Af: Randi K. Pedersen

19. maj 2022

Spot på urimelige normer

Fortælling om drenge og piger og FN’s verdensmål om ligestilling blev godt modtaget ved Aprilfestivalen i Esbjerg

Kan en tør paragraf blive til godt fortælleteater? Svaret er ja, når det gælder noget så menneskeligt nærværende og forståeligt som ligestilling mellem kønnene. Det drejer paragraf 5 i FN’s Verdensmål sig om, og den er angiveligt udgangspunktet for Fortællekunstens forestilling 'Kongerosen'.

Det er navnet på en børnehave, og ophavsmand og fortæller Kasper Sørensen lægger ikke fingrene imellem i beskrivelsen af, hvordan danske børn fra de er små stadig præges af stereotype kønsrollemønstre.

Trods årtiers forsøg på det modsatte er lyserødt og lyseblåt, dukker og drengebold igen blevet helt almindelig markører. Men 'Kongerosen' handler først og fremmest om, at det ikke er nogen selvfølge eller noget, som piger og drenge uden videre skal godtage. Det gør fem-årige Rose bestemt heller ikke. Hun er udstyret med en ualmindelig viljestærkt overbevisning om sit eget værd, og at hun som pige i alle måder er på højde med eller ligefrem overgår drengene. 

Rose vil ikke lade sig undertrykke af urimelige normer og er ikke bleg for at demonstrere sin holdning i praksis. Hun er en lille fysisk og psykisk superstærk heltinde med Pippi Langstrømske træk og ligesom hende et forbillede for andre. Ikke kun for piger, men også for den jævnaldrende Thor. Han stritter først imod, for selvklart kan piger ikke tænde bål med et ildjern eller fange fisk. Pigers plads er i køkkenet, hvor de lærer at skære kartofler. Det ved en enhver rask og rigtig dreng.

Men selv om Thor har navn efter en af fortidens guder, har han – af gode grunde – ikke styr på verdenshistorien. Det har tilskuerne nok heller ikke. Men det har Kasper Sørensen, der også er en vital og medrivende fortæller, der med humor og sikkert overblik fra sin røde barstol hele vejen er i direkte kontakt med publikum. 

Stolte køkkendrenge

Men med al respekt for kvaliteterne i 'Kongerosen', så kunne man unde små tilskuere en mere visuelt spændende teateroplevelse end en sortklædt fortæller i sorte omgivelser. Derfor er det også rart med lidt forandring, når Kasper Sørensen hopper ned af stolen og bruger både krop og især stemme som effektive virkemidler. Skal en lyd være høj eller stille? spørger fortælleren. Det viser sig, at den høje lyd er HØØØJ. 

Det oplever man, når Rose og Thor ved et uheld under en fisketur falder gennem gulvet i en gammel slotsruin, besvimer og pludselig befinder sig i en anden tid. Dengang var der køkkendrenge i de store husholdninger, får man at vide. Drenge, der var vældig gode til at skære kartofler og stolte af deres fag og status, men som ikke lærte at bruge våben. Derfor var de uduelige som soldater, og det bliver fatalt, da en fjende pludselig dukker op.

Efterhånden bliver der så stor mangel på kampklare tropper, at køkkendrengene må hentes op for at bekæmpe fjenden. Og så er det Rose, der i al hast lærer dem at slås. Piger er nemlig ikke ”bare” piger, og det, man ikke kan, kan man lære, lyder det, og det gælder også for drenge. Desuden bliver man god til det, som man øver sig på. Så da Rose og Thor er kommet til sig selv og igen er hjemme i børnehaven, har Thor ikke længere noget imod at skære kartofler.

Det viste sig, at Teateravisen.dk var med til premieren på 'Kongerosen', og at dømme efter festival-publikummet i Esbjerg blev fortællingen om drenge og piger og FN’s verdensmål om ligestilling godt modtaget. Det sker sjældent, at en aldersgruppe defineres med så få år som her.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

På vippen til 0. klasse
Teater My:
'Vi skal gøre det igen'
’Vi skal gøre det igen’ kryber, trods enkelte svagheder, med ro, rammende små detaljer og underfundig humor ind i et 6-årigt barns liv fra stor børnehavepige til lille skolepige.
’Verden er ikke vores’
Anemonen og Kollektivet Langmis:
'Farmor Floras grønne fingre'
Anemonen og Kollektivet Langmis har sammen skabt en surrealistisk forestilling med cirkusartisteri, poesi og humor om at være en del af det store økosystem.
Spyt i lukket kredsløb
Jonas Kjeldgaard Sørensen:
'Spytspand og sorte huller'
'Spytspand og sorte huller' er en uforløst podwalk gennem byen, angiveligt med fokus på sekreternes kulturhistorie i en poetisk overspændt tekst og et fascinerende lydunivers – som overhovedet ikke er for børn
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
På vippen til 0. klasse
Teater My:
'Vi skal gøre det igen'
’Vi skal gøre det igen’ kryber, trods enkelte svagheder, med ro, rammende små detaljer og underfundig humor ind i et 6-årigt barns liv fra stor børnehavepige til lille skolepige.
’Verden er ikke vores’
Anemonen og Kollektivet Langmis:
'Farmor Floras grønne fingre'
Anemonen og Kollektivet Langmis har sammen skabt en surrealistisk forestilling med cirkusartisteri, poesi og humor om at være en del af det store økosystem.
Spyt i lukket kredsløb
Jonas Kjeldgaard Sørensen:
'Spytspand og sorte huller'
'Spytspand og sorte huller' er en uforløst podwalk gennem byen, angiveligt med fokus på sekreternes kulturhistorie i en poetisk overspændt tekst og et fascinerende lydunivers – som overhovedet ikke er for børn
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…