Af: Carsten Jensen

29. november 2012

Så fik Furesø sit egnsteater

Efter en til tider hed politisk debat gennem de seneste måneder blev det 28. november besluttet på et byrådsmøde, at Musikteatret Undergrunden bliver egnsteater fra 1. januar 2013 og med fysiske rammer i kulturhuset Galaksen. Kaja og Niels Pihl fortsætter som ledere af det nyslåede egnsteater.

28. november 2012 blev en skelsættende dato for Musikteatret Undergrunden.

Onsdag aften blev det nemlig efter en hård debat i byrådet besluttet, at Musikteatret Undergrunden skal være egnsteater i Furesø Kommune.

Det var således en glædens dag for Undergrundens to stiftere og ledere, Kaja Pihl og Niels Pihl, der her fik et (kultur)politisk skulderklap for deres utrættelige virke i lokalområdet og i tilgift økonomisk stabilitet de næste fire år.

Afstemningen i byrådet viste 14-7 i egnsteatrets favør, og partiet Venstre – der har været indædt modstander af  egnsteater-ideen – gav både projektet og Undergrunden hårde ord med på vejen.

I debatten op til byrådsbeslutningen har V-politikeren Nick Allentoft brugt ord som ’casinoøkonomi’ og et nederlag for ’den brede kultur’ med henvisning til, at projektet blev markedsført som en gratis omgang for kommunen, fordi staten refunderer en stor del af driftsbudgettet, mens man ikke tog kulturpolitisk højde for, at kommunens andel meget vel kunne blive taget fra Kulturhuset Galaksens nuværende budget.

Men selvom egnsteatret får fysiske rammer i Galaksen, bliver der ikke tale om en fusion af de to institutioner – som ellers har været nævnt som en mulig konstruktion. I stedet lejer Undergrunden sig ind hos Galaksen.

Det bliver efter sigende til en ganske høj husleje, som vil sluge en pæn del af egnsteaterbudgettet, der forventes at blive nogenlunde lig med det statsligt årligt regulerede minimum for støtteberettigede egnsteatre – dvs. omkring 2,9 mio. kr., – her må højst 15 pct. dog gå til husleje.

Og som det ser ud p.t., vil staten så refundere minimum 37 pct. af kommunens udgifter til det nye egnsteater. Den endelige egnsteaterrefusionsprocent meldes ud i januar.

Tilbage som ledere

Men nu ligger det altså fast, at Musikteatret Undergrunden fra 1. januar 2013 og fire år frem skal være egnsteater i Furesø Kommune.

Det nye egnsteater får også en ny bestyrelse – der skal bl.a. to kommunalpolitikere i spil – men beholder de gamle ledere, forstået på den måde, at Kaja Pihl (65) og Niels Pihl (70) vil stå i spidsen for teatret, selvom de faktisk tilbage i april i år meddelte, at de overlod ledelsen til Christine Schøtt, der har været med i Undergrunden som sanger siden 1996 (se note).

Hun gik imidlertid kort tid efter ned med stress og blev langtidssygemeldt og er nu ikke længere en del af Undergrunden.

Det har altså betydet, at de Kaja og Niels Pihl måtte på banen igen. Til en lidt anderledes virkelighed. Hvor man normalt årligt sælger omkring 250 turneforestillinger – primært kammeroperaerne for børn – har man i indeværende sæsonen til nu kun solgt en halv snes forestillinger, og det har selvsagt ikke været gavnlig for økonomien i teatret, der nu er i gang med en reorganiseringsfase. 

»Vi forstår det ikke rigtig, men noget er jo gået galt i den periode, hvor vi har været væk fra den daglige ledelse,« lyder det fra Kaja Pihl, der nu er parat til at give den endnu en skalle for at få Undergrunden godt fra start som nyslået egnsteater,

Fokus på store navne og lokalt engagement

Og det sættes i gang med et brag af en åbningsevent 10. februar 2013 i Galaksens store sal, fortæller Kaja Pihl til børneteateravisen.dk

»En række af Danmarks bedste sangere, musikere og skuespillere slutter op om os og vil give Furesø Kommune og de tilrejsende en formidabel aften,« siger hun og remser op:

Ghita Nørby (der i øvrigt på et tidspunkt var medlem af teatrets bestyrelse), Lars Hannibal, Kirsten Lehfeldt, Stig Hoffmeyer, Stig Fogh Andersen, Kasper Holten, Elsebeth Dreisig, Brit-Tone Müllerzt, Jan Flemming Jensen, Gert Henning Jensen og Bo Kristian Jensen, Joachim Knop, Toke Møldrup m.fl.

Oplistningen af kendte navne er ikke en tilfældighed. Kaja Pihl lægger nemlig ikke skjul på, at man vil satse på store navne fra operaparrets gedigne netværk til de kommende produktioner for også på den måde at vise lokalområdet, at de nu har fået et seriøst og ambitiøst egnsteater.

Musikteatret Undergrunden vil dog også fortsætte med turnevirksomheden, der primært er baseret på børneoperaerne, men ellers skal man jo bl.a. opfylde egnsteater-kravet om to nye produktioner årligt.

Her bliver den ene formentlig en kammeropera for børn, men man ifølge Kaja Pihl satser på, at den anden skal være et årligt egnsspil i familieteatergenren.

Og det første af slagsen ligger allerede fast – med premiere 8. september 2013 og med musik af den britiske komponist Benjamin Britten. ’Noah Ark’  forventes at have op mod 400 børn fra den lokale musikskole med i forestillingen, mens Kaja og Niels Pihl selv synger hovedrollerne.

Priser kontra penge

Musikteatret Undergrunden har siden 1995 haft base i kommunen, hvor man også har deltaget så aktivt i det lokale kulturliv, at teatret i efteråret 2010 modtog Furesø Kommunes Kulturpris for sin indsats.

Teatret og de to Pihl’er har gennem årene også modtaget en lang række andre priser for deres virke, men som Kaja Pihl siger, så nytter det jo ikke, at man har priser nok, hvis pengene mangler…

Det kan de næste fire års egnsteater-engagement forhåbentlig rette lidt op på.

Kaja Pihl er selv indstillet på at tage ledertjansen i hvert fald de næste par år – med gemalen Niels i en lidt mere tilbagetrukken rolle – men på længere sigt er det meningen, at der skal findes en dygtig leder til at tage over i egnsteatret Undergrunden.

Seneste artikler

Seneste artikler

Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere