Af: Henrik Lyding

10. maj 2011

Problematisk problem-forestilling

Habilt danset bevægelses-teater uden overordnet mål og struktur.

De er sådan set adrætte nok, de to springfyre, der indtager den dagligstueformummede scene mellem standerlamper i alle størrelser. De har tydeligvis ikke noget let liv, sådan som de ordløst slæber sig rundt mellem møblerne, kæmper med aviser, laver rullefald og slagsmålslege. Som var de bare store drenge. Altså lige bortset fra, at det akrobatiske niveau er langt højere end hvad hverdagens drenge må formodes at kunne præstere. Og ældre er de også.

Så langt kan man ræsonnere sig frem ved at betragte Terra Novas danseforestilling. Som måske, hvis navnet står til troende, håber på at indvinde nyt scenisk land med dette her. Angiveligt handler forestillingen om 'hverdagsproblemer sat i forhold til FN's menneskerettighedserklæring'. Ja, det lyder stort, men det er bare ikke rigtigt. Heller ikke da der kommer ord på – oplæsning af bizarre historier fra avisen med mere. Her spises piller, her synges lettere patetiske sange – eller skal det mon være morsomt? – om at have hår under armene og andre problemer man kan have som ung.

Charmerende men uden hoved og hale

Og så brydes der brat af – forestillingen begynder nemlig at diskutere sig selv, de to danseres indbyrdes relationer og samfundets struktur og indretning. Det minder altså mest af alt om en slags postmoderne, illusionsbrydende, altsammenblandende og fragmenteret danseteater, hvad også det bevidst tilfældige rodsammen på scenen kunne antyde. En akrobatisk pas de deux med bind for øjnene slutter forestillingen, hvor de to dansere famler sig frem til diverse stikkontakter, tænder de mange lamper, en efter en, og går ud.

Det er forestillingen desværre selv for længe, længe siden. Gået ud. Jens Bäckvall og Christian Adelhorst Rossil er sådan set dygtige nok, rent kropsligt. Charmerende er de også, men der er hverken hoved eller hale på forestillingen, som ifølge Den Røde Brochure er udviklet i samarbejde med Amnesty International.

Måske man skulle have satset på et udviklingsarbejde sammen med en dramaturg og en instruktør i stedet for. 'Problem' er på samme tid titlen og en sørgeligt dækkende beskrivelse af forestillingen.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.