Af: Kirsten Dahl

9. juni 2010

Blandt Niels Pihls mange roller er også skytten, der her har ulven på sigtekornet. Foto: Undergrunden

Operagejst

Musikteatret Undergrundens forestilling ’Operaen om Rødhætte’ er 40 minutter med velgjort operasang, højt humør og masser af nutidsreferencer.

Musikteatret Undergrunden:
'Operaen om Rødhætte'
Frit efter Brødrene Grimms eventyr. Tekst, musikarrangement og iscenesættelse: Niels Pihl. Scenografi: Annett Birch. Dukker: Henny Filbert. Skovtæppe: Tanja Bovin. Medvirkende: Kaja Pihl og Niels Pihl. Aldersgruppe: 4-9 år. Set på Festival 2010 i april i Esbjerg 2010. Turneforestilling. www.undergrunden.com

Musikteatret Undergrundens ‘Operaen om Rødhætte’er fyldt med højt humør, glade farver og liflig sang. Alt sammen nærmest i overmål og så bægeret flyder over af fryd. Og det gør ingenting. Tværtimod. Den ligefremme begejstring og de stærke farver klæder operasangen og får den måske ikke ligefrem for børnepublikummet kendte genre til at glide ned som slik for øret.

Grundhistorien i Brødrene Grimms eventyr er intakt – men det er ikke en indadgående tolkning Undergrunden er ude i. Det er snarere hvad man kunne kalde en ‘lad os se hvor mange nutidsreferencer og hvor meget sjov og vrid vi kan bygge op uden omkring det gammelkendte eventyr’-forestilling.

Annett Brich har kreeret en scenografi, hvor rum hurtigt kan blive til nye rum. Et bagtæppe med Rødhættes mors megastore telefon i centrum rulles fra og giver plads til at landskabsbemalede persienner kan trækkes op og giver plads for nye dekorerede flader, heriblandt Tanja Bovins bløde patchworktæppe af en skovillusion.

I denne lidt stilforvirrede og noget spraglede kulisse optræder eventyrets persongalleri som dukker, der bliver ført af Kaja og Niels Pihl.

En festløve af en Bedstemor

Rødhættes mor er et ranglet og forfængeligt gespenst som i tynde lilla løse gevandter er mere optaget af at få tid til at hygge sig alene med rødvin foran fjernsynet end at tage sig af sin syge mor, som hun selvfølgelig kun under kamillekiks og the.

En superegoistisk mor som sender sin datter, der aldrig før har gået alene ud i den store skov, ud af døren med en mobiltelefon, så hun kan få fat i sin bedstemor, hvis nu der skulle ske noget slemt! Den bedstemor som viser sig at være en multikoloreret festløve, der godt ved at smøger og for meget vin er usundt – men alligevel elsker begge dele.

Ulven er en værre gavstrik. Et stort gråt behåret udyr(hoved) med kæmpeflab, lang rød tunge og solide kindtænder parat til at gnaske de børn i sig som er dens absolutte livret.

En bandit som bliver jagtet i skoven af en insektsvirrende skovbetjent med speciale i overvågning af ulve. Jægeren er en lystig fætter der tilslut giver efter for bedstemors invitation til ølfest og giftermål. Og Rødhætte selv er en æblerundkindet pige i tyrolerlignende dress som snurrer sine tykke majsgule fletninger rundt i kækt baskende slag, når ivrigheden tager hende.

Og det gør den tit. Gåpåmod har hun. Ligesom forestillingens to dukkeførere, Kaja Pihl og Niels Pihl, der frem for alt og primært brillerer med deres ganske udmærkede sangstemmer.

Et fint operamiks

Prags Philhamonic Orcherstra har indspillet orkestermusikken, og Niels Pihl har med kunnen og omtanke fordelt forskellige komponisters operapartier ud på eventyrets figurgalleri. Her er her er alt fra Rossinis ”Barberen i Sevilla”, Wagners ‘Siegfried’ og Mozarts ‘Tryllefløjten’ til Bizets ‘Carmen’ og partier af Offenbach. Sang og musik, som de to gange Pihl helt ubesværet og med muntre smil får til at svæve over det hele og glider ind i øregangen som sukker – for både børn og voksne.

Og ulven? Ja, selvom den undervejs kårer sig selv som vinder, havner den med store sten i maven pladask i brøndens dyb.

Så muntert, uhøjtideligt og bevidst befriet for dybere tolkninger kan det gøres.

Musikteatret Undergrunden:
'Operaen om Rødhætte'
Frit efter Brødrene Grimms eventyr. Tekst, musikarrangement og iscenesættelse: Niels Pihl. Scenografi: Annett Birch. Dukker: Henny Filbert. Skovtæppe: Tanja Bovin. Medvirkende: Kaja Pihl og Niels Pihl. Aldersgruppe: 4-9 år. Set på Festival 2010 i april i Esbjerg 2010. Turneforestilling. www.undergrunden.com

Flere anmeldelser

Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi