Af: Alice Bonnichsen

4. november 2016

PP spreder smil på børneafdelingen

Stine Lundgaard – scenekunstner og klovn – har tilføjet endnu en uddannelse på sit cv. Sidste år blev hun færdiguddannet hospitalsklovn og er med, når børn skal have taget blodprøver eller vågner fra narkosen. Flere børneteaterfolk arbejder som hospitalsklovne og kan gøre brug af deres faglighed i det særlige job, som Danske Hospitalsklovne nu søger nye talenter til.

»Jeg elsker mødet med børn både på scenen og på hospitalet. Men der er stor forskel på at møde et barn som almindelig scenekunstner og som hospitalsklovn,« fortæller hospitalsklovnen PP, alias Stine Lundgaard.

»Normalt arbejder jeg med en ramme, en scene, et manuskript, en start og en slutning. På hospitalet opstår alt i mødet med barnet.«

Stine Lundgaard er uddannet i klovn og masketeater ved Dell´Arte School of Physical Theatre i Californien. Siden har hun taget en uddannelse i fysisk teater ved East 15 Acting School i London og en Master Degree i dukketeater fra Central School of Speech and Drama, London.

Stine hørte under sin uddannelse i udlandet om jobbet som hospitalsklovn og overvejede allerede på det tidspunkt, om det kunne være en vej for hende. Men det var først, da hendes datter under en indlæggelse mødte hospitalsklovnene, at Stine rigtig fik øjnene op for hospitalsklovnens arbejde i praksis.

Kom ind på hospitalsklovneuddannelsen

Stine Lundgaard besluttede sig for at tage springet og søge ind på hospitalsklovneuddannelsen.

»Her fik jeg en ny vinkel på klovneriet, og min faglighed kom i spil på en helt ny måde. Hospitalsklovnes arbejde er i høj grad præget af ærlighed, opmærksomhed, opfindsomhed, nærhed og en god portion sort humor.«

»Hospitalsklovnen ser ikke de syge børn, men ser de muligheder, der opstår i situationen. Fx kan børn godt løbe om kap med gangstativ, og man må som hospitalsklovn godt sige: ’Hov, du har fået en slange i næsen i dag’.«

Stine Lundgaard fortæller, at det nogle gange handler om at vade ind i barnets virkelighed med klovnetræsko på og andre gange om at kunne liste på tåspidser.

»Men for at kunne vide om dette, er det vigtigt at være i stand til at mærke barnets grænser og respektere dem.«

Sidste år blev Stine Lundgaard færdiguddannet og arbejder nu som en af de 37 hospitalsklovne, der kommer rundt på landets hospitaler.

På hospitalet møder hun børn, der kæmper med alvorlige sygdomme og lange forløb, andre med kroniske lidelser, som de skal leve med resten af livet. Det kan være rigtig hårdt både for børn og forældre.

Hospitalsklovnene kan ikke gøre børnene raske, men de kan hjælpe til bedre at komme igennem sygdom og behandling.

Dukken som mellemmand

Stine Lundgaard benytter sig også af sin baggrund som dukkefører.

»Nogle børn har lettere ved at fortælle en dukke, hvordan de har det. Der var fx en dreng, der var bange for lægen. Ikke fordi lægen havde gjort noget galt. Det havde bare gjort ondt for mange gange på drengen. Her skubbede jeg dukken ind mellem drengen og lægen, så de kunne tale gennem dukken og bruge den som mellemmand.«

Stine Lundgaard har ved siden af arbejdet som hospitalsklovn sit eget teater, Maskineriet, som hun bruger som platform for udvikling af scenekunst og skriveri.  Stines nyeste stykke hedder 'Pigen der kunne flyve' og har premiere i maj 2017. Stykket er inspireret af arbejdet som hospitalsklovn.

Danske Hospitalsklovne ser det som et plus, at hospitalsklovnene har en kreativ uddannelse som klovn, dukkefører, skuespiller eller andet med i bagagen. Organisationen opfordrer til, at hospitalsklovnene bliver ved med at være udøvende og styrke fagligheden, så der kan komme fornyet energi til arbejdet som hospitalsklovn.

»På scenen skaber jeg illusioner for publikum. Som hospitalsklovn møder jeg virkeligheden blandt børnene på sengekanten,« siger Stine Lundgaard.

Nye hospitalsklovne søges

Lige nu søger Danske Hospitalsklovne nye talenter til at blive uddannet hospitalsklovn.

Ewan Mackinnon er artistisk leder og ansvarlig for uddannelse og træning af de hospitalsklovne, der bliver uddannet i Danmark. Danske Hospitalsklovne leder efter folk, der har en stærk personlig profil. De skal kunne være til stede og have empati, samtidig med at de forstår, hvad der sker omkring dem.

»Optimalt set har en hospitalsklovn kunstnerisk erfaring og erfaring med børne- og sundhedsområdet,« siger Ewan Mackinnon.

Ansøgningsproceduren består i første omgang i at sende en skriftlig ansøgning og en videopræsentation til Danske Hospitalsklovne. Herefter inviterer optagelsespanelet en del ansøgere til første prøve, hvor kandidaterne skal fremføre fem minutters forberedt optræden, vise et par artistiske færdigheder og improvisation.

Typisk  går 15- 20 kandidater videre til anden prøve.

»Mellem første og anden prøve skal de med en hospitalsklovn ud og se, hvordan det foregår i praksis. De færreste har nogen praktisk erfaring fra et hospital, så det er en vigtig del, at de prøver at være fluen på væggen,«siger Ewan Mackinnon.

Anden prøve foregår over tre dage med masser af leg og øvelser – og fokus er blandt andet på det psykiske og følelsesmæssige aspekt i arbejdet som hospitalsklovn.

Efter anden prøve udvælger optagelsespanelet de seks til ti personer ud, der får lov at fortsætte på uddannelsen og efter halvandet år kan kalde sig hospitalsklovn. Uddannelsen er i 2014-2018 finansieret af Ole Kirks Fond.

Der er ansøgningsfrist 5. december 2016.

Seneste artikler

Seneste artikler

STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Nyt teater tager livtag med angsten

Nyt teater tager livtag med angsten

Et af de nye teatre, der er med på KLAP-teaterfestivalen for første gang, er teater Luns, der deltager med en forestilling om angstens komplekse natur, der bl.a. bygger på de to teaterstifteres og medvirkendes egne oplevelser. Luns ser frem til festivalen og mødet med både publikum og teaterkolleger.
Læs mere
Esbjerg inviterer til festival

Esbjerg inviterer til festival

Når KLAP - teaterfestival for små og store indtager Esbjerg Kommune fra 14.-21. april under sit nye navn, er det med knap 100 teatre og 150 forskellige forestillinger. For Teatercentrums direktør er det første festival som leder, for Esbjergs borgere og eventchef er det et gensyn efter festivalen i 2022. Og for alle er det endnu en enestående mulighed for at opleve det meriterede danske børne- og ungdomsteater på tætteste hold.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Nyt teater tager livtag med angsten

Nyt teater tager livtag med angsten

Et af de nye teatre, der er med på KLAP-teaterfestivalen for første gang, er teater Luns, der deltager med en forestilling om angstens komplekse natur, der bl.a. bygger på de to teaterstifteres og medvirkendes egne oplevelser. Luns ser frem til festivalen og mødet med både publikum og teaterkolleger.
Læs mere
Esbjerg inviterer til festival

Esbjerg inviterer til festival

Når KLAP - teaterfestival for små og store indtager Esbjerg Kommune fra 14.-21. april under sit nye navn, er det med knap 100 teatre og 150 forskellige forestillinger. For Teatercentrums direktør er det første festival som leder, for Esbjergs borgere og eventchef er det et gensyn efter festivalen i 2022. Og for alle er det endnu en enestående mulighed for at opleve det meriterede danske børne- og ungdomsteater på tætteste hold.
Læs mere