Af: Lone Sørensen

23. februar 2009

Serendipitet i tværdisciplinær åbningsforestilling

Nycirkusteatret Kimone leverer en nørdet historie om isolation kontra længsel.

Oppe under taget på HUSET i Magstræde ligger en scene, som igennem de sidste 40 år har levet en noget omskiftelig tilværelse. Selv om underetagerne i Danmarks væsentligste kulturhus har fungeret som stationer for det musikalsk kreative vækstlag, har toppen de fleste år eksisteret som teater. Sidste år skiftede de daværende teaterdirektører adresse til Halmtorvet, hvilket bl.a. betød endnu et navneskift. Nu hedder scenen Planeten og den officielle åbning af stedet er fredag deb 28.februar.

På Planeten kan bl.a. unge uafhængige scenekunstnere udfolde deres kreativitet.

Kompagni Kimone er en af slagsen. Gruppen består af to entusiastiske artister. De har mod, humor og talent nok til at tage kampen op mod krisekradsere på finansen og stoleleg på den Københavnske teaterscene. Med andre ord: Holde gang i det spirende teatermiljø.

Yin og yang-nycirkus

Kompagni Kimone kan det som mange utrænede upcoming-kunstnere ellers har svært ved, nemlig at turde blive ved den spinkle historie, fordybe sig og gøre den både nærværende og interessant.

Selvom han og hun i forestillingen 'NØRD!' udforsker en ret fortærsket tematik: Den menneskelige isolation, længsler og basale behov for venskab og socialisering, gør de det uden at fortravle tempo og handling, uden at ville for meget. Vi bliver vidner til to parallelle verdener, der sagtens kan eksistere uden fornemmelse for hinanden. Maskulin energisk søger han legende mod stjernerne, hvorimod hun indadvendt fordybende finder ro i litteraturens univers.

Forestillingen tager afsæt i et mareridt, hvor hun og han ikke kan få deres 'kæreste' til at hænge sammen. Hun – læsehesten – finder sine yndlingseksemplarer fulde af bogstaver, der falder ud sammen med blanke og løse sider. Intet kunne ramme hende hårdere. Han derimod fejler i forsøget på at besejre en såkaldt kinesisk pæl på sin vej mod mælkevejen.

Derfra åbnes forestillingen langsomt og kyndigt i de mange fortælleelementer. F.eks. udvikler musikken sig fra forstemt pianosolo til et noget mere indviklet lydbillede med adskillige instrumenter.

Ingen vej tilbage

Point of no return opstår, da hun og han rækker ud efter samme genstand og tilfældigt finder 'noget' uden at søge det. Dette 'noget' vækker interesse og kræver trods alt en smule opmærksomhed. Som handlingen skrider frem erkendes værdien af fundet og den nye verden ses i et helt nyt perspektiv. En hyldest til mangfoldigheden.

Kompagni Kimone navigerer rundt i et gøglergrumset farvand og som nycirkus har de traditionelt stjålet en del fra den teaterhistoriske dramaturgi, samtidig med at de tilfører scenen elementer af artistisk og eksperimentel nyskabelse. Deres akrobatiske udfoldelser er ikke halsbrækkende, men den fungerer, er humoristisk og benytter for størstedelen kvinden som bærer.

En fin poetisk åbningsforestilling, der forener adskillige scenekunstformer i et scenerum med det både flyvske, men også jordbundne navn. Her stræbes ikke efter stjernerne, men her afsøges muligheder med jord under egen fod på egen klode, i det nære. Her udvikles solide færdigheder, før de præsenteres for andre i det kommercielle håb om stjernefaktor.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Internettets digitale djævelskab
OPE-N:
'LOL – Laughing Out Lonely'
’LOL – Laughing Out Lonely’ er en kraftig advarsel mod at søge svar på sin ensomhed via de selviscenesættelsestilbud, som er tilgængelige på internettets sociale platforme.
Kanon tohjulet teaterkoncert
Nørregaards Teater & BaggårdTeatret:
'Farvel'
Med cykler på støttehjul, gamle kufferter, skønne sange og masser af live-musik for fuld udblæsning blæser ’Farvel’ sit publikum bagover med en flot orkestreret palet af farveller.
’Wicked’ er en grøn fest
Fredericia Musicalteater:
'Wicked'
Ond, ondere, ondest – eller grøn, grønnere, grønnest? ’Wicked’ af Fredericia Musicalteater er et brag af en musical om fremmedhad og sangglæde – og om at være teenager i en hævngerrig verden.
’Vi hører sammen’
Teatret Gruppe 38 og Teater Rum:
'Min søster er en havfrue'
’Min søster er en havfrue' er en både stærk og sårbarhedsfyldt monolog, der peger på kærlighedsbåren samhørighed frem for irritation og misundelse i en nær relation.
Døden fra en livsbekræftende dansesynsvinkel
Bobbi Lo Produktion:
'Dancing with the dead'
Bobbi Lo Produktion har skabt et sansestærkt og tankeappellerende værk om døden som den realitet og det mysterium, den er.
Skønne lattertirader og skingre smertegrin
Antoinette Helbing:
'Laughing Crowds'
Antoinette Helbings grinende folkemængde blev i Horsens Teaterfestivals version af ’Laughing Crowds’ en både inkluderende og ekskluderende oplevelse.
Internettets digitale djævelskab
OPE-N:
'LOL – Laughing Out Lonely'
’LOL – Laughing Out Lonely’ er en kraftig advarsel mod at søge svar på sin ensomhed via de selviscenesættelsestilbud, som er tilgængelige på internettets sociale platforme.
Kanon tohjulet teaterkoncert
Nørregaards Teater & BaggårdTeatret:
'Farvel'
Med cykler på støttehjul, gamle kufferter, skønne sange og masser af live-musik for fuld udblæsning blæser ’Farvel’ sit publikum bagover med en flot orkestreret palet af farveller.
’Wicked’ er en grøn fest
Fredericia Musicalteater:
'Wicked'
Ond, ondere, ondest – eller grøn, grønnere, grønnest? ’Wicked’ af Fredericia Musicalteater er et brag af en musical om fremmedhad og sangglæde – og om at være teenager i en hævngerrig verden.
’Vi hører sammen’
Teatret Gruppe 38 og Teater Rum:
'Min søster er en havfrue'
’Min søster er en havfrue' er en både stærk og sårbarhedsfyldt monolog, der peger på kærlighedsbåren samhørighed frem for irritation og misundelse i en nær relation.
Døden fra en livsbekræftende dansesynsvinkel
Bobbi Lo Produktion:
'Dancing with the dead'
Bobbi Lo Produktion har skabt et sansestærkt og tankeappellerende værk om døden som den realitet og det mysterium, den er.
Skønne lattertirader og skingre smertegrin
Antoinette Helbing:
'Laughing Crowds'
Antoinette Helbings grinende folkemængde blev i Horsens Teaterfestivals version af ’Laughing Crowds’ en både inkluderende og ekskluderende oplevelse.