Af: Janken Varden

6. august 2011

Der er næsten ingen ene på de mange løjer, som Paolo Martini og Henning Farner byder på. Foto: Studium Actoris

Ophidselsesteater!

To tosser skaber en forestilling med mange decibel på scenen og endnu flere i salen.

Studium Actoris:
'Da Capo!'

Originalmanuskript: Lars Vik og ensemblet. Instruktion: Leris Colombaioni. Med: Paolo Martini og Henning Farner. Kostumer: Katharina Barbarosa Blad. Aldersgruppe: Fra 5år. Turneforestilling. Set på Festival 2011 i april i Randers. www.studiumactoris.no

Studium Actoris – ikke at forveksle, slet ikke (!) med Actors Studio – har noget helt specielt: Et eget oppusteligt teater med ramme og kongeside og dameside og bagtæppe og det hele.

Det står og venter på sine to aktører. De ankommer bagfra som flyttemænd i arbejdstøj og har et hyr med at bakse sig hele vejen gennem salen med tunge kasser og mange støn. Omsider når de frem til scenen og – efter et lille, men meget problematisk kostumeskift – fremstår de som brødrene Konk, Petrov og Roman, violinspillende musikere der skal afholde koncert for det fremmødte publikum.

Commedia dell’Arte

Paolo Martini og Henning Farner er åbenbart hjemme i den italienske commedia-tradition. Der er ingen ende på de lazzi, der skal gennemføres: Bytte hat, tage den forkerte jakke på, tabe buksen, falde på halen, snuble over rekvisitter og hinanden, alt!

De to er rutinerede og tilpas akrobatiske til at gå hele repertoiret i gennem uden at tabe tempo. Det er sådan set ret imponerende, men også ret så hæsblæsende og forpustet. Det hober sig op med gøglerier og gags, slapstick og fejltrin, som afføder stadig nye bommerter og fumlerier og mere slapstick.

Studium Actoris er hjemmehørende i Fredrikstad i Norge med et stort internationalt netværk. De har flere forestillinger på plakaten, men af hjemmesiden fremgår at 'Da Capo!' har været spillet over 500 gange, så rutinen lader sig forklare. De har turneret i flere lande, specielt i Italien, og flere gange gæstet Danmark.

At de har fået dansk refusionsgodkendelse er helt udmærket, eftersom de repræsenterer (og behersker) en spillestil og en teatertradition, man ellers ikke ser så meget til i dansk børneteater.

Smag og behag

Personlig synes jeg, at de vilde løjer bliver i overkant masede og ucharmerende efter en stund. Men børnene er i hopla fra første øjeblik. Dette er to fuldstændigt tossede voksne, som ikke kan finde ud af noget som helst, så publikum må komme dem til hjælp. Og det gør børnene – de råber og protesterer og peger og hyler og griber sig til hovedet over alt det idiotiske, de to foretager sig.

Jeg mærker dog, at aktiviteten skifter farve undervejs. Det, der begynder som lattermilde korrektioner, får efterhånden karakter af irritation. Børnene bliver mere og mere aggressive: 'Kan de to forvirrede fjollerikker da aldrig finde ud af nogen ting?' – og det er hvad jeg mener med 'ophidselsesteater': Publikum gejles op til et eneste stort skrigeri.

Smag og behag. Jeg vil tro, at mange har det rigtig sjovt, mens andre går træt undervejs.

Koncerten til sidst byder ikke på det store violin-artisteri. Men det tror jeg heller ikke, at mange havde forventet af disse to. Så det er o.k. og 'in character'.

En lille ting til sidst: Det ville klæde forestillingen om de to aktører havde tilpasset deres sprog en smule. At råbe om 'jakka mi', og at tale om vi skal have det 'koselig', er unødvendige norvagismer, og nemt at rette til. Irritationsniveauet ville måske blive noget mindre?

Studium Actoris:
'Da Capo!'

Originalmanuskript: Lars Vik og ensemblet. Instruktion: Leris Colombaioni. Med: Paolo Martini og Henning Farner. Kostumer: Katharina Barbarosa Blad. Aldersgruppe: Fra 5år. Turneforestilling. Set på Festival 2011 i april i Randers. www.studiumactoris.no

Flere anmeldelser

Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger