Af: Kirsten Dahl

8. januar 2009

Opmuntrende knockout

I Teater O's nye forestilling går tekst, iscenesættelse og skuespil går op i en vellykket højere enhed. Unge som voksne rammes solidt af boksekampens mange facetter, der spænder fra gribende alvor til fyrig og frisk humor.

Lasse på 13 går til boksning. Ligesom hans storebror Mads på 20. De to brødre slås fordi det er sjovt at brydes. Fordi det giver energi at prøve kræfter af.

Mads er Lasse overlegen. Han har overblik og styr på sin teknik. Han vælter Lasse i gulvet. Planter sejrssikkert foden på ‘sit bytte’ og svinger ham sejrssikkert rundt i luften med truslen om en dobbelt Olfert.

Med speed på musikken og spillende muskler hvirvler Lars Dammark og Anders Valentinus Dam, som henholdsvis Mads og Lasse, hinanden rundt i en boksering, mens vi ser til på bænkene hele vejen rundt. Men så vender stemningen af leg brat. Mads rejser til Afghanistan som soldat, men vender kort tid efter hjem i en kiste. Skudt og dræbt af Talebans militser. Resten af forestillingen viser Mads’ sorgbearbejdelsesproces. Og det flotte ved forestillingen er at den bibeholder det dynamiske og humoristiske drive, samtidig med at den lader ganske mange menneskelige reaktioner, valg og værdier kommer på banen.

‘Knockout’ iscenesætter ikke ‘kun’ alt det kaos af afmagt og vrede, som raser inden i Lasse. Den spinder det også elegant sammen med den fortid, som drengenes boksertræner, Maier, kæmper med og med en stribe storpolitiske begivenheder.

Berørende konkret hører vi, hvordan Lasse er spændt ud mellem en mor, der konstant bryder sammen i gråd, og en far, der ved at bure sig inde med sin gamle amerikanerbil i garagen forsøger at benægte Mads død.

Nuanceret energiudladning

Samtidig slår spillerne med et knytnæveslag on-knappen i bund til de fire tv-skærme, der står i hjørnerne, og fletter ad den vej billeder af terrorangreb, krig og slavernes kulturhistorie sammen med Lasses nutidshistorie og Maiers fortid. Og som et storartet velvalgt reflekterende kit for de to verdener indspindes replikker om boksetræningens tankesæt og discipliner og en oprulning af Muhammed Alis biografi, som krydres med billeder fra hans mesterskabskampe.

Tekstens kvaliteter er, at den med ungdommens vakse sprogbrug begavet forstår at knytte en her og nu 13-årig drengs nære liv sammen med et kritisk tunet blik på den krigs- og voldsfyldte storpolitiske virkelighed som omgiver ham. Iscenesættelsen oser af energi ‘der betyder noget’ og sans for betydningen af at vi også ser livets stille mellemspil og punkterede øjeblikke.

Og Lars Dammark og Anders Valentinus Dam trækker os med ‘indædt’ nærværende kroppe og ‘svedige’ åndedræt ind i universet og gør Lasses liv vigtigt på en måde så både selvdestruktivitet, racehad og krig samtidig får et ordentlig knockout. En energiudladning fyldt med nuancer. Et ‘knockout’ som man hverken behøver at være bokserfreak, ‘sportsidiot’, hankøn eller barn for at blive revet med af.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.