Af: Henrik Lyding

28. februar 2017

Stemmer fra roemarkerne



Vellykket ungdomsforestilling tegner et varieret portræt af de 15-åriges tanker og drømme.

Angiveligt er vi alle sammen i familie, bare forgreningerne kommer langt nok ud. Det gælder også for alle 8.klasserne på Lolland og Falster – ikke blot har de rødder fra hele Danmark, men også fra det meste af verden, får vi at vide. Og derfor ligner vi nok også i en vis grad hinanden.
 

Om denne fællesskabsfølelse – eller rettere mangel på samme – har dramatikeren Anna Panduro skrevet en ungdomsforestilling, baseret på udsagn fra en masse skoleelever fra Sydhavsøerne.

En efter en træder de frem, de tre skuespillere og giver et miniportræt af en ung pige eller fyr. Af den let nørdede Lotte, der interesserer sig for forbindelser mellem mennesker, af Mathias, der skal fjernes fra sin mor, af den selvfede dreng, den kejtede og den bange pige, der ikke føler sig tryg ved alle dem, der taler et andet sprog end hende selv.

Små skarpe billeder af unges tanker og forestillinger om verden. Hvem er de, hvad skal de, hvad tænker de om hinanden og sig selv? Ind i lyset træder de – her er jeg, se mig, elsk mig – og ud igen. Elegant balancerende på den grønne halvkugle midt på et spejlblankt gulv, der er den enkle og atmosfæreskabende ramme om alle historierne. Med himlen svævende i baggrunden som et indrammet billede og tre teenagere i shorts og sommersol – glimrende scenografi af Katrine Gjerding.
  

Naive på den søde måde

Men der er heldigvis også længere, lidt sketchagtige scener. Det unge fodboldtalent og hans træner, der pludselig savner enhver form for forståelse, da drengen får tilbud en talentplads i en anden by. Eller pigen som klamrer sig til sin kæreste – 'Jeg begår selvmord, hvis du forlader mig!' – mens han helst vil flygte, fordi forelskelsen alligevel ikke stikker så dybt.
 

Undervejs brydes det personlige af en lille håndfuld kendte popsange på engelsk og et par revyagtige numre, der skal give et mere alment billede af danskerne og af Danmark, set gennem unge øjne. Et lykkeligt og trygt land, men måske også et lidt kedeligt land, lyder deres dom over en nation, de alle synes at være glade for og stolte af. 
 

Hørt med voksenører virker deres refleksioner og drømme om karriere og fremtid, gerne i udlandet, måske lidt naive, men på den søde måde. Som også de tre unge skuespillere er det.

Ikke alene er de troværdige som 15-årige – det er bestemt ikke nogen let kunst – men de evner også at skabe en række meget forskellige figurer på et øjeblik.

Josephine Nørring tager sig morsomt af alle pigerne – fra de gammelkloge til de blanke, fra de stille til de dullede og dem, der bare er stemplet som billige – mens Niklas Bentzen og den vildt charmerende Malik Grosos klarer de kejtede, de seje, de selvfede og de utilpassede med enkel inderlighed, så hver eneste af de mange knægte står klart frem. 
 

Bredt og fordomsfrit galleri

Resultatet er et galleri af unge mennesker, der hver på deres måde virker tiltalende i al deres forskellighed. Skulle man endelig anke over noget i diversiteten, må det være fraværet af de rigtig lede og mobbende typer, der jo desværre også findes.

Her føles forestillingen måske en kende for uproblematisk, fordi de unge, hvis udsagn forestillingen jo er baseret på, næppe har krænget deres mulige ensomhed, frustration og afmagtsfølelse ud for hinanden og interviewerne. 
 

Derfor virker forestillingen, trods de tre tiltalende skuespillere og instruktøren Mia Lipschitz' meget varierede og billedmæssigt fint afvekslende brug af græskuglens og lysets muligheder, alligevel en anelse lang til sidst.

Også fordi forestillingens grundpræmis, nemlig fravalget af dramatisk handling og personmæssig udvikling, undervejs skaber en oplevelse af mekanisk personkatalog. 
 

Når det er sagt, skal det samtidig understreges, at 'Forgreninger' som helhed taler op til sit unge publikum og evner at give dem et bredt og fordomsfrit galleri af unge skæbner at identificere sig med, ligesom man tydeligt i replikkerne mærker, at de har været gennem en dramatikers kyndige hænder. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.