Af: Carsten Jensen

5. september 2014

Nu med Hest!

Horsens Teaterfestival er klar til det vanlige og velorganiserede rykind, når 29. udgave afvikles fra 19.-21. september med 35 udvalgte danske forestillinger, fagligt seminar - og en til lejligheden helt ny byrumsinstallation i form af en stor hest med en campingvogn som indhold. Men det er stadig teater og formidlere, der er i centrum.

HESTEN indvies fredag den 19. september kl. 15,30 på gågaden i Horsens, hvor den vil stå hele den weekend, der udgør 29. udgave af Horsens Teaterfestival.

Der er tale om en såkaldt byrumsinstallation, hvor man kan kigge ind i dyrets indre – der er bygget op om en campingvogn – og blive udsat for små og skøre oplevelser.

'Hesten' bliver skabt af Claus Helbo, Luise Midtgaard, Poul Jepsen og Jesper Folke Olsen, og i fotoalbummet HESTEN på festivalens Facebook-side kan man følge hele byggeprocessen.

Denne installation er det absolut nyeste i en teaterfestival, der i øvrigt byder på det  velfungerende koncept med kuraterede forestillinger for børn og unge, afviklet på udvalgte spillesteder i gåafstand fra hinanden, supplereret med et fagligt seminar, festaften og prisuddeling.

I dette års udgave af Fagligt Forum – der afvikles fredag 19. september kl. 10-15 på Horsens Ny Teater – kan formidlere, konsulenter, teaterfolk m.fl. via oplæg og debat diskutere, hvordan vaner og erfaringer præger den enkeltes arbejde med at formidle og indkøbe kunst.

Billetsituationen

Ganske som det plejer kunne festivalen melde om billetstorm, da de gratis adgangskort blev kastet i grams for lokalbefolkningen 23. august. Således løb man samme dag tør for billetter til forestillinger for de mindste børn, mens der stadig er billetter til forestillinger for de større børn og unge. Og traditionen tro vil der givet være uafhentede billetter i billetudleveringen på Horsens Ny Teater i selve festivalweekenden, så man skal ikke fortvivle på forhånd.

Udover det faste billetantal til de enkelte forestillinger oplever festivalen også hvert år et pænt antal 'gratister', der blot møder op ved de enkelte forestillinger og satser på ledige pladser og ekstra hjerterum hos billetkontrollører og teatre.

Festivalen opererer med, at halvdelen af de 8.000 gratis billetter er reserveret til de lokale børnefamilier, mens resten er reserveret til formidlere og arrangører.

Også formidlerne – der som vanligt har haft forhåndsret til en del af billetterne og i modsætning til de lokale har haft muligt for at bestille via mail – har atter taget godt for sig af retterne.

Det spændende i år har så været, om der har meldt sig færre formidlere end de normale ca. 200. Usikkerheden gælder primært skolelærere og primært på grund af skolereformen, som angiveligt gør, at lærerne nu er stavnsbundet til skolerne og en mere rigid arbejdstid. Accentueret af formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensens Twitter-stunt, hvor han i starten af august rasede over, at hans medlemmer ikke kunne tage til Skanderborg-festival, fordi de skulle være på skolerne og forberede sig til skoleårsstart.

Fagsnak

Men selvom festivalleder Stine Kamstrup Knudsen overfor teateravisen.dk giver udtryk for en vis fornemmelse af, at der måske er lidt færre lærere blandt formidlersegmentet til årets festival, skønner hun, at det samlede antal tilrejsende formidlere alligevel på nogenlunde samme niveau som det plejer, dvs. omkring 200 personer.

Derimod kan skolereformen og de nye arbejdstider for lærerne mærkes i tilmeldingen til Fagligt Forum, der jo ligger fredag i skoletiden – og hvor der for en gangs skyld stadig er ledige pladser efter tilmeldingsfristens udløb 1. september.

Derfor åbner Stine Kamstrup Knudsen for, at eventuelt interesserede stadig kan nå at få en plads til seminaret, hvor ZeBU's nye interaktive forestilling, 'Bottom Rocks', i øvrigt indgår i programmet og diskussionerne.

Og ellers kan formidlerne – og teaterfolk – hele weekenden samles i festivalens Pausecafe, der er indrettet i Komediehuset i samme bygning som Horsens Ny Teater og bl.a. byder på gratis kaffe, internetadgang og salgsmateriale fra de deltagende teatre.

En mere interaktiv præsentation af kommende forestillinger foregår ved et præsentationsarrangement søndag morgen kl. 9-10 på Horsens Ny Teater.

Forestillinger

Såvel tilrejsende formidlere og andre teaterinteresserede som de lokale børn og unge og deres voksne kan stifte bekendtskab med et program på i alt 35 danske forestillinger for alle aldre og i alle genrer, kurateret af et dramaturgiat på fire personer i samarbejde med festivalens projektkoordinator. Dramaturgiatet består atter i år af Bodil Alling, kunstnerisk leder af Teatret Gruppe 38, Peter Seligmann, skuespiller og leder af Teater 2 Tusind, Stephan Pollner, teaterchef på Teater Vestvolden og Jane Rasch, dramaturg og projektleder på Dramatiker Væksthus.

Dertil kommer et internationalt gæstespil, der også er festivalens åbningsforestilling. Det er i år spanske Compañía de Circo 'eia' med nycirkusforestillingen 'Capas'.

Også en af de danske forestillinger er nu af ret international observans, idet 'Pim and Theo', der spilles på engelsk, er en co-produktion mellem Odsherred Teater, NIE – New International Encounter (England), Korjaamo Culture Factory (Finland) og Stiftelsen NIE (Norge).

Forestillingen har siden premieren i oktober sidste år turneret rundt i Europa, været med på CPH Stage m.v. (Læs artiklen om tilblivelsen af forestillingen, 'I kølvandet på galskaben')

Anmelderi

'Pim and Theo' er i lighed med de fleste af festivalens forestillinger allerede blevet anmeldt her på portalen, således at interesserede udover omtale i festivalprogram m.v. ad denne vej kan få en supplerende faglig vurdering. Se faktaboksen og brug Søg-funktion på teater/forestilling.

Teateravisen.dk har indforskrevet to af sine anmeldere til festivalkigning i Horsens, hvor det er planen, at de endnu ikke-anmeldte forestillinger skal ses og anmeldelser siden bringes her på portalen.

De seneste tre festivaler har Horsens Teaterfestivalen i øvrigt haft sit eget lille anmelderkorps, bestående af unge fra byen. I år fylder 70-80 unge dramaelever fra Horsens Statsskole således op på festivalen, hvor de som minimum hver ser en forestilling og siden diskuterer og anmelder deres teateroplevelser, hvorefter udvalgte anmeldelser lægges på festivalens hjemmeside.

Pris

Lørdag aften indbyder festivalen til fest, hvor et højdepunkt er uddelingen af Horsens Børneteaterpris til 'en person, et teater eller en gruppe af personer, der har gjort sig bemærket ved en indsats for at fremme det professionelle børne- og ungdomsteater' – det kan være alt fra aktive teaterfolk, såvel de synlige på scenen som de mange bag, samt formidlere m.fl.

Det er Horsens Kommune, der står bag prisen, som er på 25.000 gode danske kroner samt en fin statuette i form af en jernskulptur skabt af den lokale kunstner Kaj Rugholm. Og alle har haft mulighed for at indstille prisværdige kandidater.

Sidste år gik prisen til Asterions Hus som påskønnelse for deres høje aktivitetsniveau omkring internationale projekter, egen festival, Teaterøen m.v.

Seneste artikler

Seneste artikler

Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere