Af: Randi K. Pedersen

25. maj 2009

Sød desperation og salig forløsning

Teatret NEO har skabt et rørende skægt og skarpt billede af børns forsøg på at tackle virkeligheden.

Teatret NEO har en særlig sans for og evne til at omsætte de mere problematiske – eller ligefrem barske – sider af moderne børneliv til medrivende og underholdende nutidsteater. Sådan var det med 'Miraklernes tid', og nu gentages succesen med den nye forestilling 'Kalder Katrine'.

Igen iklædes en historie om et barn, der på egen hånd prøver at håndtere livets store følelser, en skøn stemning af sød desperation og salig forløsning. 'Kalder Katrine' er et livligt, hjertevarmt og rørende spillet 'lærestykke' om ensomhed og glæden ved at få en ven og legekammerat.

Det er et velkendt tema. Men det opleves nyt og nærværende, fordi tingene ikke skæres ud i pædagogisk pap med lange forklaringer. Det er dramatikken, der i al sin mangfoldighed viser, hvordan børn oplever en virkelighed, hvor vilkårene aldrig bestemmes af børnene selv. De forventes at følge med uden at mukke, når forældre føler trang til at rykke teltpælene op og flytte et nyt sted hen.

Kommer de alligevel med indvendinger, og det gør Nina Marie Birks sødt selvstændige Katrine, bliver de mødt med de voksnes skråsikre argumenter om, at det er til deres eget bedste. Så pyt med, at børn må sige farvel til deres vante rammer og – ikke mindst – gode legekammerater.

Rørende spil

Sørens forældre, der heldigvis ikke er utroværdige karikaturer, synes, det er herligt at bo i et pensionistkvarter med fred og ro. Det synes Søren ikke. Han savner nogen at lege med, og en hund må han heller ikke få. Det siger hans mor. Til trøst sætter hun sig til den hidsigt snurrende symaskine, og så får Søren en kæmpestor, knaldrød elefant.

Men han har stadig ingen at snakke med, så det klarer Sørens far, der kan noget med teknik. Den superskønne elefant udstyres med en walkie-talkie, og så kan den også kan tale. Det vil sige, egentlig er det jo Søren, der taler. Men det ved Katrine ikke. Hun er den nye pige i huset overfor, som ser sig om efter nye venner.

Dem er der ikke rigtig nogen af, men hun møder en stor, rød elefant, der kan tale. Søren studerer hende ivrigt i sin kikkert. Men når han møder Katrine, ved han ikke, hvad han skal sige. I stedet sender han elefanten, for det er ligesom lettere at snakke til Katrine gennem walkie-talkien – trygt i skjul bag hushjørnet.

Et skægt og skarpt billede på den afstand Erik Vinbergs rørende spillede Søren føler. Men som han heltemodigt og stum af generthed prøver at overvinde.

Katrine er glad og stolt over at have fundet en talende elefant – lige indtil hendes far ubarmhjertigt afslører sandheden. Det er pinligt at have ladet sig narre. Det er også lidt sårende. Men hvad gør det, når det lykkeligt fører til, at Søren og Mette bliver hinandens nye ven.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.