Kommentar af: Lotte Faarup

18. november 2011

Søg Søg Søg!

Et stort anlagt symposium vil over tre dage sætte fokus på kunstnerisk forskning for bl.a. at udfordre rutinerne og få tanket nyt kunstnerisk brændstof. Og det er der i høj grad brug for osse inden for børne- og ungdomsteatret, mener en af initiativtagerne, Lotte Faarup, der bl.a. er leder af Forsøgsstationen og teatret Det Olske Orkester og her fortæller lidt om behovet for udvikling og nytænkning.

FORSØGSSTATIONEN, Teatervidenskab og Efteruddannelsen arrangerer i fællesskab symposiet ’Nye dimensioner – Hvad er kunstnerisk forskning? ’ fra torsdag 24. til lørdag 26. november  med det formål at sætte spot på forskning og laboratorie arbejde inden for scenekunsten i Danmark. Og samtidig skæve til udlandet gennem inspirerende indslag fra udenlandske scenekunstnere.

Hvorfor er det så vigtigt?

Der findes ingen lige vej til et kunstnerisk resultat. Der findes omveje og de må nødvendigvis gå via undersøgelser, hvis resultater man ikke har fastlagt på forhånd.

 

KUNSTNERISK FORSKNINGk forskning inden for scenekunst kræver to fundamentale elementer. Det kræver først og fremmest et professionelt niveau, hvor vi tager udgangspunkt i et håndværk som til stadighed udvikles og forfines gennem kvalificeret faglig stimulans og træning. Og så kræver det, at kunstneren stiller disse kapaciteter til rådighed, slipper sin trang til styrede forudsigelige resultater og i stedet træder ind i et irrationelt og underbevidst landskab og åbner for et stort kunstnerisk ucensureret materiale.

Denne kompetence og dette materiale må i spil, hvis vi reelt skal tale om scenekunst, der vil sit publikum og sin samtidighed andet end at underholde.

Vi er, inden for børne- og gruppeteatret, ofte tilbøjelige til at følge de samme mønstre, både pga. af tilskudsordninger, salg og et formodet publikumsbehov. Vi låser os ofte ind i en årlig rutine, som desværre også har den sideeffekt at underprioriterer det kunstneriske brændstof, netop i form af kunstnerisk søgning og udvikling. Varen skal blive færdig, så den kan sælges. Og så kører sæsonerne og før vi får set os om, har vi måske været for længe væk fra vores værksted – det rum hvor ideer og drømme har plads til at opstå, det rum hvor vi grundlæggende kvalificerer vores kreativitet.

 

SCENEKUNSTNERE bør ikke kun være producerende, de bør også være skabende og det kræver at vi prioriterer undersøgelser, udvikling og forskning inden for vores fag.

At se kunstnerisk forskning som en del af sit scenekunstneriske arbejde gør det til en livslang rejse. Det indikerer en retning, langt mere end den giver svar, succes eller sandhed.

Det er denne rejse, denne tilstedeværelse som er fundament for den scenekunstneriske udvikling. Derfor kræver den den allerhøjeste respekt og bevågenhed. Uden kunstnerisk forskning og udvikling inden for scenekunst, er vi hensat til kopier og stilstand.

 

DERFOR: Søg Søg Søg!!!

Vælt forestillingen om hvad teater er

Spræng reglerne for succes

Stil alle kapaciteter til rådighed

Slå angsten for fejlen ihjel

Gå efter det utilpassede

Undersøg ekstremerne

Led efter noget du ikke ved hvad er

Søg det ingen forventer

Stil vildt høje faglige krav

Bliv i øjeblikkets fiasko

Gå amok i form

Grav dybere efter indhold

Vær modig og …

Forsøg!

 

Lotte Faarup er skuespiller, instruktør, medleder af teaterudviklingscentret Forsøgsstationen og medleder af teatret Det Olske Orkester. 

Læs osse hendes opråb om at styrke og udvikle debatten om scenekunst for børn og unge, 'Teatret er verdens vildeste legeplads'

Seneste artikler

Seneste artikler

Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Dukkemagi i november

Dukkemagi i november

Festival of Wonder gør Silkeborg ekstra attraktiv nogle oplevelsesrige dage hvert andet år i november, hvor der præsenteres internationalt dukke- og animationsteater i alle genrer og for alle aldre.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Dukkemagi i november

Dukkemagi i november

Festival of Wonder gør Silkeborg ekstra attraktiv nogle oplevelsesrige dage hvert andet år i november, hvor der præsenteres internationalt dukke- og animationsteater i alle genrer og for alle aldre.
Læs mere