Af: Carsten Jensen

18. oktober 2017

Netværket er afgørende

Som kunstnerisk leder af Festival of Wonder i Silkeborg rejser Ulla Dengsøe verden rundt på udkig efter nye forestillinger. Her plejer hun samtidig det store netværk, der er essentielt for festivalens internationale og lokale bevågenhed og succes. Og programmet for dukketeaterfestivalen 9.-12. november er fyldt med udenlandske og danske animationsforestillinger for børn, unge og voksne.

Festival of Wonder, der afvikles 9.-12. november i Silkeborg, er fortsat den største begivenhed i Danmark for den særlige genre med de mange navne: Dukketeater, marionetteater, animationsteater, objektteater, figurteater m.v.

Og selvom den store internationale begivenhed i det midtjyske også lyder navnet Silkeborg Dukketeaterfestival, så bliver grænserne hele tiden rykket for, hvad man præsenterer – frem til det punkt, at når en forestilling opererer med genstande, der indgår i en kunstnerisk dimension og kommunikation, så er genrekravene opfyldt.

Det er festivalens kunstneriske leder, Ulla Dengsøe, der er suveræn planlægger af programmet og dermed også sikrer tilgangen af nye og eksperimenterende tiltag.

Det startede som lille regional begivenhed i 1986, og Ulla Dengsøe har været engagereret i dukketeaterfestivalen siden 1990, hvor man præsenterede det første internationale gæstespil. Frem til 1999 var det en årlig begivenhed – som siden har været biennal. Og Ulla Dengsøe er ansat af Silkeborg Kommune som kunstnerisk leder af festivalen, der har haft vokseværk frem til den nuværende størrelse, som i årets udgave rummer 11 internationale forestillinger (fra Frankrig, Canada, Holland, Tjekkiet, Israel, Tyskland og Norge) og 21 danske forestillinger – samt diverse workshops, udstillinger, film, backstage-arrangementer og foredrag m.v.

Besøg af internationale festivalledere

I alt er festivalen vært for omkring 100 events – som bl.a. er resultatet af de seneste to års omrejsende virksomhed for Ulla Dengsøe, der selv vurderer, at hun ser op mod 200 forestillinger årligt i ud- og indland for at kunne vælge den rigtige kvalitet til sin festival, der i år har temaet: 'Animationsteater og levende musik på tværs af grænser'.

Og hendes valg plejer at falde i særdeles god jord, forstået på den måde, at der altid er rift om billetterne fra første salgsdag.

Her tre uger før festivalstart er der således solgt over 80 procent af billetterne, men der er stadig billetter til både danske og internationale forestillinger for børn og for voksne tilbage, fortæller Ulla Dengsøe.

Det er både lokale og tilrejsende fra ind- og udland, der er flittig ved tasterne for at sikre sig billetter. For udover et fint kunstnerisk niveau er festivalen kendt som et godt møde-og netværkssted for internationale gæster og fagfolk.

Og hvor de danske teater- og fagfolk måske mest kommer for at opleve de udvalgte internationale forestillinger for voksne og for børn, kommer de udenlandske gæster også i høj grad for at tage danske dukketeaterforestillinger i øjesyn, fortæller Ulla Dengsøe.

»Jeg er meget glad for at præsentere de udvalgte danske forestillinger for 2017, og jeg kan da sige, at der nu til november kommer 21 internationale festivalledere fra 15 forskellige lande, både europæiske, mellemøstlige og oversøiske til Silkeborg, og de har i deres valg af forestillinger lagt stor vægt på de danske forestillinger,« siger hun.

Stort kontaktnet

Ulla Dengsøe har gennem årene haft særlig bevågenhed for det tjekkiske teater Forman Brothers, der bl.a. har gæstet Silkeborg tre gange med den megastore nycirkusforestilling 'Obludarium', og i år kommer med en western-kabaret, 'Deadtown', der opføres på havnen i egen medbragt bygning, der har krævet tre lastvognstog – og hvor publikum præsenteres for 18 skuespillere, musikere, dukkespillere, dansere, akrobater og et orkester.

Der er som vanlig også blevet plads til et endnu et tjekkisk teater – dog med to forestillinger i noget mindre skala, men Ulla Dengsøe lægger ikke skjul på, at jagten på gode internationale forestillinger både kræver ihærdigt arbejde og forudsætter en stor viden omkring teaterformerne og et stort netværk.

Og her er rejseaktiviteten til udenlandske festivaler essentiel for den endelige udvælgelse.

»Jeg har gennem årene oparbejdet et meget stort kontaktnet gennem mine festivalbesøg og mit internationale arbejde. Det er altafgørende for mit valg af forestillinger, film, udstillinger, workhops, foredrag og Master Classes. Jeg ser alle de forestillinger, vi præsenterer på festivalen – med ganske få undtagelser,« siger hun.

Daglige forslag

Ulla Dengsøe vil dog ikke fremhæve nogle af de mange internationale festivaler, som hun besøger, frem for andre.

»Når jeg takker ja til en festivalinvitation, så ser jeg først programmet igennem, før jeg tager stilling til, om jeg kan besøge festivalen. Er der interessante forestillinger, er der anden inspiration at hente? Er der mulighed for networking? Jeg kan derfor ikke anbefale én festival frem for en anden. Festivaler er som levende organismer, de ændrer sig fra gang til gang,« siger hun.

»Jeg får også mange invitationer til internationale teaterpremierer, og teatrene sender mig løbende informationer om nye produktioner og nye samarbejder. Jeg får faktisk i gennemsnit 1-2 forslag hver eneste dag. 

Dertil kommer, at jeg bl.a. sidder i UNIMA's internationale festivaludvalg, så der er mange kilder, der kan inspirere til valget af events på Festival of Wonder.«

Flot støtte, indviklet budget

Og selvom dukketeaterfestivalen i Silkeborg har et særligt internationalt udsyn, lægger Ulla Dengsøe vægt på, at det også er en unik lokal events, hvor et 'almindeligt' publikum fylder godt på tilskuerrækkerne, og hvor der udover forestillinger for alle aldre også er workshops, film og udstillinger for hele familien. Og dertil kommer en lang række lukkede forestillinger for kommunens skolebørn i hverdagene op til og under selve festivalen.

Det er derfor nærliggende at spørge, hvordan den lokale opbakning er til festivalen er i disse kulturnedskæringsivrige år.

»Vi har til årets festival fået en rigtig flot støtte fra Silkeborg Kommune – og det gælder også fra vore lokale samarbejdspartnere,« siger Ulla Dengsøe, der ikke vil fortælle om festivalens samlede støtte og budget.

»Det er faktisk meget indviklet og ikke nemt at forklare på en forståelig og fair måde,« siger hun og henviser bl.a. til, at flere ansatte fra Silkeborg Kommune lægger et stort arbejde i festivalen ud fra hver deres kompetenceområder, ligesom der indgår omkring 100 frivillige i årets festival.

I top på EFFE-listen

Der synes da heller ikke at være nogen slinger i valsen i den kommunalpolitiske opbakning, hvis man skal tro de gode velkomstord i årets festivalprogram fra borgmester Steen Vindum (V) og kulturudvalgsformand Gitte Willumsen (V), men lige efter Festival of Wonder lurer jo et kommunalvalg.

Det er dog næppe kultur (og festival), der fylder mest i partiernes valgprogram, men i første omgang kan de jo opfordre byens borgere til at sætte deres kryds ved deres egen internationale dukketeaterfestival…

Og måske glæde sig over, at festivalen nu også er kommet på det helt officielle EU-kort over

'bemærkelsesværdige festivaler' i form af EFFE-mærket, der deles med flere hundrede andre europæiske festivaler – herunder Aprilfestivalen og Passage-festivalen i Helsingør.

Men Festival of Wonder var også med i opløbet til den særlige EFFE-specialpris 2017  – men blev i 'finalen' slået af Edinburgh Internationale Festival.

Det kan man jo også slå på både lokalpolitisk og mere pragmatisk omkring kommende internationale og EU-støttede samarbejder.

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere