Af: Kirsten Dahl

22. marts 2013

Spilopfyldt hemmelighedsteater

En forsvunden sko og en hat med en kostbar hemmelighed er det sammenbindende kit i en fin lille teaterforestilling, som med øjnene på stilke og musik i kroppen omskriver og giver liv til Halfdan Rasmussens fabulerende poesi.

Det enkle og muntre går hånd i hånd. 'Ord-spinat-salat' og glædes-hopla-hop, øjne som plirrer og sange som har vemod over sig – ligeså. Team Teatret har i 'Hittehathattens hemmelighed' fundet melodien – med Hans Nørregaard og Dorthe Skøtt Bébe ved den dramatiske skrivepult, Hans Nørregaard ved roret for iscenesættelsen og med Marie Mondrup og Flemming Bang på scenen.

Den lille 35 minutters sag udspiller sig i et skønt og uhøjtideligt trav med både spræl og eftertænksomhedens toner.

Scenografi og kostumer er holdt i sort – og så alligevel ikke. Marie Mondrup og Flemming Bang bevæger sig indenfor en kvadratisk spillekube. En kube med sorte stolper og en sort bagvæg med små låger og skuffer, som de lukker op og i. På scenen er der også placeret et par sorte kasser, som med åbning af lemme og låg lader små enkle og farvefyldte ting og figurer komme på banen.

Modellervoksforvandlinger

Ofte starter det med at en lille klump modellervoks kommer til syne. 'Her er din sko', siger Mondrup. 'Det er modellervoks', irettesætter et vågent børnehavebarn med glæde i stemmen, mens hun og de andre børn rundt omkring på de små runde stofcirkler i klare farver, intenst følger modellervokset forvandle sig i hænderne på spillerne og blive til de forskellige optrædende i forestillingen. 

Halfdan Rasmussens rim og remser rummer så meget i sig selv, at teateriscenesættelser, der bygger på hans univers, let går hen og bliver forfladigede eller forstyrrende tivoliseringer.

Det sker heldigvis ikke her. Dramaturgisk får Flemming Bangs ene sko, som er forsvunden og en sort Hittehat, som tryller sange og fortællinger om forsvundne ting frem, Team Teatrets forestilling til at hænge fint og organisk sammen.

Flemmings sko (spillerne kalder på naturlighedsgivende vis hinanden ved deres eget fornavn) og Hittehatten er et godt sammenbindende kit. Det er to ting, som spillerne vender tilbage til, og som giver mulighed for gelinde at bringe en lille facetteret buket af Halfdans vers på banen. Rim og remser som illustreres eller objektanimeres med modellervoks, små figurer, og med udmærkede musikalske kompositioner af Ole Højer Hansen.

Knalde-Kaj og Raket-Sofie

I ord og bevægelser og små 'himstregimser' møder vi Hr. Blom, Dukke Lone, en lille gummibold, Hr. StærekasseMadsen, Knalde-Kaj og Raket-Sofie, mormors glemte tænder, lillesøsters røde kjoleknap, grønne små orme 'som er nøgne og må kravle når de går' og mange flere.

Flemming og Marie opsøger på skift Hittegodskontoret som er bag en af de små luger i bagvæggen. Vi hører historier om ting som er blevet væk. Marie og Flemming bliver drilsk væk for hinanden. Vi hører at humør kan blive væk, så man bliver helt uden – og oplever at humør kan komme igen. Vi får en sang om en, der finder en sang.

Og som en fin pointe bliver vi gjort opmærksom på og mærker, at noget fortryllende (Hittehatten) har hemmeligheder, og at det er godt, at det er sådan.

Med fantasi, forundring, et lille drys vemod, og frem for alt lystelighed og glæde lukker forestillingen – med et sikkert greb om, at teater for at fænge kræver nærvær, øjenkontakt og sammenhæng i historiens tråde – op for Halfdan Rasmussens poetiske sprogfabulerende univers.

'Hittehathattens hemmelighed' svinger ikke sit publikum med op i den syvende stjernehimmel. Men store som små går fra forestillingen med en fin oplevelse af Halfdans krøllede hjerne og med en oplevelse af, at små verbale mesterværker kan forenes og få nyt liv gennem teatermediet. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.