Af: Kirsten Dahl

6. november 2013

Stiletakrobatik

Der er en skøn skævhed, en glædesfyldt gejst og en herlig lyst til at bryde facader og glat pænhed, men også for meget løst trav i nycirkusforestillingen 'Mabel & Billie'.

Mrs. Mabel og Mrs. Billie drikker omvendt te. Kopper og kande vender på hovedet og er anbragt flere lejlighedsetager over asfalten. Mrs. Mabel og Mrs. Billie er to akrobatiske damer som til lejligheden har valgt en gennemført syntetisk dress-code i henholdsvis mint-turkis og pink.

Fra top til tå signalerer Gry Lambertsen og Signe Løve Anderskov en parodisk og fandenivoldsk distance til den glatte og 'fimsefine' cirkusfacade. I nycirkusland går man med tyggegummifarvede parykker.

Udover de stramme turkis jeans og de små røde shorts binder man et lille slidt servitriceforklæde, som godt må snurre rundt om livet på må og få. Ud over de mønstersprællende bluser tager man en lille bolerojakke. Og ikke at forglemme ifører man sig udtrådte stiletter med glimmerguld.

Lodret spagat 

Begyndelsen er god. Mrs. Mabel trækker i et maskulint hug sidedøren i den hvide kassevogn, som danner bagvæg til gadeteaterforestillingen 'Mabel & Billie' til side, og inde i vognen sidder Mrs. Billie i en sjov påhovedetvendt stilling.

Sammen bestiger de to Mrs.'ere lodrette stolper og hinanden – vel at mærke iført stiletter. Cikaros og TinCanCompany ynder i bedste nycirkusstil at erobre vores fokus med skæve tilgange. Og det er et sjovt og herligt uhøjtideligt syn at se dem stavre lodret opad og 'hakke' stilethælene i skuldrene på hinanden.

Uhøjtidelighed, gejst og højt humør er i det hele taget kodeordet for de to damers skøre og skæve artistiske bedrifter.

De spiller på at udføre klassiske cirkusnumre på en normbrydende måde. De to skønhedskonkurrencekårede damer går i spagat ned af et reb. De udfører helt bevidst deres håndstandsnumre og deres øvrige akrobatiske numre i reb og på jorden med et glimt i øjet og med fokus på nye og højtidelighedsnedbrydende måder.

Artistisk bravour i punkteret helhed

Lambertsenog Anderskov kan deres artistiske gebet til bravur, og de har en udstråling, som når helt om til bagerste trappetrins publikum. Men forestillingen går alligevel død undervejs. Her skulle øjet udefra, iscenesætter Malte Claudio Lind, have råbt vagt i gevær og udfordret de to fantasifulde damer til mere galskabsfyldt løjerlighed og tillige have gennemtænkt et mere stramt og dynamisk helhedsforløb.

Vi er herligt underholdt undervejs og kan mærke en skøn energi, men det er fx en nedtur, når finalenummeret trækkes så lang tid ud og ikke har mere karakter af en overraskende finale eller noget helt exceptionelt skørt eller sjovt.

Den optur savner man til sidst, ligesom man længtes efter den undervejs i helheden, som kommer til at virke punkteret og ind imellem ligefrem slap.

Ærgerligt, når nu man kan mærke at potentialet i de to gange Mrs. er der. Der skal med andre ord fyldes lidt på og strammes noget op, før 'Mabel & Billie' lever op til den lange titel: 'Mabel & Billie’s Amazing, Adventurous and Adorable Circus Show', som den også markedsføres med.  

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Dansen svier i sjælen som sand i øjnene
Uppercut Danseteater:
'Child'
’Child’ er en original og bevægende danseforestilling af og med den frygtløse danser Mark Philip fra Uppercut Danseteater.
Nuttet dansesatire der svier
Gunilla Lind Danseteater og Blaagaard Teater:
'It’s so cute I’m gonna die'
Gunilla Lind udsætter teenagetilskuerne for et sansebombardement af kunstige batteribevægelser og brutal vold. I nuttethedens tilsyneladende ufarlige univers af lyserød hundehvalpeidyl og dansende catwalk.
Men lyset vender tilbage…
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Usynlig'
Med ’Usynlig’ skaber Hvid Støj Sceneproduktion med både alvor og sjov et vigtigt og sårbarhedsfyldt fokus på det at være barn af en psykisk syg mor eller far.
Sådan maltrakterer man en god historie
Aalborg Teater:
'Klovnen der bare ikke var særlig sjov'
Martin Lyngbo har med sin dramatisering, sine sangtekster og sin iscenesættelse af Kim Fupz Aakesons ’Klovnen der bare ikke var særlig sjov’ begået en bundskraber på Aalborg Teater.
Sorgens savanne tur/retur
Signe Kærup Dahl & ZeBU:
'Det magiske klippekort'
Hvad sker der, når man dør? Hvad med de sange, ingen længere synger? Og hvem er man selv, når dem, man elsker, er væk? ’Det magiske klippekort’ er en nænsom fortælling om sorg og savn – og om mange slags venskab.
Hunden, jalousien og smilet
Det Lille Teater:
'Mester flytter hjemmefra'
’Det er ikke mig, der sukker. Det er mit hjerte’, siger hunden Mester i Det Lille Teaters kærlige og finurlige forestilling over Thomas Windings skønne hundefortælling.
Dansen svier i sjælen som sand i øjnene
Uppercut Danseteater:
'Child'
’Child’ er en original og bevægende danseforestilling af og med den frygtløse danser Mark Philip fra Uppercut Danseteater.
Nuttet dansesatire der svier
Gunilla Lind Danseteater og Blaagaard Teater:
'It’s so cute I’m gonna die'
Gunilla Lind udsætter teenagetilskuerne for et sansebombardement af kunstige batteribevægelser og brutal vold. I nuttethedens tilsyneladende ufarlige univers af lyserød hundehvalpeidyl og dansende catwalk.
Men lyset vender tilbage…
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Usynlig'
Med ’Usynlig’ skaber Hvid Støj Sceneproduktion med både alvor og sjov et vigtigt og sårbarhedsfyldt fokus på det at være barn af en psykisk syg mor eller far.
Sådan maltrakterer man en god historie
Aalborg Teater:
'Klovnen der bare ikke var særlig sjov'
Martin Lyngbo har med sin dramatisering, sine sangtekster og sin iscenesættelse af Kim Fupz Aakesons ’Klovnen der bare ikke var særlig sjov’ begået en bundskraber på Aalborg Teater.
Sorgens savanne tur/retur
Signe Kærup Dahl & ZeBU:
'Det magiske klippekort'
Hvad sker der, når man dør? Hvad med de sange, ingen længere synger? Og hvem er man selv, når dem, man elsker, er væk? ’Det magiske klippekort’ er en nænsom fortælling om sorg og savn – og om mange slags venskab.
Hunden, jalousien og smilet
Det Lille Teater:
'Mester flytter hjemmefra'
’Det er ikke mig, der sukker. Det er mit hjerte’, siger hunden Mester i Det Lille Teaters kærlige og finurlige forestilling over Thomas Windings skønne hundefortælling.