Kommentar af: Lotte Faarup

18. november 2011

Søg Søg Søg!

Et stort anlagt symposium vil over tre dage sætte fokus på kunstnerisk forskning for bl.a. at udfordre rutinerne og få tanket nyt kunstnerisk brændstof. Og det er der i høj grad brug for osse inden for børne- og ungdomsteatret, mener en af initiativtagerne, Lotte Faarup, der bl.a. er leder af Forsøgsstationen og teatret Det Olske Orkester og her fortæller lidt om behovet for udvikling og nytænkning.

FORSØGSSTATIONEN, Teatervidenskab og Efteruddannelsen arrangerer i fællesskab symposiet ’Nye dimensioner – Hvad er kunstnerisk forskning? ’ fra torsdag 24. til lørdag 26. november  med det formål at sætte spot på forskning og laboratorie arbejde inden for scenekunsten i Danmark. Og samtidig skæve til udlandet gennem inspirerende indslag fra udenlandske scenekunstnere.

Hvorfor er det så vigtigt?

Der findes ingen lige vej til et kunstnerisk resultat. Der findes omveje og de må nødvendigvis gå via undersøgelser, hvis resultater man ikke har fastlagt på forhånd.

 

KUNSTNERISK FORSKNINGk forskning inden for scenekunst kræver to fundamentale elementer. Det kræver først og fremmest et professionelt niveau, hvor vi tager udgangspunkt i et håndværk som til stadighed udvikles og forfines gennem kvalificeret faglig stimulans og træning. Og så kræver det, at kunstneren stiller disse kapaciteter til rådighed, slipper sin trang til styrede forudsigelige resultater og i stedet træder ind i et irrationelt og underbevidst landskab og åbner for et stort kunstnerisk ucensureret materiale.

Denne kompetence og dette materiale må i spil, hvis vi reelt skal tale om scenekunst, der vil sit publikum og sin samtidighed andet end at underholde.

Vi er, inden for børne- og gruppeteatret, ofte tilbøjelige til at følge de samme mønstre, både pga. af tilskudsordninger, salg og et formodet publikumsbehov. Vi låser os ofte ind i en årlig rutine, som desværre også har den sideeffekt at underprioriterer det kunstneriske brændstof, netop i form af kunstnerisk søgning og udvikling. Varen skal blive færdig, så den kan sælges. Og så kører sæsonerne og før vi får set os om, har vi måske været for længe væk fra vores værksted – det rum hvor ideer og drømme har plads til at opstå, det rum hvor vi grundlæggende kvalificerer vores kreativitet.

 

SCENEKUNSTNERE bør ikke kun være producerende, de bør også være skabende og det kræver at vi prioriterer undersøgelser, udvikling og forskning inden for vores fag.

At se kunstnerisk forskning som en del af sit scenekunstneriske arbejde gør det til en livslang rejse. Det indikerer en retning, langt mere end den giver svar, succes eller sandhed.

Det er denne rejse, denne tilstedeværelse som er fundament for den scenekunstneriske udvikling. Derfor kræver den den allerhøjeste respekt og bevågenhed. Uden kunstnerisk forskning og udvikling inden for scenekunst, er vi hensat til kopier og stilstand.

 

DERFOR: Søg Søg Søg!!!

Vælt forestillingen om hvad teater er

Spræng reglerne for succes

Stil alle kapaciteter til rådighed

Slå angsten for fejlen ihjel

Gå efter det utilpassede

Undersøg ekstremerne

Led efter noget du ikke ved hvad er

Søg det ingen forventer

Stil vildt høje faglige krav

Bliv i øjeblikkets fiasko

Gå amok i form

Grav dybere efter indhold

Vær modig og …

Forsøg!

 

Lotte Faarup er skuespiller, instruktør, medleder af teaterudviklingscentret Forsøgsstationen og medleder af teatret Det Olske Orkester. 

Læs osse hendes opråb om at styrke og udvikle debatten om scenekunst for børn og unge, 'Teatret er verdens vildeste legeplads'

Seneste artikler

Seneste artikler

En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere