Af: Henrik Lyding

17. februar 2012

Så kys dog den frø!



Fornøjeligt gensyn med tudeprinsessen i en munter leg med teatrets illusion og eventyrets konventioner.



Det er forståeligt, at Zangenbergs Teater har taget Flemming Quist Møller og Elith ’Nulle’ Nykjærs skønne komedie om ’Kong Gulerod og Tudeprinsessen’ fra 1995 op igen.

På fornøjeligste vis leger den med det klassiske eventyr; den spidder en ikke specielt sympatisk side af det at være barn, og den ryger rapt over scenen med masser af gode grin for både børn og voksne.
 

Begyndelsen er hæsblæsende. En dreng stormer ind i teatret, medbringende en hvid kat. Hvorpå katten forsvinder og dukker op inde på den scene, vi sidder foran. Drengen Dennis må derfor ind i teatret, hvor han vupti bliver fanget af Kong Gulerod, der lige mangler en prins til sin irriterende prinsesse-datter. Irriterende, fordi hun stamper hysterisk i jorden og vræler som en stukken gris, så snart hun ikke får sin vilje.

Der blev nikket genkendende til modellen nede på rækkerne, både fra børn og voksne. 
  Så på med prinsetøjet for stakkels befippede Dennis, ellers ser han aldrig sin kat igen.  Hvorefter prinsessen dukker op, lille, selvglad og øretæveindbydende. Skal han vinde hende, og det forlanger kongen, må han først nedkæmpe en drage, sådan som eventyr-loven foreskriver.

Gensynet værd

Problemet er blot, at der ingen drager er i hele kongeriget. Sammen med alle prinserne er de for længst flygtet på grund af prinsessens kroniske tuderi. Dennis ved af gode grunde ikke sine levende råd. Men en frø er ved hånden. En kæk lille en, fuld af sambarytmer og gode ideer. En af dem er, at Dennis skal lade som dragen er usynlig!
 

Nummeret virker, dragen slås ned, af sted med fupprins og tudeprinsesse op på slottet, hvor katten i øvrigt befinder sig. Den har prinsessen nemlig også raget til sig. Dennis forsøger at stikke af med katten, svindelnummeret afsløres, han smides ud – og hvad så? Dennis uden kat, prinsessen uden prins og Kong Gulerod uden ro i sindet og fred i øregangene.

Men så er der jo frøen…
  Det er her, den mest overdådige forvandling sker. Fra frø til prins. Og hvilken prins! Flemming Bang, der også lægger stemme til et herligt bistert snorketræ og den muntre frø undervejs, triner frem som en lettere overmoden og melodramatisk prins. Dér grinede vi virkelig igennem!

Men også Henrik Zangenberg som den gemytlige konge – en stor gulerod i pelsværk – Christina Beck som den sammenbidte prinsesse og Sune Kofoed som Dennis er glimrende med fart over feltet og flotte kulisseskift undervejs. 


Dejligt fjollet familieunderholdning af den mere uforpligtende slags. Gensynet værd.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.