Kommentar af: Lotte Faarup

18. november 2011

Søg Søg Søg!

Et stort anlagt symposium vil over tre dage sætte fokus på kunstnerisk forskning for bl.a. at udfordre rutinerne og få tanket nyt kunstnerisk brændstof. Og det er der i høj grad brug for osse inden for børne- og ungdomsteatret, mener en af initiativtagerne, Lotte Faarup, der bl.a. er leder af Forsøgsstationen og teatret Det Olske Orkester og her fortæller lidt om behovet for udvikling og nytænkning.

FORSØGSSTATIONEN, Teatervidenskab og Efteruddannelsen arrangerer i fællesskab symposiet ’Nye dimensioner – Hvad er kunstnerisk forskning? ’ fra torsdag 24. til lørdag 26. november  med det formål at sætte spot på forskning og laboratorie arbejde inden for scenekunsten i Danmark. Og samtidig skæve til udlandet gennem inspirerende indslag fra udenlandske scenekunstnere.

Hvorfor er det så vigtigt?

Der findes ingen lige vej til et kunstnerisk resultat. Der findes omveje og de må nødvendigvis gå via undersøgelser, hvis resultater man ikke har fastlagt på forhånd.

 

KUNSTNERISK FORSKNINGk forskning inden for scenekunst kræver to fundamentale elementer. Det kræver først og fremmest et professionelt niveau, hvor vi tager udgangspunkt i et håndværk som til stadighed udvikles og forfines gennem kvalificeret faglig stimulans og træning. Og så kræver det, at kunstneren stiller disse kapaciteter til rådighed, slipper sin trang til styrede forudsigelige resultater og i stedet træder ind i et irrationelt og underbevidst landskab og åbner for et stort kunstnerisk ucensureret materiale.

Denne kompetence og dette materiale må i spil, hvis vi reelt skal tale om scenekunst, der vil sit publikum og sin samtidighed andet end at underholde.

Vi er, inden for børne- og gruppeteatret, ofte tilbøjelige til at følge de samme mønstre, både pga. af tilskudsordninger, salg og et formodet publikumsbehov. Vi låser os ofte ind i en årlig rutine, som desværre også har den sideeffekt at underprioriterer det kunstneriske brændstof, netop i form af kunstnerisk søgning og udvikling. Varen skal blive færdig, så den kan sælges. Og så kører sæsonerne og før vi får set os om, har vi måske været for længe væk fra vores værksted – det rum hvor ideer og drømme har plads til at opstå, det rum hvor vi grundlæggende kvalificerer vores kreativitet.

 

SCENEKUNSTNERE bør ikke kun være producerende, de bør også være skabende og det kræver at vi prioriterer undersøgelser, udvikling og forskning inden for vores fag.

At se kunstnerisk forskning som en del af sit scenekunstneriske arbejde gør det til en livslang rejse. Det indikerer en retning, langt mere end den giver svar, succes eller sandhed.

Det er denne rejse, denne tilstedeværelse som er fundament for den scenekunstneriske udvikling. Derfor kræver den den allerhøjeste respekt og bevågenhed. Uden kunstnerisk forskning og udvikling inden for scenekunst, er vi hensat til kopier og stilstand.

 

DERFOR: Søg Søg Søg!!!

Vælt forestillingen om hvad teater er

Spræng reglerne for succes

Stil alle kapaciteter til rådighed

Slå angsten for fejlen ihjel

Gå efter det utilpassede

Undersøg ekstremerne

Led efter noget du ikke ved hvad er

Søg det ingen forventer

Stil vildt høje faglige krav

Bliv i øjeblikkets fiasko

Gå amok i form

Grav dybere efter indhold

Vær modig og …

Forsøg!

 

Lotte Faarup er skuespiller, instruktør, medleder af teaterudviklingscentret Forsøgsstationen og medleder af teatret Det Olske Orkester. 

Læs osse hendes opråb om at styrke og udvikle debatten om scenekunst for børn og unge, 'Teatret er verdens vildeste legeplads'

Seneste artikler

Seneste artikler

Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Nyt teater tager livtag med angsten

Nyt teater tager livtag med angsten

Et af de nye teatre, der er med på KLAP-teaterfestivalen for første gang, er teater Luns, der deltager med en forestilling om angstens komplekse natur, der bl.a. bygger på de to teaterstifteres og medvirkendes egne oplevelser. Luns ser frem til festivalen og mødet med både publikum og teaterkolleger.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Nyt teater tager livtag med angsten

Nyt teater tager livtag med angsten

Et af de nye teatre, der er med på KLAP-teaterfestivalen for første gang, er teater Luns, der deltager med en forestilling om angstens komplekse natur, der bl.a. bygger på de to teaterstifteres og medvirkendes egne oplevelser. Luns ser frem til festivalen og mødet med både publikum og teaterkolleger.
Læs mere