Af: Randi K. Pedersen

16. september 2013

Skønne eventyrligheder

Med livligt dukkespil og god musik gør Svanen danmarkshistorien til nærværende teater.

Den sande, eventyrlige historie om dronning Dagmar er forrygende. Svanens musikalske forestilling om den bøhmiske prinsesse Drakomira, der bliver Danmarks dronning Dagmar, er heller ikke kedelig.

Rammen er en drejelig dukketeaterscene forklædt som middelalderligt slot med tårne og tykke mure, der er lavet af gulnede landkort. Så er stemningen slået an til en rejse tilbage i tiden og ned gennem Europa og tilbage igen.

Det bliver en munter teatertur fuld af god musik og livligt og udtryksfuldt dukkespil med dukkeførere, der også kan spille skuespil og gøre historien nærværende. Ingen er i tvivl om, hvem der er de gode, og hvem der er de onde.

Dukke Dagmar er præcis så prinsesseyndig og hendes dronningemor så udsøgt hekseagtig hæslig, som historien kræver. Valdemar Sejr er langbenet og flot, mens hans fabror, den svigefulde bisp Valdemar, er ekstrem grum og grim.  

Det er ridder Strange, som på kong Valdemar Sejrs vegne tager den lange vej til Prag for at fri til Drakomira. Valdemar har set et maleri af teenagepigen og forelsket sig i hende, og hvis historien taler sandt , bliver hun også meget glad for ham. Først er hun dog ikke meget for at skulle giftes bort og rejse langt bort. Men arrangerede tvangsægteskaber er ikke nogen ny opfindelse og slet ikke blandt kongelige.

Prinsessen bøjer sig for fars vilje uden at kny. For syns skyld får hun til gengæld tilbudt en mulighed for at slippe for giftemålet, hun skal bare vinde i et terningespil. Det gør hun, men farmand snyder åbenlyst for at sikre adgangen til et helt nyt dansk marked, hvor han kan afsætte sine sild. På den måde antydes den politiske dimension i historien, som børn dog næppe fanger. 

Sjovt og forståeligt                                      

Men der er andre måder. Måske er det historieforfalskning, at den bømiske konge har sat sin dronning og fællesbørnene ud på et sidespor for at få sig en yngre model og et nyt barn. Men det er sjovt og gør kongens kyniske magt- og pengebegær forståeligt for børn, når han skruppelløst smider den nye kone stortudende ud af gemakkerne og skyndsomt henter sin dronning hjem igen.

Det sker Ikke af pludselig længsel efter hende, som dronningen komisk tror. Men en kongelig kernefamilie er nødvendig for at få prinsesse Drakomira afsat til kong Valdemar, og så er vi tilbage i Danmark. Den nygifte fromme dronning ønsker sig ikke guld og grønne skove i morgengave, men fred og frigivne fanger. Det får konsekvenser, som i eventyrets verden selvfølgelig klares i et snuptag af Valdemar Sejr.   

Den historiske dronning Dagmar døde ganske ung i 1212 i barselsseng. Teater Svanen lader hende dø af en smitsom feber efter et besøg os de syge. Den forklaring er mere forståelig for moderne børn og understreger dronningens gode hjerte. Men heldigvis er den dramatiske myte om Kong Valdemars vilde soloridt til Roskilde for at nå frem til sin døende Dagmar ikke skåret væk.

Det er sjældent helt sandt, når forestillinger påstås at være for alle aldre. Men Svanens forestilling er til at forstå for børn og for voksne en skøn måde at få genopfrisket sin historiske hukommelse på. Eller måske for første gang møde den spændende, menneskeligt barske og politisk betændte virkelighed bag den kendte myte om kong Valdemar og dronning Dagmar

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Ingen vej uden om tragedien
ZeBU & Signe Kærup Dahl:
'Antigone'
Jan Overgaard Mogensen og Carl Martin Norén forløser fysisk flot den græske tragedie ’Antigone’ for teenagetilskuere.
Et løjerligt alderskabinet
Luna Park Scenekunst & Small Space Studio:
'Professor Profelius’ alderskabinet'
Professor Flora Profelius' billed- og objektsamling giver sit aktive publikum et muntert og lyst syn på alder og alderdom.
Internettets digitale djævelskab
OPE-N:
'LOL – Laughing Out Lonely'
’LOL – Laughing Out Lonely’ er en kraftig advarsel mod at søge svar på sin ensomhed via de selviscenesættelsestilbud, som er tilgængelige på internettets sociale platforme.
Kanon tohjulet teaterkoncert
Nørregaards Teater & BaggårdTeatret:
'Farvel'
Med cykler på støttehjul, gamle kufferter, skønne sange og masser af live-musik for fuld udblæsning blæser ’Farvel’ sit publikum bagover med en flot orkestreret palet af farveller.
’Wicked’ er en grøn fest
Fredericia Musicalteater:
'Wicked'
Ond, ondere, ondest – eller grøn, grønnere, grønnest? ’Wicked’ af Fredericia Musicalteater er et brag af en musical om fremmedhad og sangglæde – og om at være teenager i en hævngerrig verden.
’Vi hører sammen’
Teatret Gruppe 38 og Teater Rum:
'Min søster er en havfrue'
’Min søster er en havfrue' er en både stærk og sårbarhedsfyldt monolog, der peger på kærlighedsbåren samhørighed frem for irritation og misundelse i en nær relation.
Ingen vej uden om tragedien
ZeBU & Signe Kærup Dahl:
'Antigone'
Jan Overgaard Mogensen og Carl Martin Norén forløser fysisk flot den græske tragedie ’Antigone’ for teenagetilskuere.
Et løjerligt alderskabinet
Luna Park Scenekunst & Small Space Studio:
'Professor Profelius’ alderskabinet'
Professor Flora Profelius' billed- og objektsamling giver sit aktive publikum et muntert og lyst syn på alder og alderdom.
Internettets digitale djævelskab
OPE-N:
'LOL – Laughing Out Lonely'
’LOL – Laughing Out Lonely’ er en kraftig advarsel mod at søge svar på sin ensomhed via de selviscenesættelsestilbud, som er tilgængelige på internettets sociale platforme.
Kanon tohjulet teaterkoncert
Nørregaards Teater & BaggårdTeatret:
'Farvel'
Med cykler på støttehjul, gamle kufferter, skønne sange og masser af live-musik for fuld udblæsning blæser ’Farvel’ sit publikum bagover med en flot orkestreret palet af farveller.
’Wicked’ er en grøn fest
Fredericia Musicalteater:
'Wicked'
Ond, ondere, ondest – eller grøn, grønnere, grønnest? ’Wicked’ af Fredericia Musicalteater er et brag af en musical om fremmedhad og sangglæde – og om at være teenager i en hævngerrig verden.
’Vi hører sammen’
Teatret Gruppe 38 og Teater Rum:
'Min søster er en havfrue'
’Min søster er en havfrue' er en både stærk og sårbarhedsfyldt monolog, der peger på kærlighedsbåren samhørighed frem for irritation og misundelse i en nær relation.