Af: Alice Bonnichsen

4. november 2016

PP spreder smil på børneafdelingen

Stine Lundgaard – scenekunstner og klovn – har tilføjet endnu en uddannelse på sit cv. Sidste år blev hun færdiguddannet hospitalsklovn og er med, når børn skal have taget blodprøver eller vågner fra narkosen. Flere børneteaterfolk arbejder som hospitalsklovne og kan gøre brug af deres faglighed i det særlige job, som Danske Hospitalsklovne nu søger nye talenter til.

»Jeg elsker mødet med børn både på scenen og på hospitalet. Men der er stor forskel på at møde et barn som almindelig scenekunstner og som hospitalsklovn,« fortæller hospitalsklovnen PP, alias Stine Lundgaard.

»Normalt arbejder jeg med en ramme, en scene, et manuskript, en start og en slutning. På hospitalet opstår alt i mødet med barnet.«

Stine Lundgaard er uddannet i klovn og masketeater ved Dell´Arte School of Physical Theatre i Californien. Siden har hun taget en uddannelse i fysisk teater ved East 15 Acting School i London og en Master Degree i dukketeater fra Central School of Speech and Drama, London.

Stine hørte under sin uddannelse i udlandet om jobbet som hospitalsklovn og overvejede allerede på det tidspunkt, om det kunne være en vej for hende. Men det var først, da hendes datter under en indlæggelse mødte hospitalsklovnene, at Stine rigtig fik øjnene op for hospitalsklovnens arbejde i praksis.

Kom ind på hospitalsklovneuddannelsen

Stine Lundgaard besluttede sig for at tage springet og søge ind på hospitalsklovneuddannelsen.

»Her fik jeg en ny vinkel på klovneriet, og min faglighed kom i spil på en helt ny måde. Hospitalsklovnes arbejde er i høj grad præget af ærlighed, opmærksomhed, opfindsomhed, nærhed og en god portion sort humor.«

»Hospitalsklovnen ser ikke de syge børn, men ser de muligheder, der opstår i situationen. Fx kan børn godt løbe om kap med gangstativ, og man må som hospitalsklovn godt sige: ’Hov, du har fået en slange i næsen i dag’.«

Stine Lundgaard fortæller, at det nogle gange handler om at vade ind i barnets virkelighed med klovnetræsko på og andre gange om at kunne liste på tåspidser.

»Men for at kunne vide om dette, er det vigtigt at være i stand til at mærke barnets grænser og respektere dem.«

Sidste år blev Stine Lundgaard færdiguddannet og arbejder nu som en af de 37 hospitalsklovne, der kommer rundt på landets hospitaler.

På hospitalet møder hun børn, der kæmper med alvorlige sygdomme og lange forløb, andre med kroniske lidelser, som de skal leve med resten af livet. Det kan være rigtig hårdt både for børn og forældre.

Hospitalsklovnene kan ikke gøre børnene raske, men de kan hjælpe til bedre at komme igennem sygdom og behandling.

Dukken som mellemmand

Stine Lundgaard benytter sig også af sin baggrund som dukkefører.

»Nogle børn har lettere ved at fortælle en dukke, hvordan de har det. Der var fx en dreng, der var bange for lægen. Ikke fordi lægen havde gjort noget galt. Det havde bare gjort ondt for mange gange på drengen. Her skubbede jeg dukken ind mellem drengen og lægen, så de kunne tale gennem dukken og bruge den som mellemmand.«

Stine Lundgaard har ved siden af arbejdet som hospitalsklovn sit eget teater, Maskineriet, som hun bruger som platform for udvikling af scenekunst og skriveri.  Stines nyeste stykke hedder 'Pigen der kunne flyve' og har premiere i maj 2017. Stykket er inspireret af arbejdet som hospitalsklovn.

Danske Hospitalsklovne ser det som et plus, at hospitalsklovnene har en kreativ uddannelse som klovn, dukkefører, skuespiller eller andet med i bagagen. Organisationen opfordrer til, at hospitalsklovnene bliver ved med at være udøvende og styrke fagligheden, så der kan komme fornyet energi til arbejdet som hospitalsklovn.

»På scenen skaber jeg illusioner for publikum. Som hospitalsklovn møder jeg virkeligheden blandt børnene på sengekanten,« siger Stine Lundgaard.

Nye hospitalsklovne søges

Lige nu søger Danske Hospitalsklovne nye talenter til at blive uddannet hospitalsklovn.

Ewan Mackinnon er artistisk leder og ansvarlig for uddannelse og træning af de hospitalsklovne, der bliver uddannet i Danmark. Danske Hospitalsklovne leder efter folk, der har en stærk personlig profil. De skal kunne være til stede og have empati, samtidig med at de forstår, hvad der sker omkring dem.

»Optimalt set har en hospitalsklovn kunstnerisk erfaring og erfaring med børne- og sundhedsområdet,« siger Ewan Mackinnon.

Ansøgningsproceduren består i første omgang i at sende en skriftlig ansøgning og en videopræsentation til Danske Hospitalsklovne. Herefter inviterer optagelsespanelet en del ansøgere til første prøve, hvor kandidaterne skal fremføre fem minutters forberedt optræden, vise et par artistiske færdigheder og improvisation.

Typisk  går 15- 20 kandidater videre til anden prøve.

»Mellem første og anden prøve skal de med en hospitalsklovn ud og se, hvordan det foregår i praksis. De færreste har nogen praktisk erfaring fra et hospital, så det er en vigtig del, at de prøver at være fluen på væggen,«siger Ewan Mackinnon.

Anden prøve foregår over tre dage med masser af leg og øvelser – og fokus er blandt andet på det psykiske og følelsesmæssige aspekt i arbejdet som hospitalsklovn.

Efter anden prøve udvælger optagelsespanelet de seks til ti personer ud, der får lov at fortsætte på uddannelsen og efter halvandet år kan kalde sig hospitalsklovn. Uddannelsen er i 2014-2018 finansieret af Ole Kirks Fond.

Der er ansøgningsfrist 5. december 2016.

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere