Af: Carsten Jensen

18. oktober 2017

Netværket er afgørende

Som kunstnerisk leder af Festival of Wonder i Silkeborg rejser Ulla Dengsøe verden rundt på udkig efter nye forestillinger. Her plejer hun samtidig det store netværk, der er essentielt for festivalens internationale og lokale bevågenhed og succes. Og programmet for dukketeaterfestivalen 9.-12. november er fyldt med udenlandske og danske animationsforestillinger for børn, unge og voksne.

Festival of Wonder, der afvikles 9.-12. november i Silkeborg, er fortsat den største begivenhed i Danmark for den særlige genre med de mange navne: Dukketeater, marionetteater, animationsteater, objektteater, figurteater m.v.

Og selvom den store internationale begivenhed i det midtjyske også lyder navnet Silkeborg Dukketeaterfestival, så bliver grænserne hele tiden rykket for, hvad man præsenterer – frem til det punkt, at når en forestilling opererer med genstande, der indgår i en kunstnerisk dimension og kommunikation, så er genrekravene opfyldt.

Det er festivalens kunstneriske leder, Ulla Dengsøe, der er suveræn planlægger af programmet og dermed også sikrer tilgangen af nye og eksperimenterende tiltag.

Det startede som lille regional begivenhed i 1986, og Ulla Dengsøe har været engagereret i dukketeaterfestivalen siden 1990, hvor man præsenterede det første internationale gæstespil. Frem til 1999 var det en årlig begivenhed – som siden har været biennal. Og Ulla Dengsøe er ansat af Silkeborg Kommune som kunstnerisk leder af festivalen, der har haft vokseværk frem til den nuværende størrelse, som i årets udgave rummer 11 internationale forestillinger (fra Frankrig, Canada, Holland, Tjekkiet, Israel, Tyskland og Norge) og 21 danske forestillinger – samt diverse workshops, udstillinger, film, backstage-arrangementer og foredrag m.v.

Besøg af internationale festivalledere

I alt er festivalen vært for omkring 100 events – som bl.a. er resultatet af de seneste to års omrejsende virksomhed for Ulla Dengsøe, der selv vurderer, at hun ser op mod 200 forestillinger årligt i ud- og indland for at kunne vælge den rigtige kvalitet til sin festival, der i år har temaet: 'Animationsteater og levende musik på tværs af grænser'.

Og hendes valg plejer at falde i særdeles god jord, forstået på den måde, at der altid er rift om billetterne fra første salgsdag.

Her tre uger før festivalstart er der således solgt over 80 procent af billetterne, men der er stadig billetter til både danske og internationale forestillinger for børn og for voksne tilbage, fortæller Ulla Dengsøe.

Det er både lokale og tilrejsende fra ind- og udland, der er flittig ved tasterne for at sikre sig billetter. For udover et fint kunstnerisk niveau er festivalen kendt som et godt møde-og netværkssted for internationale gæster og fagfolk.

Og hvor de danske teater- og fagfolk måske mest kommer for at opleve de udvalgte internationale forestillinger for voksne og for børn, kommer de udenlandske gæster også i høj grad for at tage danske dukketeaterforestillinger i øjesyn, fortæller Ulla Dengsøe.

»Jeg er meget glad for at præsentere de udvalgte danske forestillinger for 2017, og jeg kan da sige, at der nu til november kommer 21 internationale festivalledere fra 15 forskellige lande, både europæiske, mellemøstlige og oversøiske til Silkeborg, og de har i deres valg af forestillinger lagt stor vægt på de danske forestillinger,« siger hun.

Stort kontaktnet

Ulla Dengsøe har gennem årene haft særlig bevågenhed for det tjekkiske teater Forman Brothers, der bl.a. har gæstet Silkeborg tre gange med den megastore nycirkusforestilling 'Obludarium', og i år kommer med en western-kabaret, 'Deadtown', der opføres på havnen i egen medbragt bygning, der har krævet tre lastvognstog – og hvor publikum præsenteres for 18 skuespillere, musikere, dukkespillere, dansere, akrobater og et orkester.

Der er som vanlig også blevet plads til et endnu et tjekkisk teater – dog med to forestillinger i noget mindre skala, men Ulla Dengsøe lægger ikke skjul på, at jagten på gode internationale forestillinger både kræver ihærdigt arbejde og forudsætter en stor viden omkring teaterformerne og et stort netværk.

Og her er rejseaktiviteten til udenlandske festivaler essentiel for den endelige udvælgelse.

»Jeg har gennem årene oparbejdet et meget stort kontaktnet gennem mine festivalbesøg og mit internationale arbejde. Det er altafgørende for mit valg af forestillinger, film, udstillinger, workhops, foredrag og Master Classes. Jeg ser alle de forestillinger, vi præsenterer på festivalen – med ganske få undtagelser,« siger hun.

Daglige forslag

Ulla Dengsøe vil dog ikke fremhæve nogle af de mange internationale festivaler, som hun besøger, frem for andre.

»Når jeg takker ja til en festivalinvitation, så ser jeg først programmet igennem, før jeg tager stilling til, om jeg kan besøge festivalen. Er der interessante forestillinger, er der anden inspiration at hente? Er der mulighed for networking? Jeg kan derfor ikke anbefale én festival frem for en anden. Festivaler er som levende organismer, de ændrer sig fra gang til gang,« siger hun.

»Jeg får også mange invitationer til internationale teaterpremierer, og teatrene sender mig løbende informationer om nye produktioner og nye samarbejder. Jeg får faktisk i gennemsnit 1-2 forslag hver eneste dag. 

Dertil kommer, at jeg bl.a. sidder i UNIMA's internationale festivaludvalg, så der er mange kilder, der kan inspirere til valget af events på Festival of Wonder.«

Flot støtte, indviklet budget

Og selvom dukketeaterfestivalen i Silkeborg har et særligt internationalt udsyn, lægger Ulla Dengsøe vægt på, at det også er en unik lokal events, hvor et 'almindeligt' publikum fylder godt på tilskuerrækkerne, og hvor der udover forestillinger for alle aldre også er workshops, film og udstillinger for hele familien. Og dertil kommer en lang række lukkede forestillinger for kommunens skolebørn i hverdagene op til og under selve festivalen.

Det er derfor nærliggende at spørge, hvordan den lokale opbakning er til festivalen er i disse kulturnedskæringsivrige år.

»Vi har til årets festival fået en rigtig flot støtte fra Silkeborg Kommune – og det gælder også fra vore lokale samarbejdspartnere,« siger Ulla Dengsøe, der ikke vil fortælle om festivalens samlede støtte og budget.

»Det er faktisk meget indviklet og ikke nemt at forklare på en forståelig og fair måde,« siger hun og henviser bl.a. til, at flere ansatte fra Silkeborg Kommune lægger et stort arbejde i festivalen ud fra hver deres kompetenceområder, ligesom der indgår omkring 100 frivillige i årets festival.

I top på EFFE-listen

Der synes da heller ikke at være nogen slinger i valsen i den kommunalpolitiske opbakning, hvis man skal tro de gode velkomstord i årets festivalprogram fra borgmester Steen Vindum (V) og kulturudvalgsformand Gitte Willumsen (V), men lige efter Festival of Wonder lurer jo et kommunalvalg.

Det er dog næppe kultur (og festival), der fylder mest i partiernes valgprogram, men i første omgang kan de jo opfordre byens borgere til at sætte deres kryds ved deres egen internationale dukketeaterfestival…

Og måske glæde sig over, at festivalen nu også er kommet på det helt officielle EU-kort over

'bemærkelsesværdige festivaler' i form af EFFE-mærket, der deles med flere hundrede andre europæiske festivaler – herunder Aprilfestivalen og Passage-festivalen i Helsingør.

Men Festival of Wonder var også med i opløbet til den særlige EFFE-specialpris 2017  – men blev i 'finalen' slået af Edinburgh Internationale Festival.

Det kan man jo også slå på både lokalpolitisk og mere pragmatisk omkring kommende internationale og EU-støttede samarbejder.

Seneste artikler

Seneste artikler

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere