Af: Randi K. Pedersen

25. september 2021

Spektakulær kritik

Der er skarpe holdninger i lækker indpakning i teatret UBESTEMTs forestilling om unges oprørske forsøg på at navigere i klima-krisen.

Der er flere forestillinger for børn og unge, der sætter fokus på klimaet. Det sker i form af godt teater, men uden at lægge skjul på intentionen om et vist mål af aktivisme. 

Teateret UBESTEMT går lidt længere i 'Du er den', der er civilisationskritik, så det basker. Der stanges lussinger ud både til højre og venstre, bagud og især mod den generation af politikere og andre, der nu er ved magten. Men som anklages for fejt eller ligefrem skruppelløst at efterlade klodens klimakrise til deres efterkommere.

Det er langt fra den eneste krise, som forestillingen retter sin spektakulære kritik imod. Flygtninge, demokrati, uddannelse, køn, identitet eller trivsel – der er krise og kaos hele vejen rundt i en verden, hvor tre unge kvinder prøver at navigere. 

Det er ikke nemt. De har fået ørene tudet fulde med påstanden om, at de har alle muligheder. Virkeligheden er, at deres egne og andres forventningspres og krav gør dem til ufrie og konforme individualister.

Men som titlen 'Du er den' antyder, så får – og har – den unge generation tydeligvis også et ansvar for, hvad der sker i fremtiden. Det har de ung kvinder indset, og de er vrede. Nu kæmper de ind imellem truende og højtråbende og med passende ledsagelse af techno-rytmer for at blive hørt og få indflydelse, og de gør det sammen. Tre unge kvinder, der spilles så overbevisende,  at man tror på, at de ikke ønsker sig en ny fancy iPhone, men en ny fremtid, som de selv vil være med til at skabe.

Storslået scenepragt

Miljøkrisen, hvor alt for meget plastik forurener og truer dyr og planter, er synligt til stede. Fra begge sider bliver spillet oplyst af lange nedhængende gyldne rør, der ser ud til at være af samme slags tykke stive plastik som kvindernes kostumer. 

Sammen med deres gentagne robotlignende bevægelser og mimik giver det forestillingen et science-fiction-agtigt udtryk, der både er komisk og temmelig skræmmende. Men, som de med overlegen timing pludselig kan skifte til naturligt kropssprog og tilbage igen.

De blander genrer og vælger hæmningsløst fra alle hylder og samler med sikker hånd det hele i et målrettet slag, der bølger frem og tilbage over scenen. Dilemmaerne foldes ud på et niveau, som en del teenagere næppe vil have forudsætninger for kunne følge. Men hvor den på én gang stramme og visuelt storslåede scenepragt medvirker til at gøre de enkelte situationer klare og forståelige. 

Det er skarpe holdninger i superlækker indpakning, også når bunker af kulstøv hober sig op, og kostumerne skifter til sorte kedeldragter, mens plastikkjolerne meget praktisk kan stå på gulvet. 

Forestillingen sætter fingeren på alle vores samfundsmæssige, private og mere personlige bløde punkter. Der er ikke sparet på noget – heller ikke på satiren, hvor lydsiden blandt andet bidrager med idyllisk syngende fugle og kurrende duer, og Netflix altid er leveringsdygtig i virkelighedsflugt. 

Symbolikken er også på plads. Alle taler om klimaet, men ingen har læst klima-loven, og imens smelter isklumpen, som ingen af dem vil tage ansvaret for, stille og roligt mellem hænderne på dem. Ikke noget dårligt budskab til unge tilskuere.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.