Af: Randi K. Pedersen

21. august 2019

Skønne nisseskrøner

Under den underholdende overflade har 'Det bimler og bamler' momenter af almen medmenneskelighed.

André Andersen har årstiden imod sig, når han spiller 'Det' Bimler og Bamler' i april. Forestillingen har undertitlen 'en nissefortælling', og som et af vilkårene på Aprilfestivalen er publikums gennemsnitlige alder langt over målgruppen. 

Det slår dog ikke en erfaren soloskuespiller som André Andersen ud. Han beder bare tilskuerne om at finde deres indre barnlighed og julestemning frem, og det er ikke svært, når han for alvor går i gang. 

Men først skal der lige spindes en ende over fortællerens adgang til det, der med god grund kaldes for balladefortællinger. Hovedpersonerne, de frække nisser Bimler og Bamler, er absolut fulde af fis og ballade, men historierne om dem indeholder meget mere end tomt nissesjov. 

Uden at nedgøre nogen udfordrer forestillinger på sin egen muntre måde den traditionelle temmelig tandløse og mere og mere kommercialiserede vatnissehygge. 

Det viser sig, at André Andersen har nisseblod i årerne og har arvet historierne fra en fortællenisse af første grad, der tilfældigvis var hans tip-tip-tip-tip-oldefar. 

Iført nissebluse, vest og en flot lang nissehue lukker han op for en godtepose af skønne kulørte skrøner, der er fulde af elementær komik. Forventningsfuld spænding og lidt gys bidrager til stemningen, når han med overvældende fysisk dramatisk energi og et ligefremt sprog folder det hemmelige nisseliv på gamle lofter ud for publikum.

Flot disponeret helhed

Det spektakulære udgangspunkt er byens kirkeklokker – i Hjørring selvfølgelig Hjørrings – der bimler og bamler ustoppeligt døgner rundt, så folk er ved at blive vanvittige. Det er nisserne af samme navn, der morer sig med at hænge og lege i klokkerebene. 

Derfra kommer fortællingerne vidt omkring. Nissen på loftet over fattiggården giver anledning til en historie om dumme drømme. Men også om, hvordan nissehuen fik sin røde farve, da den skaldede nisse fik en strømpe på hovedet og rødmede dybt.

Det er svært at afgøre, om alt er det pure opspind, for fortællingerne byder på indslag, der lyder som tager ud af et folkeeventyr. Vi får en forklaring på, hvordan gavestøvlen blev opfundet og oplever, at julemanden farer vild, og at julen må reddes af Bimler og Bamler. 

Men det er ikke den eneste gang i forestillingen, nogen gør noget godt. Under den underholdende overflade har 'Det' Bimler og Bamler' momenter af almen medmenneskelighed, der rækker ud over julens budskab.  

Samtidig er André Andersen så vældig god til at give de mange forskellige personer hver deres tydelige karakter og at skifte mellem fortælleren og rollerne. Her er ingen løse ender eller uforståelige overgange. Hver eneste fortælling har sin helt egen gode og stramme historie, der indgår som en selvfølgelig del af en flot disponeret helhed, hvor alt hænger sammen. 

Men ingen jul og julemand uden rensdyr, og til sidst sidder alle – børn som voksne april eller ej – og skråler med på sangen om Rudolf med den røde tud.  

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.