Af: Kirsten Dahl

17. marts 2009

Suttogstur på stumfilmsmaner

Barkentins Teater har altid gjort en dyd ud af at skabe enkelthed i forestillingernes universer og af at skabe og holde en god kontakt til publikum. Den kvalitet viderefører teatret i 'Suttog' der også viser, at teatret formår at gå længere ned i publikumsalder end sædvanligt.

En stråhatklædt Ole Barkentin inviterer publikum ind og ‘snart’ (så snart det kan blive, når man som Barkentin giver sig god tid til at drive lidt gæk med både sig selv og publikum) befinder han sig selv i centrum af en stor stråhat-scenografi. Herfra går det i Tøf-Tøf-Suttog-fart rundt i hattemanegen med farvefyrig lokomotivkørsel på hattens skygge, med hund og fisk tronende live på den store hattepulds top, og med en sikker og respektfuld nonverbal kontakt med de voksne og børn, Barkentin lige har guidet ind at sidde side om side med en de kender: for så kender man én man kan dele oplevelsen med.

Som ene fortæller taler Barkentin ikke meget undervejs i forestillingen. Faktisk har hans optræden nærmest karakter af stumfilm, overført til scenen. Med lystelig (bånd)musik, fokus på mimik og universalmenneskelige komiske detaljer. Såsom hvilken vej det lille lokomotiv med både passagervogn, godsvogn, spisevogn og sutholdig ladvogn kører. For at drille Fortæller-Ole. For at give en rund og cirkulerende rytme til forestillingen. Og for at bringe de tre gange sutter videre i et gear, som alle fra de 1,5 år, som forestillingen spiller for, kan følge med i.

Tre suttekapitler

Ingen er i tvivl om, hvor vi er i historien. Ved ‘kapitlet’ om den røde sut, som hunden fru Madsen dovent afviser. Den blå ditto, som fisken svømmer ignorerende forbi. Eller den gamle hvide, som Fortæller-Ole selv viseligt dropper. For i stedet – som den voksne han samtidig viser at han er – at vælge en majspibe. En pibe han viser er en behagelighed for ham, men også en han gerne vil kunne, men ikke rigtigt magter, at lægge fra sig. Helt genkendeligt parallelt til mange børns forhold til sutter. Og herligt befriet for belærende pegefingre.

Ingen er heller i tvivl om handlingsforløbet, fordi Ole som stum fortæller bladrer sig gennem forløbet ved at vende bladene i en stor sort bog, som han har anbragt på et kunstfærdigt nodestativ. Den store sorte bog varsler trin for trin med enkle fine illustrationer, der ikke gør stads af sig, men ofte morer med tegninger af fx hund med sut, fisk med sut, hvid sut og pibe, hvad der næst står på programmet. Mens mellemliggende sider med små ord og korte sætninger stumfilmsagtigt supplerer forløbet med overskrifter som ‘Sulten!’, ‘Sove’ og ‘Slut’.

Nydelse og samvær

Ole Barkentins force er roen, charmen og den enkle historie ‘om livets store værdier’ som der står i programmet. På den ‘ydre’ indholdsmæssige side fortæller ‘Suttog’, at sutter er nogle, vi holder af, men også nogle det er godt at lukke inde i et Suttogs gule godsvogns rum og eksportere væk. Og at mad og søvn er helt essentielt rare ting.

Og på det ‘indre’ indholdsplan er forestillingen ude i en helt fysisk og stemningsbaseret visning af at livet, når det er bedst, handler om at nyde, tage den med ro, give plads til fantasi, og skabe og holde liv i en god og gensidig kontakt til sin næste. En kontakt, som publikum helt i stil med forestillingens åbne og kommunikerende form – fra en tekst i den sorte bog – opfordres til at udfolde i samtale med hinanden under hele forestillingen.

Sagt med jysk underdrivelse er budskabet altså ikke så ringe endda. Især ikke når det tillige begås i en scenografisk kulisse som pointefyldt forbinder Barkentins hullede stråhat med scenografiens tilsvarende kæmpehat, som også lukkes op i hattepulden og bliver det rum hvorfra selv samme ‘hattemand’ formidler historien.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.