Af: Carsten Jensen

1. juni 2009

Tag billetten!

En ny billetportal - scenen.dk - er klikkeklar 1. juni og skal hurtigt og enkelt give et overblik, så brugeren med et minimum af anstrengelser kan finde frem til den ønskede teaterforestilling og anskaffe sig en billet. På børneteaterområdet kan man øjne en vis skepsis over for projektets nødvendighed.

Hvis man er interesseret i at se en børneteaterforestilling, kan man prøve Kultunaut (der venligst har stillet et direkte omstillings-ikon til rådighed her på portalen). Man kan prøve aok.dk eller ibyen.dk eller klikke sig frem til de enkelte stationære børneteatres hjemmesider og undersøge mulighederne.

Tidligere kunne man også prøve ‘Små Scener’ på Teatercentrums hjemmeside (der før den tid også var at finde i papirudgaven af Børneteateravisen) – men efterhånden lagde teatrene deres oplysninger ind i et så beskedent omfang, at den blev lukket.

Problemet er lidt det samme med de eksisterende portaler: Teatrene får ikke altid lagt de relevante data ind de mange forskellige steder, og man aner mere end almindelig irritation over de mange indtastningsopgaver, når man taler med de små teatre.

Men det håber en ny samlet scenekunstportal at gøre op med. Fra juni måned er det nemlig meningen, at scenen.dk skal være den ultimative søgemaskine for det samlede danske teaterliv.

Model scenen.dk er ikke et decentralt projekt fra teatrene selv, men er bestilt af Kunststyrelsen, der har bevilget støtte til projektet i tre år. Det er teaterbilletter.dk, der vandt opgaven med at lave scenekunstportalen, og Kunststyrelsens forventninger er, at portalen allerede i år skal indeholde 90 procent af alt det professionelle teater, der produceres i Danmark – stigende til 95 procent i 2010.

Central base

Det er selve søgefunktionen, der er centrum i den nye portal, men ifølge sekretariatschef Christina Krøll fra teaterbilletter.dk vil man også kunne finde egentligt redaktionelt stof:

»Vores primære mål er at give publikum en hurtig vej til teaterbilletterne. Men vi vil også gene inspirere, så de måske får lyst til også at se nogle andre forestillinger,« siger hun til Magasinet Sceneliv, der udgives af Dansk Skuespillerforbund.

I Sceneliv tages også det altoverskyggende problem op: Hvordan får man samtlige teaterproducenter til at lægge de nødvendige oplysninger ind på den nye portal, når de i forvejen er træt af at skulle bruge tid på at lægge oplysninger ind på alle de andre hjemmesider.

Og Christina Krøll erkender, at det har krævet og vil kræve overtalelse og overbevisende argumenter at få alle ind i folden. Dog har teaterbilletter.dk måske det rette lokkemiddel: En centraldatabase – TEREBA kaldet – som vil betyde, at teatrene fremover kan nøjes med at aflevere oplysningerne ét eneste sted. Denne centraldatabase skal både kunne modtage fra og videresende alle relevante oplysninger til andre baser/hjemmesider og således lette det enkelte teaters administration.

Plads til begejstring

Det burde være det ultimative salgsargument – ikke mindst over for landets mange professionelle børne- og ungdomsteatre, der ofte har ganske få ressourcer til det administrative arbejde, hvor der også skal bruges meget knofedt til salg og marketing og almindeligt bogholderi.

Erfaringerne med ovennævnte Små Scener illustrerer således meget godt den lettere skepsis, der fra dele af børneteaterområdet udvises denne nye centralt-organiserede vidensportal.

Ikke alle teatre – slet ikke uden for hovedstadsområdet – kan finde entusiasme og overbevise om behovet for det nye tiltag, så det er også her, man skal høre argumenter for, ‘om det overhovedet kan bruges til noget’, ‘er det ikke bare endnu en tvangsopgave’ osv. osv.

BørneTeaterSammenslutningen (BTS) har ikke officielt gjort anstalter til at sikre medlemmernes aktive deltagelse i scenen.dk – men tager det vist som givet, at teatrene kan se egeninteressen i projektet.

I scenen.dk’s såkaldte referencegruppe sidder i øvrigt også Ebba Bertelsen fra Jomfru Ane, der kan følge udviklingen med de børneteaterbriller, der også har placeret hende i BTS’ bestyrelse.

Teatercentrum involverer sig

Også Teatercentrum er aktiv i forbindelse med projektet og vil samarbejde med teaterbilletter.dk omkring div. tekniske løsninger, fortæller sekretariatschef på Teatercentrum, Henrik Køhler, der også er at finde i teaterbilletter.dk’s bestyrelse.

Teatercentrum vil således også være med til at brande scenen.dk over for både børneteatrene og formidlere af scenekunst for børn og unge.

På sigt vil det forhåbentlig også være sådan, at formidlere kan bruge scenen.dk via børneteateravisen.dk som direkte link til at opsnuse børneteater over det ganske land…

Fra brugerside vil interessen og entusiasmen givet være stor – tænk at kunne overskue hele landets teaterliv, inkl. spilleperioder, rabatmuligheder osv. på et eneste sted.

Og en scenekunstportal, hvor alle teatre får lige meget synlighed og plads – som det er tænkt, fordi man ikke skal kunne købe sig til mere opmærksomhed ad denne vej – burde også være en gevinst for synligheden af dansk børne- og ungdomsteater. Alene antallet af teatre og forestillinger fra området på en fuldt funktionsdygtig portal kan vise, hvor stor en del af dansk teaterliv, der er viet til børne- og ungdomspublikummet.

Seneste artikler

Seneste artikler

STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Nyt teater tager livtag med angsten

Nyt teater tager livtag med angsten

Et af de nye teatre, der er med på KLAP-teaterfestivalen for første gang, er teater Luns, der deltager med en forestilling om angstens komplekse natur, der bl.a. bygger på de to teaterstifteres og medvirkendes egne oplevelser. Luns ser frem til festivalen og mødet med både publikum og teaterkolleger.
Læs mere
Esbjerg inviterer til festival

Esbjerg inviterer til festival

Når KLAP - teaterfestival for små og store indtager Esbjerg Kommune fra 14.-21. april under sit nye navn, er det med knap 100 teatre og 150 forskellige forestillinger. For Teatercentrums direktør er det første festival som leder, for Esbjergs borgere og eventchef er det et gensyn efter festivalen i 2022. Og for alle er det endnu en enestående mulighed for at opleve det meriterede danske børne- og ungdomsteater på tætteste hold.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Nyt teater tager livtag med angsten

Nyt teater tager livtag med angsten

Et af de nye teatre, der er med på KLAP-teaterfestivalen for første gang, er teater Luns, der deltager med en forestilling om angstens komplekse natur, der bl.a. bygger på de to teaterstifteres og medvirkendes egne oplevelser. Luns ser frem til festivalen og mødet med både publikum og teaterkolleger.
Læs mere
Esbjerg inviterer til festival

Esbjerg inviterer til festival

Når KLAP - teaterfestival for små og store indtager Esbjerg Kommune fra 14.-21. april under sit nye navn, er det med knap 100 teatre og 150 forskellige forestillinger. For Teatercentrums direktør er det første festival som leder, for Esbjergs borgere og eventchef er det et gensyn efter festivalen i 2022. Og for alle er det endnu en enestående mulighed for at opleve det meriterede danske børne- og ungdomsteater på tætteste hold.
Læs mere