Af: Randi K. Pedersen

30. december 2012

Stridbare søstre

Fordeling af arvegods kan få det værste frem i store og små, og det gør det i Det Lille Verdens Teaters farce om de tedrikkende søstre.

Fingrene trommer i bordet, mere og mere arrrigt. Tekanden og kopperne står parat, men intet sker. Og så, lige da tålmodigheden er sluppet op, står hun der, lillesøsteren, og med hende hele den fælles bagage fra barndommen. Der går ikke mange sekunder, før de to kvinder skændes, så det fløjter.

Er det noget for børn? Ja bestemt, for selv om de er voksne, så opfører de tedrikkende søstre sig som urimelige børn.

I løbet af nul komma fem er kvinderne faldet tilbage i barndommens gammelkendte mønstre og omgangsformer. Fortidens jalousi slår ud i lys lue, og glemte konflikter og stridigheder flammer op med fornyet styrke. Der har også været god tid til at varme op. Ti år er der gået, siden de sidste så hinanden. Nu mødes de, fordi deres afdøde mormor har efterladt en stor kasse fuld af barndomsminder.

Rollerne i familien er klart fordelt og karaktererne ikke til at tage fejl af. Storesøster Alice er den dominerende og damede i beige kameluld, dyre sko og løftede øjenbryn. Lillesøster Nelly er den kuede og usikre med nerverne uden på det afslappede cowboytøj.

Med armene over kors, syrlig mund og hånlige bemærkninger styrer Alice en rum tid slagets gang, nok lige så meget af tilbøjelighed som af gammel vane. Det grænser til psyksik terror, og det vidste gamle mormor, der snedigt har overladt til søstrene selv at fordele arvegodset. Derfor har hun også efterladt en advarende besked om, at Alice helst vil tage det hele. Den slags kan få det værste frem i store og små, og det gør det

Komisk håndgemæng

I begyndelsen foregår delingen af dukker og legetøj nogenlunde civiliseret. Først tager den ene noget og så den anden. Men det kører hurtigt af sporet, for hvis–var–nu–hvems, og hvad er mest værdifuldt. Storesøster Alice manipulerer og snyder fra første sekund. Lillesøster Nelly bøjer af, som hun altid har gjort. Det er svært at sige fra, når man aldrig har gjort det før. 

Men pludselig har Nelly fået nok, og freden bliver til en hæsblæsende fysisk og rabalder-farce af de hårdtslående. Lillesøsters oprør tager fusen på Alice, og mobberiet og barnagtighederne udvikler sig til regulært og komisk håndgemæng. For hvad den ene ikke må få, skal den anden sandt for dyden heller ikke have. Det gælder også luften!

De medvirkende sparer ikke på kræfterne, selv om man ind i mellem ønsker, at de ville, når komikken går for meget i selvsving. Til gengæld er søstrene også gode til at skrue ned for larmen og uden ord lade sprækker af sorg og savn komme til syne. Nellys hævnende fantasi om at slå Alice ihjel bliver også med et uyggelig virkelig for de stridbare damer, men heldigvis ikke for publikum, der kan grine af klovnerierne.

Det kan ikke overraske, at de to modne skuespillere ubesværet udfylder rollerne som voksne. Men det fine er, at de også kan sandsynliggøre søstrenes barndom og blive som børn igen, uden for alvor at skifte roller. De forbliver voksne, der viser med deres spil, hvordan det var engang. Men også, at det ikke behøver at forblive på den måde. Det er rart at have en søster, og mormor sagde, at de skulle blive gode venner igen – så det bliver de. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.