Af: Anne Middelboe Christensen

24. november 2016

Røverdatter med tordenvejr og fredsdrøm

Aalborg Teater skaber varme med sin teatertraditionelle opsætning af ’Ronja Røverdatter’.

Der er brugt godt med skumgummi i Aalborg Teaters opsætning af ’Ronja Røverdatter’. De hårde klipper er i hvert fald temmelig omgængelige, hvis man skulle får dem ned over sig – og det er røverkongens voldsomme vrede også. Her ender alt godt.

Alligevel er det jo en ret barsk historie, denne fortælling om røverdatteren, der bliver nødt til at gå imod sin fars ordre for at få lov til at være sammen med sin ven – og for at leve uden at stjæle fra andre. For der er både krig og vold og kynisme i denne ellers så eventyrlige skildring.

Hvilken skiderik?

Den norske instruktør Kristina Kjeldsberg har fundet en god og traditionel fortolkning af denne familieteaterforestilling. Staffan Götestams dramatisering kunne dog godt have tålt en saks, mens oversættelsen af Peter Aude er fuld af mundret humør. (Men hvornår er danske børn begyndt at bruge bandeordet ’skiderik’? Ordet lyder virkelig mærkeligt her.)

Den russiske scenograf Aleksandr Orlov har fascinerende klipper, der er fulde af truende øjne, og stofsnipper, der ligner brændende ild – og den russiske kostumedesigner Irina Cherednikova har skabt kostumer med vildt sigøjnerlook tilsat et twist af samedragt, så personerne fremstår charmerende og hyggelige. Så hvis forældrene ellers overholder syvårs-grænsen, bør ungerne ikke blive mere bange end godt er. På trods af Ronjas overdrevne fødselstordenvejrsskrald.

Fangeleg på klipperne

Aalborg Teaters trækplaster er Ena Spottag i rollen som Ronja Røverdatter. Som performer er Ena Spottag et forunderligt fænomen, fordi hun kan udtrykke en sjælden barnlighed og renhed.

Hendes troskyldighed er i hvert fald en gave til rollen som den idealistiske og retfærdighedssøgende Ronja. Hun har den pudsigste barnemimik, og hun kan række tunge, som om hun var søster til Pippi.

Fysisk er hun dog ikke særlig adræt, og det bliver lidt underligt, når hun som en spirrevip skal følge efter den udkårne Birk i kæk fangeleg på klipperne.

Niels Anders Manleys Birk er til gengæld væver og hurtig til klippeklatringen. Og han har et fint, rødhåret temperamentsfuld i rollen som drengen, der bliver svigtet derhjemme – og som derfor har så grueligt meget brug for Ronja som ven.

Muntert røverorkester

Ingen af de to hovedperformere er fødte sangere, så det virker unægtelig lidt mærkeligt, at kapelmester Gunhild Kjær og hendes musikere også er blevet sat til at akkompagnere disse to røverunger.

Deres skægge røverorkester indblæser god energi i forestillingen med deres hey-yo-glæde og deres bærbare instrumenter i alle afskygninger. Men det lyder langt bedre, når Camilla Gjelstrup i rollen som Ronjas mor synger godnatsang for Ronja – enkelt og klangfuldt om ulven, der ’tuder i sorten skov’…

Skæg kistesnedker

Ellers er det Anders Vølpert Momme, der som brovtende og hjertevarm røverkongefar løber med opmærksomheden. Han er en moderne mand med hang til tårer – her kan man tale om en mand, der har brug for en krammer!

Og Marie Knudsen Fogh har en skøn queertolkning af rollen som den gamle snedker Skaldeper, der står og høvler sin egen kiste klar.

Her kunne iscenesættelsen faktisk godt have været foldet ud og være blevet endnu sjovere, netop fordi Marie Knudsen Fogh har så skøn en komikertiming i sig.

Steffen Eriksen tager også kegler, når han som ufrivilligt sendebud skal forsøge at mægle mellem de hidsige røvere. Og rumpenissedukker hopper frem fra klippesprækker hist og her og alle vegne og skaber fine spejlinger af børnetilskuernes evindelige ’Hvorfor det?’-spørgsmål til forældrene.

Ensemblebeskedenhed

Det er også klædeligt at se skuespillere som Patrick Baurichter og Caspar Juel Berg, der beskedent, men helhjertet spiller små roller som kække og pjattede røvere om lejrbålet. Ikke mindst når Patrick Baurichter sidste måned spillede hovedrollen som Hamlet. Ingen nykker her.

Dermed indvarsler Aalborg Teater også de kommende sæsoners spændende nye tiltag, hvor alle forestillinger vil blive spillet i et løbende repertoire. Det kræver et fast ensemble, og det har været teaterdirektør Hans Henriksens bærende idé for teatret, lige siden han begyndte som teaterdirektør sidste sæson. Fra sommeren 2017 bliver ensembledrømmen altså realiseret.

Denne ’Ronja Røverdatter’ er altså et solidt og ordentligt bud på familieteater fra Aalborg Teaters side. Med en krigsverden i beroligende skumgummi – og med Astrid Lindgrens fredsdrøm intakt.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.