Af: Kirsten Dahl

8. november 2010

Spådomsteater

Elisabeth Groot kaster energisk pilestave op i luften og spår både børn og Moder Jord en lys fremtid. Hun trommer, fløjter og danser. Med energi og god kontakt til publikum. Som optrin er spådomsforløbet fint. Som teaterforestilling kunne man godt ønske sig lidt mere. Både form og indhold.

Der er både kult, nordisk naturkraft og folkekultur-troubadour-swung over Elisabeth Groot, når hun i ‘Spedejens Spådom’ kommer dansende hen over brostenene på bytorvet.

Med trommemusik og fløjtespil, med syv store pilestave under armen, og i en hellang blå kjole med mørkebrun blød pelskant, nærmer hun sig midten af pladsen. Her gør hun holdt og kaster med gejst og remser sine spådomsstave. Flere gange.

Og hver gang fortæller hun os, hvordan pindenes placering skal tolkes. Hvad placeringen af sorgens pind, lykkens pind, sundhedens pind, visdommens pind, fremtidens pind, drillepinden og den sidste pinde siger hende om dette og hint. Og hele vejen igennem er det noget godt. Noget konstruktivt. Noget der styrker og er godt for nogen eller noget.

Da en dreng blandt publikum i anden pindekastrunde takker ja til at blive spået, får han fx at vide, at visdommens pind fortæller hende, at han vil komme til at gøre noget godt. Fremtidens pind melder, at han vil få nogle gode overraskelser. Sundhedens stav at han ikke vil blive forkølet og godt kan bevæge sig i bare tæer ud på en pløjemark og måske klatre i træer.

Dans jorden glad

Tredje og sidste kast er et kast i kollektivitetens og klimaets tegn. Et kast der er til for at hylde og beskytte kloden.

Det indledes med at Elisabeth Groot fortæller os, at hun kan mærke at jorden ryster under hende som tegn på at moder jord gerne vil have opmærksomhed. Hun opfordrer først publikum til at sætte begge fødder på jorden, så Moder Jord kan mærke det. Og bagefter til at træde mere let. Hvis vi hopper og danser lidt mere vil det hjælpe Moder Jord, fordi det så kun er den halve vægt der tynger.

Elisabeth Groot er alene i ‘Spedejens Spådom’. Som spiller får hun hurtigt en fin kontakt til publikum, og det livsbekræftende indhold i de små optrin kan man ikke være imod. Når stjernebarometret blinker med svag styrke, skyldes det, at spådomsoptrinet samtidig synes for lille til at kunne betegnes en teaterforestilling.

Måske er det også det Danseteatret NordenFra selv peger på når de i Den Røde Brochure skriver, at forestillingen er ‘velegnet til temauger, skolefester, historietimen eller lignende’.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Eventyrlige Sigurd
Louise Schouw Teater:
'Sigurd fortæller H.C. Andersen'
H.C. Andersen har en smittende formidler i Sigurd Barrett. Når han lader være med at analysere på sine egne eventyrfortolkninger, er han forrygende.
Stærk ungdomsfrise
Opgang2 Turnéteater:
'Pres'
Det er en fornøjelse at opleve så dygtigt hele Opgang2 Turnéteater-holdet på ’Pres’ rammer både lyst- og smertefyldte aspekter af ungdomslivet på en frekvens, som den unge selv er stillet ind på.
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Eventyrlige Sigurd
Louise Schouw Teater:
'Sigurd fortæller H.C. Andersen'
H.C. Andersen har en smittende formidler i Sigurd Barrett. Når han lader være med at analysere på sine egne eventyrfortolkninger, er han forrygende.
Stærk ungdomsfrise
Opgang2 Turnéteater:
'Pres'
Det er en fornøjelse at opleve så dygtigt hele Opgang2 Turnéteater-holdet på ’Pres’ rammer både lyst- og smertefyldte aspekter af ungdomslivet på en frekvens, som den unge selv er stillet ind på.