Af: Anne Middelboe Christensen

27. september 2014

Sprælske spor af ord

Hvid Støj Teaterproduktion leger med bogstaver og fantasi, så ordene bobler i forestillingen 'ORd'.

Ordene har det fantastisk i Hvid Støj Sceneproduktions nye, muntre forestilling 'ORd'. De stiller sig ivrigt op som bogstaver på række – både som udskårne træmøbler og tegnede kridtstreger og hviskede enkeltlyde i munden på de to performere.

For 'ORd' er tydeligvis blevet til som en kærlighedserklæring til sproget. Her er en fabulerende leg med lyde og billeder, som er vidunderligt anarkistisk. Og skuespillerne involverer skolestarterne, så børnene råber om kap, hver gang de opfordres til at komme med forslag til gode ord.

'ORd' er enhver dansklærers drøm. For forestillingen dyrker sproget med nysgerrighed og oprigtig undren. Eller som Helga Rosenfeldt-Olsen og Steffen Nielsen synger det i deres ellers lidt tamme omkvædssang: ’Vi er vilde med ord’.

Frygt ordpolitiet

Dramatisk har forestillingen dog problemer med indfaldene. Ordene kommer væltende hulter til bulter undervejs, og forestillingens naturlige udvikling ødelægges af alt for mange indfald. Dramaturgen Ditte Felding måtte godt have været grovere med saksen, og instruktøren Charlotte Ladefoged måtte godt have udvalgt klarere mellem påhittene. Nu ryger spændingen unægtelig.

Forestillingens grundtekster er desuden for vage, selv om idéerne til numrene ofte er virkelig fine. En egentlig dramatiker savnes i hvert fald i denne forestilling, hvor ordene er sat under lup, og hvor ’ordpolitiet’ tilkaldes, når yndlingsord bruges for uhæmmet.

Dumme møder Svin

Men sjov er forestillingen altså. Ofte leger performerne med ordene, præcis som de siges – og ikke sådan som de staves – og dermed respekterer de børnenes associationer. For ungerne er jo oftest lykkeligt uvidende om retskrivningsordbogen.

Skuespillerne har en herlig ligefremhed Helga Rosenfeldt-Olsen har et glamoursmil, der kan få selv de mest uanseelige ord til at lyse op. Og Steffen Nielsen har en drenget nysgerrighed, der får børnene til at nørde med. De er et godt og energisk skuespillerpar på scenen – og de tillader sig også at fjolle imponerende abstrakt. Ikke mindst i fortællingen om, hvordan bandeordene ’Dumme’ og ’Svin’ fik en bandefører. For det var selvfølgelig ’Fuck’…

Cancan og disco

Scenografisk har Morten Ladefoged skabt en sjov bogstavverden med tre store skulpturbogstaver, som skuespillerne kan læne sig op ad – og med huller, som de kan kigge ud gennem, alt imens der projiceres videografik på hullerne.

Men det virker underligt, at skuespillerne har en slags grå unisexuniformer på; kostumerne er i hvert fald ikke synderligt meddigtende eller muskelnære, når skuespillerne giver den gas som kropskomikere i ’Dansens ABC’ – fra ’Ballet’ til ’Cancan’ og ’Disco’.

Men skuespillerne er smittende i deres ordglæde. Og de er med til at give børnene lyst til at lege med sprogets ord, der kan så meget mere end bare at være navne for helt konkrete ting. Ungerne lærer endda at bruge ordet ’undskyld’.

Derfor må selv ’ordpolitiet’ nok bære over med, at'ORd' bruger alt for mange – ord.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.