Af: Kirsten Dahl

11. maj 2011

Skøn fedme og spinkle stjernestiger

Teater Patrasket forvandler fem små Kim Fupz Aageson-historier til en fin frise af teater, leveret med et dejligt fysisk skuespil af Thomas Danielsen og Maria Myrgård, der bringer tekstens klogskabskalorier til live, så vi morer os og får gødet eftertanken.

Fem simple træstole, en overheadprojektor, en spillende wii controller, en tekniker og to ferme skuespillere – mere skal der ikke til at bringe en håndfuld af Kim Fupz Aakesons bedste historier til skævt og finurligt live på scenen.

På et scenegulv, der også selv er vinklet lidt skævt i kanten, får Thomas Danielsen og Maria Myrgård med kyndig teknikerhjælp fra den også på scenen synligt placerede tekniker Ivan Perard i løbet af 45 minutters tid skabt en masse skøn og begavet morskab ud af fem små Kim Fupz Aakesons historier:’Verdens Uartigste Dreng’, ’Kong Gulleroth’, ’Hr. Wilders Stjerne’, ’Mor’ og ’Pigen Der Huskede Det Hele’.

’Skæve historier’ blæser sig ikke op til noget fornemt og fint. Den er det den er: Nede på jorden og sjov. Fordi Dirck Backers iscenesættelse er befriende uprangende. Og fordi Thomas Danielsen og Maria Myrgård kan deres komiske kram.

De kan skære akkurat den grimasse, der skal til, når de fortæller om drengen der skal lære at lyve. Skramle akkurat så ulydigt og uhøjtideligt med stolene som passende er, når de skal vise hvordan Kong Gulleroths soldater er på spil. Spille lige præcist så tyst og småt, som det passer sig, når de skal vise hvordan Hr. Wilder placerer stige på stige ovenpå hinanden for at nå op til den stjerne han så inderligt ønsker sig – og som han har hos sig hjemme i sit lille kufferthjem indtil den taber lys og gør ham opmærksom på, at det nok er på himmelbuen, den hører til – for derfra kan den jo sagtens hilse ned på ham. Et fint lille miniaturespil med små objekter og halvhviskende stemmer, som følger i halen på et par spil med større gebærder og mere rabalder.

Et spil som på dynamisk vis også står i kontrast til den efterfølgende historie, historien om den kæmpefede mor.

Sæbeboblefrihed
Som iscenesætter viser Dirck Backer en dejlig flair for variation og overraskelse. Vi bliver tyste når Hr. Wilder er på stjernemission og vi skraldler, når Danielsen træder op på scenen som Myrgård-pigens kolossalt tykke mor. Klædt på som en lænestol med blomstret kittel hen over stavrer han rundt som en gigantisk tyk mor. Han fylder naturligvis to sæder i bussen, kan lugte en pølsevogne på lang afstand og gufler det halve af forældremødets kager i sig. Men en mor kan ikke erstattes, som historien så vist fortæller. Så nabokonen, der er som en streg i luften, hende kan Myrgårds charmerende pige ikke få over sine læber at sige mor til. Ordene vil simpelthen ikke ud af hendes mund. Det kan vi både se og mærke.

I den groteske ende af skalaen gør Myrgård også en god figur som Kong Gulleroth.

Kong Gulleroth er kongen, der lovgiver for folket, at det er rigtigt at have store ører og store næser, nu han selv er udstyret med sådanne. Myrgårds gummi elastiske mimik tager kegler. Og når spillets sidste historie, ’Pigen der huskede det hele’, byder på et orgie af sæbebobler og en fortælling om at folk bare giver sig til lige hvad de lyster i stedet for det vante stress og jag – så jubler børnene og billiger forestillingens løsslupne drev og historiens sunde vitaminer – med et ’Hvor sejt!’.

Så det er ikke ved siden af, når teatret i deres programtekst om ’Skæve Historier’ skriver: ’Fortællinger, der på ægte fupz´sk vis vrider og vender op og ned på det hele, så man risikerer at blive helt fri oveni pæren…’

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.