Af: Anne Middelboe Christensen

6. september 2017

Rigtige nisser danser breakdance

Uppercut Danseteater byder på en skøn juleforestilling med humor og frygtløse moves ud over barnevognskanten.

Endelig kan børnehavebørnene komme til at se nisser danse. Ikke sådan en pæn og gammeldags nissedans som i ’Til-julebal-i-Nisseland’, men rigtig sej nissedans med hiphop-tyngde i fødderne. Med moves og headspins og alt muligt andet nissevildt, udført af frygtløse breakdancekroppe med masser af muskler.

’The Nisse Twins’ er nemlig en oplagt – og veloplagt – juleudgave af Uppercut Danseteaters hitforestilling ’Twins’. Her er der også to ’babyer’, der ligger i hver sin barnevogn og har svært ved at falde i søvn. Men her er det nissebabyer, der skal sove til middag, mens julemanden går ud for at ordene julegaver.

Disse ’nisse twins’ kommer de selvfølgelig til at pjatte og lege og danse, i hvert fald indtil søvnen overmander dem – og julemandsmiraklet indtræffer…

Fat i knæhaserne

Scenen er pyntet med lyskæder, alt emmer herligt af jul – og julemanden tager af sted for at dele pakker ud. Imens skal de to glade nisser i deres to barnevogne så opføre sig ordentligt.

Det er naturligvis svært for to nysgerrige fyre. Så de kommer til at lege lovlig vildt med både vognene og hinanden. Ud over barnevognskanten og ud i verden.

Det er afsættet for denne sjove og sympatiske forestilling, hvor børns nysgerrighed og legelyst tages alvorligt.

Nissetvillingerne begynder med at pille hinanden lidt i hovedet og hive hinanden i ørerne. Men snart eskalerer deres leg. De tager fat i hinanden i knæhaserne og filtrer sig ind i hinandens kroppe med stor opfindsomhed – til stor morskab for børnetilskuerne.

Knæskaller skvulper

Dansemæssigt byder forestillingen på breakdance med alverdens blærestunts. Danserne Lukas Larsen og Boris André har begge to god øjenkontakt til børnene og nænsomme stemmer, inden de kaster hver deres særlige specialiteter ind i dansen. Det er sjovt at se, hvor Boris André kan kunsten at ryste i knæene, så knæskallerne nærmest skvulper – og hvordan Lukas Larsen kan krumme sammen i hele kroppen, når han tilsyneladende bliver sur. Et øjeblik, i hvert fald.

Robotnisser

Begge dansere har høj energi og et godt flow i deres bevægelser. Lukas Larsen brillerer ikke mindst med sine forsinkelsesbevægelser og med sine tempofyldte drejeture på én hånd. Og Boris André har nogle skønne, karikerede babybevægelser, når han prøver at rejse sig på alle fire – og nogle skægge tøvebevægelser, der bliver til kantede bevægelser. Robotics gør sig tydeligvis godt hos det fremmødte ipad-segment.

Hvad med julemusikken?

Musikalsk virker forestillingen dog lovlig collageagtig. Flere numre med cirkusmusik distraherer nærmest. For hvad har cirkus med jul at gøre? Og hvorfor mon der er fuglefløjt hjemme hos julemanden? Det bliver lidt forvirrende. Her savner man i det mindste ’Søren Banjomus’. Det er i hvert fald tiltrængt, da ’Jingle Bells’ endelig toner frem til sidst.

Ungerne er vilde med de to kække dansere. Men barnevognsforestillingens dramaturgi og de indlagte replikker vil have godt af et ekstra instruktørtjek inden juleturnéen.

Så skal disse dansende tvillinger nok give landets børnehaveunger nogle yderst skønne drømme rundt om i barnevognene og juniorsengene op til jul!

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.