Af: Anne-Mette Riis

8. april 2022

Sugerørsperspektiv, blå elefanter og sansernes antropologi

En stor konference afsluttede 7. april Limfjordsteatrets kunst- og naturprojekt ’FORVANDLING’ – og sendte deltagerne videre med nye overvejelser og inspiration til at arbejde med børn i 0-4-års-alderen.

’Blå elefanter’ blev pludselig et nyt begreb for de omkring 100 deltagere i Limfjordsteatrets konference, ”Magiske øjeblikke med børn i kunsten og i naturen”, som afsluttede det to-årige kunst- og naturprojekt ’FORVANDLING’. Et projekt, som med 1,2 mio. kr. i støtte fra Nordea-fonden har været udrullet i fem forskellige kommuner: Hjørring, Struer, Silkeborg, Morsø og Thisted.

De blå elefanter indgik i en fortælling fra en dagplejer i Hjørring, som havde deltaget i projektet. Fra scenen fortalte hun, hvordan hun – inspireret af ’FORVANDLING’ – var gået med på en dagplejedrengs snak om blå elefanter i træerne.

De var taget på udflugt, havde kigget efter elefantspor og var endt med at ligge i græsset og kigge op i trækronerne efter de blå elefanter. Havde mærket vinden, set grenene bevæge sig, hørt fuglene synge, duftet græsset og jorden – og havde fået et lille magisk øjeblik sammen.

Det er de øjeblikke, som Forvandlingsprojektet har jagtet. Hvor sanserne bliver udfoldet, og hvor børnene får lov at byde ind, uden at blive bremset af voksenfornuftige betragtninger som, at der slet ikke findes blå elefanter, og at elefanter ikke kan klatre i træer.

Sugerørsperspektivet

For Charlotte Olling Rebsdorf, som står i spidsen for Limfjordsteatrets udviklingsafdeling, LIM’eren, og som har været projektansvarlig for ’FORVANDLING’, har ét af målene netop været at træne det pædagogiske personale i at følge børnene og lade sig begejstre med dem. 

Det er også hende, der står bag det såkaldte sugerørsperspektiv, som ligeledes blev præsenteret på konferencen. Det går i al sin enkelthed ud på at zoome ind på små elementer i en historie, når man arbejder med småbørn.

I stedet for at fortælle dem hele beretningen om livstræet Yggdrasil fra den nordiske mytologi, zoomes ind på små elementer i fortællingen. Det kan være Odins øje, vandet i Mimers Brønd, bladene på træet, årstidernes skiften og naturens forandring.

En dagplejemor fra Struer Kommune fortalte, hvordan projektet havde inspireret dem til at lave skyggeteater, og hvordan selv den mindste lille dagplejepige opdagede, at også hun med sine små fingre kunne kaste store skygger på væggen.

En tredje deltager fortalte, hvordan hun var begyndt at bruge rekvisitter, når hun fortæller historier for børnene. At de ikke nødvendigvis behøver høre hele eventyret om Rødhætte, men kan zoome ind på små elementer og lade dem få lov at fylde.

Flere sanser end to

Stisa Søgaard, der er danser i forestillingen ’Forvandling’ og har været med ude at afholde workshops for både børn og pædagogisk personale, fortalte om sin uddannelse i sansernes antropologi – og hvor forskelligt sanserne vægtes i forskellige kulturer. I vores vestlige verden er det især synet og hørelsen, vi lægger vægt på.

Men i ’FORVANDLING’ har der været fokus på at bruge alle sanser – mærke på sten eller blade, dufte til græs eller mos. For ofte er det netop, når der kobles smag, lyd, billeder, duft og berøring på en fortælling, at magien opstår.

Og det er her, teatrets erfaring med iscenesættelse kan komme i spil og give det pædagogiske personale helt konkrete værktøjer til at skabe magi i hverdagen, i dagplejekøkkenet eller i børnehaven.

Endelig har deltagerne været med naturvejleder Peter Appel ude på opdagelse i naturen. De har talt edderkoppeben, kigget på livet under sten og grene, gået som myrer og rodet i hestepærer. Fra ham lød budskabet: Kom ud og kig på naturen; man kan ikke gøre noget forkert.

Samarbejde med Tate Modern

Helle Solvang fra Jordens Skole var dagens moderator og guidede deltagerne gennem dagens oplæg og små breaks til udveksling af tanker og erfaringer. Dagens hovedtaler, Susan Sheddan, kom helt fra Australien, hvor hun er afdelingsleder på Museum of Comtemporary Art.

Men i Forvandlings-projektets spæde start arbejdede hun på Tate Modern Early Years & Families Learning Program i London og blev en vigtig samarbejdspartner for FORVANDLING. Et samarbejde, der blev støttet af Statens Kunstfond.

 

Anne-Mette Riis er pr- og kommunikationsmedarbejder på Limfjordsteatret

Seneste artikler

Seneste artikler

Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere