Af: Henrik Lyding

9. juli 2017

Skakmat Othello!



Munter lille dukkekomedie giver desværre kun omridset af historien i Shakespeares berømte jalousidrama.



Shakespeare for børn – en rigtig god ide. Formidlet med dukker og uden ord – perfekt til de mange turister på Kronborg. I serien af børne- og familieforestillinger på Ravelinen – den kunstigt anlagte, befæstede grønne krans om borgen – er turen nu kommet til 'Othello'. 
 

På et spillebord, formet som et skakbræt, boltrer dramaets personer sig, formummet som store skakbrikker. Othello er Tårnet, Jago Hesten, mens Desdemona er formet som Dronningen eller Damen, og Emilia vistnok er en Løber.

Ideen er sjov, om end de ensfarvet hvide skakbrikker kan gøre det svært for et publikum på seks år at se forskel på de mange figurer i det komplicerede magt- og intrigedrama, som 'Othello' jo i forvejen er. Med kærlighed, misundelse, mistænkeliggørelse og altfortærende jalousi som komplekse elementer.
 

Det psykologiske drama

Og derved er vi fremme ved forestillingens afgørende problem. At Shakespeares stykke i den grad er et indadvendt og psykologisk drama, ikke nogen udvendig tjubang-komedie.

For vel er det sjovt, at dukkerne, ført af Finn Rye og Lene Hummelshøj med masser af gode miner, bedrøvede blikke og fornøjeligt vrøvlesprog, slås med hinanden, skuler og kysser, men 'Othello' er altså mere end det, også når man fortæller for børn og turister i en forestilling, der sætter sig for kun at være 30 minutter. 
 

Det skal ikke forhindre, at de indledende scener i Venedig med dueller, en sært indlagt sekvens med et sværd i gulvet, som kun Othello kan løfte, hans udnævnelse til statholder med ridderslag og det hele, og en drabelig slåskamp, der ender som en munter, om end også noget omstændelig begravelse med kiste, præst og hele pibetøjet, opleves som fornøjeligt og vel eksekveret dukketeater, men specielt vigtige for essensen af 'Othello' kan de vel ikke siges at være. 
 

Bedre går det med bagtalelsesscenerne på Cypern, hvor et rigtigt lommetørklæde får lov at spille den rolle, Shakespeare har tiltænkt det. Om man med børneøjne lige fatter, at det er Jagos forførelsesmiddel over for Cassio og bevismateriale for Desdemonas utroskab over for Othello, tvivler jeg på. Jalousi er ikke den letteste lidenskab at demonstrere med dukker. 
 

Til gengæld er slutscenen, hvor alle skakbrikkerne bliver slået ihjel, en efter en, på ganske fantasifuld måde, rigtig sjov – et helt spillebord fuld af døde dukker – om end man igen må sige, at ideen måske snarere ville give mening i 'Hamlet'.
 

Den ydre handling

Hvad vi får på Kronborg denne sommer, er altså omridset og den ydre handling i Shakespeares berømte historie.

Hvor dygtigt de to skuespillere end fører dukkerne, hvor meddigtende scenografen Christian Q. Clausen enkle og velfungerende sætstykker er, hvor finurlige Martynas Lukosius’ skakdukker, hvor stemningsskabende Fredrik Lundins musik og lydkulisse med orgelspil og kirkeklokker end virker – alt det spændende, alt det, der forklarer, hvorfor 'Othello' ikke bare er en røverhistorie som så mange andre, men en til alle tider fascinerende klassiker, glimrer desværre her ved sit fravær.

Lidt ærgerligt for alle de gode kræfter.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.