Af: Randi K. Pedersen

18. maj 2019

Skjult magi

Forestillingen 'Gro' har opfindsomme påfund og god musik, men magien er henvist til bagscenen.

Fuglene kvidrer og alting gror. Den gule mælkebøtte og regnskoven er lige vigtige for naturen og for os, og i låget på en kuffert kan man se billeder af fuglearter. De præsenteres også yndefuldt svævende på er pind, så man kan se deres fine sarte farver og samtidig deres skygger. 

Det følges alt sammen på vej af fin klassisk musik og mindet om morfars have. 

Derfra går det videre med kommentarer og oplysninger om det nære og små som for eksempel insekter, der bliver store, når man ser dem gennem nogle herlige forstørrelsesglas. Det mægtige dybe hav bliver til gengæld til at overskue, når man sætter fokus på korallerne. 

De bliver ligesom det meste andet i fortællingen om at gro og vokse vist frem som illustrerende skyggespil, der desværre ikke yder retfærdighed til den farvestrålende verden under havet. 

Forestillingen er fuld af opfindsomme påfund, og Pernille Bach er en nærværende fortæller og skuespiller. De mange musikinstrumenter, som Peter Schrøder behersker med afslappet sikkerhed, bidrager også til den gode stemning. 

Alligevel opleves forestillingen som sært klinisk uden sanselighed og varme. Det skyldes først og fremmest forestillingens meget teknisk prægede visuelle udtryk, hvor et træ består at lange stænger med flade runde skærme i toppen.

Små mesterværker

Lyspærerne på gulvet ligner industribelysning og fortæller ingenting. Men det, som man især savner, er nogle farver. Noget, der uden videre kan give indtryk af, at tingene lever. Det er en påfaldende mangel, når temaet er alt det, vi kan opleve i den fantastiske natur, som forestillingen hylder. Men det skal blive endnu mere mærkeligt. 

Madam Bach beskriver selv forestillingen som 'et univers med plads til undren'. Men den største undren gælder selve konceptet. Under forestillingen kører smukke og uhyre elegante figurer forbi på de store hvide lærreder, der danner baggrund. Men skyggespillene står ikke kultsorte og skarpe. De har en blød nuance, der gør, at de virker lette, og også lidt fjerne. De lever ikke og skaber ingen medfortællende magi.

Den bliver publikum først præsenteret for, når forestillingen er forbi, og det i rå mængder. Alle opfordres til at gå om bagved og se på alt det, der er med til at skabe forestillingen, og her venter en gedigen overraskelse. 

Det viser sig nemlig, at karrusellerne, der leverer skyggespillene, er små pragtfulde mesterværker med figurer, dyr og planter, som stråler i de dejligste farver. Man spørger sig selv, hvad meningen er med det.  

Det er umuligt ikke at forestille sig den betagelse, det ville vække hos de små tilskuere, hvis de vidunderlige magiske karruseller kørte rundt foran og ikke bag de hvide lærreder. I stedet bliver de mødt med lovlig mange ord og oplysninger, det kan være svært for de yngste at forbinde med det, der foregår for øjnene af den.  

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Et løjerligt alderskabinet
Luna Park Scenekunst & Small Space Studio:
'Professor Profelius’ alderskabinet'
Professor Flora Profelius' billed- og objektsamling giver sit aktive publikum et muntert og lyst syn på alder og alderdom.
Internettets digitale djævelskab
OPE-N:
'LOL – Laughing Out Lonely'
’LOL – Laughing Out Lonely’ er en kraftig advarsel mod at søge svar på sin ensomhed via de selviscenesættelsestilbud, som er tilgængelige på internettets sociale platforme.
Kanon tohjulet teaterkoncert
Nørregaards Teater & BaggårdTeatret:
'Farvel'
Med cykler på støttehjul, gamle kufferter, skønne sange og masser af live-musik for fuld udblæsning blæser ’Farvel’ sit publikum bagover med en flot orkestreret palet af farveller.
’Wicked’ er en grøn fest
Fredericia Musicalteater:
'Wicked'
Ond, ondere, ondest – eller grøn, grønnere, grønnest? ’Wicked’ af Fredericia Musicalteater er et brag af en musical om fremmedhad og sangglæde – og om at være teenager i en hævngerrig verden.
’Vi hører sammen’
Teatret Gruppe 38 og Teater Rum:
'Min søster er en havfrue'
’Min søster er en havfrue' er en både stærk og sårbarhedsfyldt monolog, der peger på kærlighedsbåren samhørighed frem for irritation og misundelse i en nær relation.
Døden fra en livsbekræftende dansesynsvinkel
Bobbi Lo Produktion:
'Dancing with the dead'
Bobbi Lo Produktion har skabt et sansestærkt og tankeappellerende værk om døden som den realitet og det mysterium, den er.
Et løjerligt alderskabinet
Luna Park Scenekunst & Small Space Studio:
'Professor Profelius’ alderskabinet'
Professor Flora Profelius' billed- og objektsamling giver sit aktive publikum et muntert og lyst syn på alder og alderdom.
Internettets digitale djævelskab
OPE-N:
'LOL – Laughing Out Lonely'
’LOL – Laughing Out Lonely’ er en kraftig advarsel mod at søge svar på sin ensomhed via de selviscenesættelsestilbud, som er tilgængelige på internettets sociale platforme.
Kanon tohjulet teaterkoncert
Nørregaards Teater & BaggårdTeatret:
'Farvel'
Med cykler på støttehjul, gamle kufferter, skønne sange og masser af live-musik for fuld udblæsning blæser ’Farvel’ sit publikum bagover med en flot orkestreret palet af farveller.
’Wicked’ er en grøn fest
Fredericia Musicalteater:
'Wicked'
Ond, ondere, ondest – eller grøn, grønnere, grønnest? ’Wicked’ af Fredericia Musicalteater er et brag af en musical om fremmedhad og sangglæde – og om at være teenager i en hævngerrig verden.
’Vi hører sammen’
Teatret Gruppe 38 og Teater Rum:
'Min søster er en havfrue'
’Min søster er en havfrue' er en både stærk og sårbarhedsfyldt monolog, der peger på kærlighedsbåren samhørighed frem for irritation og misundelse i en nær relation.
Døden fra en livsbekræftende dansesynsvinkel
Bobbi Lo Produktion:
'Dancing with the dead'
Bobbi Lo Produktion har skabt et sansestærkt og tankeappellerende værk om døden som den realitet og det mysterium, den er.