Af: Kirsten Dahl

25. juli 2011

Plateaupoesi

Med to marionetdukker og uddrag af Thomas Bobergs digte skildrer Peder Holm Johansen voksenlivets møde mellem en mand og en kvinde med, hvad dertil følger af kærtegn, sex, barnegråd, skænderier, skilsmisse og død. Forestillingen er fortættet og intens, og den rummer udmærket dukkeføring. Men den er samtidig så digterisk kompleks, at vi som publikum let kommer til at føle os koblet fra, selvom intentionen er at skærpe vores appetit for poesiens forunderlige univers.

Brudstykker af min marionetdukkes bekendelser’ er for viderekomne. Så det sagt. Det er afgjort ikke en forestilling, der umiddelbart lukker en ind i sit univers, med mindre man er super poesikyndig eller scorer meget højt på den følelsesmæssige intelligensskala.

Men lad os blive konkrete: I et lille intimt spillerum med bardisk og bord får en digter, der sidder på et værtshus og drikker whisky, øje på en smuk kvinde med rød mund, grønne øjne og blondegevandter. De to (marionetdukke)personers møde resulterer i et noget goldt samleje, et barn, som de begge i starten føler ømhed for, en snarlig efterfølgende adskillelse, og til slut en slags bortgang for dem begge.

På et mere abstrakt plan kredser forestillingen, der er baseret på Thomas Bobergs digt af samme navn fra samlingen ’Marionetdrømme’, om livstegn og eksistens. Og om hvem der er marionet for hvem – eller som skuespiller Peder Holm Johansen, der er dukkefører og tekstfortolker, siger, da han sænker de to dukker ned i kuffertgraven: ’Jeg er den nedsænkede marionet, eller er jeg mesteren forladt af sin dukke?’.

Dygtig dukkefører

De to dukker er ikke uden attraktion. De spejler på mange måder et moderne vestligt voksent liv med kriser, skænderier, længsler, drifter, opgivenhed og kollapser.

Peder Holm Johansen er bestemt ikke ueffen ud i en dukkeførerkunst, som kræver koncentration og præcision for skabe fokus omkring og give dukkerne ydre og indre liv. 

Men samtidig er forestillingen rent tekstligt absolut for de mere hardcore lyrikkyndige på grund af de meget komplekse digte, som teksten består af.

Her skal man holde hovedet iskoldt og samtidig forsøge, om det er mulig at åbne sig følelsesmæssigt for passager som: ’Opvågning er som et bad af længsel’, ’Vi tog form i det dybeste mørke’, ’Hård drift og ædende livslyst’, ’Stilhed i urnatten’, ’Tid og rum smeltede sammen til en eneste summende tone’, ’Tiden tikkede som en metronom mod mine tindinger’.

Højtravende passager fanget på mit papir og givetvis voldsomt og uhøfligt plukket af en digterisk sammenhæng. Kompleks lyrik, som pludselig et sted bliver brudt af en sekvens som ’Jeg er vis på, at der engang var nisser’ – før vi fortsætter med sentenser som fx ’Lynet af den flængende revne der åbner ud til evigheden’.

Det er skønt med udfordringer i teater. Men her kammer det i mit umiddelbare oplevelsesapparat over, fordi man i stedet for at blive suget ind af og løftet op sammen med poesien, kommer til at føle sig holdt udenfor et univers af en særlig (indviet) kompleks digterisk karakter. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.