Af: Carsten Jensen

29. november 2012

Så fik Furesø sit egnsteater

Efter en til tider hed politisk debat gennem de seneste måneder blev det 28. november besluttet på et byrådsmøde, at Musikteatret Undergrunden bliver egnsteater fra 1. januar 2013 og med fysiske rammer i kulturhuset Galaksen. Kaja og Niels Pihl fortsætter som ledere af det nyslåede egnsteater.

28. november 2012 blev en skelsættende dato for Musikteatret Undergrunden.

Onsdag aften blev det nemlig efter en hård debat i byrådet besluttet, at Musikteatret Undergrunden skal være egnsteater i Furesø Kommune.

Det var således en glædens dag for Undergrundens to stiftere og ledere, Kaja Pihl og Niels Pihl, der her fik et (kultur)politisk skulderklap for deres utrættelige virke i lokalområdet og i tilgift økonomisk stabilitet de næste fire år.

Afstemningen i byrådet viste 14-7 i egnsteatrets favør, og partiet Venstre – der har været indædt modstander af  egnsteater-ideen – gav både projektet og Undergrunden hårde ord med på vejen.

I debatten op til byrådsbeslutningen har V-politikeren Nick Allentoft brugt ord som ’casinoøkonomi’ og et nederlag for ’den brede kultur’ med henvisning til, at projektet blev markedsført som en gratis omgang for kommunen, fordi staten refunderer en stor del af driftsbudgettet, mens man ikke tog kulturpolitisk højde for, at kommunens andel meget vel kunne blive taget fra Kulturhuset Galaksens nuværende budget.

Men selvom egnsteatret får fysiske rammer i Galaksen, bliver der ikke tale om en fusion af de to institutioner – som ellers har været nævnt som en mulig konstruktion. I stedet lejer Undergrunden sig ind hos Galaksen.

Det bliver efter sigende til en ganske høj husleje, som vil sluge en pæn del af egnsteaterbudgettet, der forventes at blive nogenlunde lig med det statsligt årligt regulerede minimum for støtteberettigede egnsteatre – dvs. omkring 2,9 mio. kr., – her må højst 15 pct. dog gå til husleje.

Og som det ser ud p.t., vil staten så refundere minimum 37 pct. af kommunens udgifter til det nye egnsteater. Den endelige egnsteaterrefusionsprocent meldes ud i januar.

Tilbage som ledere

Men nu ligger det altså fast, at Musikteatret Undergrunden fra 1. januar 2013 og fire år frem skal være egnsteater i Furesø Kommune.

Det nye egnsteater får også en ny bestyrelse – der skal bl.a. to kommunalpolitikere i spil – men beholder de gamle ledere, forstået på den måde, at Kaja Pihl (65) og Niels Pihl (70) vil stå i spidsen for teatret, selvom de faktisk tilbage i april i år meddelte, at de overlod ledelsen til Christine Schøtt, der har været med i Undergrunden som sanger siden 1996 (se note).

Hun gik imidlertid kort tid efter ned med stress og blev langtidssygemeldt og er nu ikke længere en del af Undergrunden.

Det har altså betydet, at de Kaja og Niels Pihl måtte på banen igen. Til en lidt anderledes virkelighed. Hvor man normalt årligt sælger omkring 250 turneforestillinger – primært kammeroperaerne for børn – har man i indeværende sæsonen til nu kun solgt en halv snes forestillinger, og det har selvsagt ikke været gavnlig for økonomien i teatret, der nu er i gang med en reorganiseringsfase. 

»Vi forstår det ikke rigtig, men noget er jo gået galt i den periode, hvor vi har været væk fra den daglige ledelse,« lyder det fra Kaja Pihl, der nu er parat til at give den endnu en skalle for at få Undergrunden godt fra start som nyslået egnsteater,

Fokus på store navne og lokalt engagement

Og det sættes i gang med et brag af en åbningsevent 10. februar 2013 i Galaksens store sal, fortæller Kaja Pihl til børneteateravisen.dk

»En række af Danmarks bedste sangere, musikere og skuespillere slutter op om os og vil give Furesø Kommune og de tilrejsende en formidabel aften,« siger hun og remser op:

Ghita Nørby (der i øvrigt på et tidspunkt var medlem af teatrets bestyrelse), Lars Hannibal, Kirsten Lehfeldt, Stig Hoffmeyer, Stig Fogh Andersen, Kasper Holten, Elsebeth Dreisig, Brit-Tone Müllerzt, Jan Flemming Jensen, Gert Henning Jensen og Bo Kristian Jensen, Joachim Knop, Toke Møldrup m.fl.

Oplistningen af kendte navne er ikke en tilfældighed. Kaja Pihl lægger nemlig ikke skjul på, at man vil satse på store navne fra operaparrets gedigne netværk til de kommende produktioner for også på den måde at vise lokalområdet, at de nu har fået et seriøst og ambitiøst egnsteater.

Musikteatret Undergrunden vil dog også fortsætte med turnevirksomheden, der primært er baseret på børneoperaerne, men ellers skal man jo bl.a. opfylde egnsteater-kravet om to nye produktioner årligt.

Her bliver den ene formentlig en kammeropera for børn, men man ifølge Kaja Pihl satser på, at den anden skal være et årligt egnsspil i familieteatergenren.

Og det første af slagsen ligger allerede fast – med premiere 8. september 2013 og med musik af den britiske komponist Benjamin Britten. ’Noah Ark’  forventes at have op mod 400 børn fra den lokale musikskole med i forestillingen, mens Kaja og Niels Pihl selv synger hovedrollerne.

Priser kontra penge

Musikteatret Undergrunden har siden 1995 haft base i kommunen, hvor man også har deltaget så aktivt i det lokale kulturliv, at teatret i efteråret 2010 modtog Furesø Kommunes Kulturpris for sin indsats.

Teatret og de to Pihl’er har gennem årene også modtaget en lang række andre priser for deres virke, men som Kaja Pihl siger, så nytter det jo ikke, at man har priser nok, hvis pengene mangler…

Det kan de næste fire års egnsteater-engagement forhåbentlig rette lidt op på.

Kaja Pihl er selv indstillet på at tage ledertjansen i hvert fald de næste par år – med gemalen Niels i en lidt mere tilbagetrukken rolle – men på længere sigt er det meningen, at der skal findes en dygtig leder til at tage over i egnsteatret Undergrunden.

Seneste artikler

Seneste artikler

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere