Af: Kirsten Dahl

31. marts 2009

Skønne nærværstrabadser

I en elegant vekslen mellem film og skuespil leverer 'Nærvær og næsten' en morsom, snurrig og velfungerende bims komedie om det at være tilstede i nuet som et barmhjertigt moralsk og medlevende menneske.

En bims komedie om nu’et kalder Det Kommende Teater selv deres ny forestilling ‘Nærvær og næsten’. Lige på kornet er min kommentar. For forestillingen gør én bimmelims på ‘den fede måde’.

Den svimler én undervejs, når man følger de to hvidkitlede læger på jagt efter ejermanden til det brev, en vis hr. Mogensen har efterladt med påskriften ’til den vigtigste person i mit liv’ i den lejlighed, hvor han er afgået ved døden.

I elegant pendulfart mellem film og skuespil i et enkelt og let ommøblerbart rum følger vi lægen bevæge sig med stadig større hastighed og ildhu rundt i en lille miniature Mercedes. Fra destination til destination. Kontor til kontor. Fra den ene outrerede, skønne og præcist skildrede type efter den anden.

Et persongalleri som fx tæller skrankepaven på det kommunale navneregisterkontor, som Eva Maria Zacho Ruby kan få til at vrænge med en aldeles firkantet mund og frossen gestik. Over Vej- og Parkanlæggets skræmte nordjyde fra Nr. Sundby – manden, der i Søren Zacho Ruby overallstatur lider at lægefobi og helt forfærdes, da han får en hvidkitlet af slagsen klasket ind mod sin lille gartnermaskine. En ekstremt døsig pubertetsknægt hvis ordforråd nærmest begrænser sig til en hvislende ‘fedt nok’ og ‘syyyyret’. Mortensens nabo, opgangens kasseassistent, der konstant har mundtøjet på gled om alt og absolut ingenting og i øvrigt totalt savner situationsfornemmelse. En slimet advokat. En kropsfokuseret farmaceut. En meget bibelciterende præst. En solbrillesmart politibetjent, der John Travolta look-a-like svinger sig skarpt rundt i sit læderhabit i Mortensens lille lejlighed. Og lægens egen praktiserende læge som hjælpsomt og fuld af empati kobler sig på lægens detektiviske brevsag.

Lun morskab

Vi ler undervejs. Af parodien på alle de typer, vi kender så godt fra virkelighedens verden. Af de tunge kommunale systemer, forestillingen fremstiller med tyk ironi. Og af hele det ‘ud i bilen og af sted’-setup, som med stadig større hastighed afspilles på filmen med akkurat de samme rituelle procedurer med dørlukning, sikkerhedssele og gang i alskens ventilationer og dingenoter.

Men morskaben er også så festlig og lun, fordi forestillingen samtidig så intenst og ærligt sætter værdier på spil. Fordi den handler om noget vigtigt. Om menneskelige etiske valg. Om dilemmaer og tilstedevær i nuet – frem for i morgen.

Med inspiration fra ‘Den barmhjertige samaritaner’ hvirvles vi med ind i en historie om glemsel, savn og selvindsigt. Og om ihærdighed i forhold til at forfølge en længsel, som er mere værd end vi aner og tror, når Søren Zacho Ruby indledningsvis går tæt hen til publikum og på kort og morsom vis præsenterer sig som lægen, der får ros, men helt har glemt, hvem han selv er.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.