Af: Randi K. Pedersen

23. april 2022

Stærkt billedteater

Med humor og poesi forvandles en hob klodser til et farverigt genkendelig miniunivers.

I den ordløse forestilling ’Kat Fugl Fisk’ bygger to elegant klædte sorte skikkelser trin for trin et miniunivers op af store og små klodser, yndefulde skyggebilleder og kæmpestore røde garnnøgler.

En stiliseret pantomimisk spillemåde giver i første omgang indtryk af noget raffineret, meget minimalistisk og en smule fjernt, men det ændrer sig. For undervejs breder forestillingen sig ud til et imødekommende, poetisk og afvekslende billedteater fuldt af finurligheder og humor. 

De medvirkende er pludselig forsvundet  og lader tilskuerne tilbage med nogle smukke lysende hvide hjerter, en lille rød plet og snore, der manipuleres, uden at man kan se af hvem. Næste step er et garnnøgle med en lang ende, der kan trille og svinde som et pendul, og så kommer klodserne på banen.

Deres abstrakte mønstre og opstillinger er tilsyneladende tilfældige, men man opdager, at sådan er det ikke. Lige som i legen med kloderne er der også mål og mening i den ledsagende musiks fine ringlen og klingen af slagtøj i selskab med strygere.

’Kat Fugl Fisk’ er inspireret af den tysk-schweiziske maler Paul Klee, der var en fremtrædende person inden for de modernistiske kunstretninger, der prægede første halvdel af 1900-tallet.

Det ses tydeligt i klodsernes ekspressionistiske stærke farver og typiske geometriske former, der viser sig at kunne danne overraskende billeder og former, efterhånden som de dygtige performere skruer op for tempoet og opfindsomheden og komisk drilleri, hvor de vælter hinandens klodser.

Intens og nærværende

Til sidst begynder de at sammen at stable klodserne som konkrete genkendelige skulpturer, men fortsætter med at prøve at overgå hinanden i selvsikker udspekuleret snilde. Det resulterer i et hus, en fugl, en fisk og en kat med bittesmå bevægelser, og et cirkus med magnetiske bolde.

Der kommer også en kirke og en portal, indtil der er en hel by, som børnene kan blive en del af ved selv at anbringe en klods, hvor de har lyst. Så er byggeprojektet færdigt, og tilbage står en flot og farverig skulptur parat til muligvis at blive væltet omkuld igen. 

’Kat Fugl Fisk’ foregår i et ret lille telt, hvor skyggebillederne på teltvæggene og de medvirkendes pantomimiske spil med klodser og rekvisitter kommer helt tæt på tilskuerne. Det er med til at gøre stemningen intens og nærværende og indimellem farvet af magisk trylleri. Det skyldes ikke mindst, at Hisako Miura og især Annemarie Waagepetersen hele vejen holder øjenkontakt og kommunikerer klart og direkte, så ingen ryger af i svinget.

Heller ikke, når de lister forsigtigt rundt og signaler, at nu skal alle være ikke stille, men tyste, selv om ingen larmer. Det holder muligvis ikke, hvis alle i teltet er børn. Men det er godt gået i betragtning af forestillingens abstraktionsniveau og fravær af en egentlig historie, og som publikum bliver man sendt af sted med hovedet fuldt af herlige billeder.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.