetten!

En ny billetportal - scenen.dk - er klikkeklar 1. juni og skal hurtigt og enkelt give et overblik, så brugeren med et minimum af anstrengelser kan finde frem til den ønskede teaterforestilling og anskaffe sig en billet. På børneteaterområdet kan man øjne en vis skepsis over for projektets nødvendighed.

Hvis man er interesseret i at se en børneteaterforestilling, kan man prøve Kultunaut (der venligst har stillet et direkte omstillings-ikon til rådighed her på portalen). Man kan prøve aok.dk eller ibyen.dk eller klikke sig frem til de enkelte stationære børneteatres hjemmesider og undersøge mulighederne.

Tidligere kunne man også prøve ‘Små Scener’ på Teatercentrums hjemmeside (der før den tid også var at finde i papirudgaven af Børneteateravisen) – men efterhånden lagde teatrene deres oplysninger ind i et så beskedent omfang, at den blev lukket.

Problemet er lidt det samme med de eksisterende portaler: Teatrene får ikke altid lagt de relevante data ind de mange forskellige steder, og man aner mere end almindelig irritation over de mange indtastningsopgaver, når man taler med de små teatre.

Men det håber en ny samlet scenekunstportal at gøre op med. Fra juni måned er det nemlig meningen, at scenen.dk skal være den ultimative søgemaskine for det samlede danske teaterliv.

Model scenen.dk er ikke et decentralt projekt fra teatrene selv, men er bestilt af Kunststyrelsen, der har bevilget støtte til projektet i tre år. Det er teaterbilletter.dk, der vandt opgaven med at lave scenekunstportalen, og Kunststyrelsens forventninger er, at portalen allerede i år skal indeholde 90 procent af alt det professionelle teater, der produceres i Danmark – stigende til 95 procent i 2010.

Central base

Det er selve søgefunktionen, der er centrum i den nye portal, men ifølge sekretariatschef Christina Krøll fra teaterbilletter.dk vil man også kunne finde egentligt redaktionelt stof:

»Vores primære mål er at give publikum en hurtig vej til teaterbilletterne. Men vi vil også gene inspirere, så de måske får lyst til også at se nogle andre forestillinger,« siger hun til Magasinet Sceneliv, der udgives af Dansk Skuespillerforbund.

I Sceneliv tages også det altoverskyggende problem op: Hvordan får man samtlige teaterproducenter til at lægge de nødvendige oplysninger ind på den nye portal, når de i forvejen er træt af at skulle bruge tid på at lægge oplysninger ind på alle de andre hjemmesider.

Og Christina Krøll erkender, at det har krævet og vil kræve overtalelse og overbevisende argumenter at få alle ind i folden. Dog har teaterbilletter.dk måske det rette lokkemiddel: En centraldatabase – TEREBA kaldet – som vil betyde, at teatrene fremover kan nøjes med at aflevere oplysningerne ét eneste sted. Denne centraldatabase skal både kunne modtage fra og videresende alle relevante oplysninger til andre baser/hjemmesider og således lette det enkelte teaters administration.

Plads til begejstring

Det burde være det ultimative salgsargument – ikke mindst over for landets mange professionelle børne- og ungdomsteatre, der ofte har ganske få ressourcer til det administrative arbejde, hvor der også skal bruges meget knofedt til salg og marketing og almindeligt bogholderi.

Erfaringerne med ovennævnte Små Scener illustrerer således meget godt den lettere skepsis, der fra dele af børneteaterområdet udvises denne nye centralt-organiserede vidensportal.

Ikke alle teatre – slet ikke uden for hovedstadsområdet – kan finde entusiasme og overbevise om behovet for det nye tiltag, så det er også her, man skal høre argumenter for, ‘om det overhovedet kan bruges til noget’, ‘er det ikke bare endnu en tvangsopgave’ osv. osv.

BørneTeaterSammenslutningen (BTS) har ikke officielt gjort anstalter til at sikre medlemmernes aktive deltagelse i scenen.dk – men tager det vist som givet, at teatrene kan se egeninteressen i projektet.

I scenen.dk’s såkaldte referencegruppe sidder i øvrigt også Ebba Bertelsen fra Jomfru Ane, der kan følge udviklingen med de børneteaterbriller, der også har placeret hende i BTS’ bestyrelse.

Teatercentrum involverer sig

Også Teatercentrum er aktiv i forbindelse med projektet og vil samarbejde med teaterbilletter.dk omkring div. tekniske løsninger, fortæller sekretariatschef på Teatercentrum, Henrik Køhler, der også er at finde i teaterbilletter.dk’s bestyrelse.

Teatercentrum vil således også være med til at brande scenen.dk over for både børneteatrene og formidlere af scenekunst for børn og unge.

På sigt vil det forhåbentlig også være sådan, at formidlere kan bruge scenen.dk via børneteateravisen.dk som direkte link til at opsnuse børneteater over det ganske land…

Fra brugerside vil interessen og entusiasmen givet være stor – tænk at kunne overskue hele landets teaterliv, inkl. spilleperioder, rabatmuligheder osv. på et eneste sted.

Og en scenekunstportal, hvor alle teatre får lige meget synlighed og plads – som det er tænkt, fordi man ikke skal kunne købe sig til mere opmærksomhed ad denne vej – burde også være en gevinst for synligheden af dansk børne- og ungdomsteater. Alene antallet af teatre og forestillinger fra området på en fuldt funktionsdygtig portal kan vise, hvor stor en del af dansk teaterliv, der er viet til børne- og ungdomspublikummet.

Seneste artikler

Seneste artikler

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School. Materialet blev præsenteret for offentligheden i slutningen af august sammen med bogen ’AI i gymnasiet’. Både undervisningsmaterialet og den nyudgivne undervisningsbog er guf for alle, der ønsker at vide mere om AI i særdeleshed og vores digitale liv i almindelighed.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School. Materialet blev præsenteret for offentligheden i slutningen af august sammen med bogen ’AI i gymnasiet’. Både undervisningsmaterialet og den nyudgivne undervisningsbog er guf for alle, der ønsker at vide mere om AI i særdeleshed og vores digitale liv i almindelighed.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere