Af: Kirsten Dahl

28. september 2009

Netdating light

Identitetstematikken i 'Scor' er aktuel og relevant. Men der er ikke substans, præcision og raffinementer nok i det sceniske udtryk til at forestillingen rammer plet og gør indtryk.

»Jeg hedder Malene, og jeg er ret kedelig.«
Malene, alias Katrine Bøegh-Nielsen, trutter i et nytårshorn og blæser serpentiner ned på gulvet fra sin rygliggende fundereposition på et lille bord.
Der er kulørt lys i de små lampetter i baggrunden og ud af en ghettoblaster på gulvet strømmer lyden af festfyrværkeri. Det er nytårsaften. Men Malene har intet at fejre. Da slet ikke sig selv. Hun er utilfreds med sig selv og savner en fyr at være sammen med.
Ensomhed og selvhad er omdrejningspunktet i rigtigt mange ungdomsforestillinger lige nu. Identitetsproblematikker er et nærliggende tema. Universelt for alderen, og aktuelt i den forstand at et stigende antal unge i dag registreres for at lide af spiseforstyrrelser og selvværdskomplekser.
Udfordringen består i at finde en form som de unge hægter sig på, og et indhold som gør en forskel – flytter noget. Teater Angel Airs forestilling ’Scor’ rager ikke op som noget særligt på nogle af disse områder. Det synes både misvisende og udtryk for en overdrivelse at kalde forestillingen for en ’komisk visuel forestilling om identitet’.

Fem profiler

‘Scor’ er en monolog. En forestilling, hvor pigen Malene i håb om at finde en kæreste beslutter sig for at netdate. Men da hun skal oprette sin profil bliver det svært. For hvem er hun egentlig selv? Og hvad vil hun kunne score på? Impulsivt lægger hun trin for trin fem forskellige profiler ind på datingsiden, for samtidig kort at gennemspille de forskellige typer: den lækre, den friske, den poetiske, den dygtige, og den flippede hippie Malene.
De små spil, hvor Malene fremstår som en blanding af en stereotyp og en pige som det givetvis er let for teenagemålgruppens piger at identificere sig med, er til for at vise hvor meget Malene er i tvivl om hvem hun selv er. Hun føler sig lidt som dem alle. Ikke kun som én af dem.

En ingeniør på krogen

Én for én iscenesætter Malene etableringen af de fem pigetyper. Hun taster profilerne ind på computeren mens vi ser teksten poppe op på en lille videoskærm. I små spil omkring bordet folder hun med forskellige kostumer og rekvisitter de forskellige typer ud. Bagefter venter hun spændt: mon nogen vil svare på en af hendes profiler? Og jo – en ingeniør hopper på krogen. På en lille videofilm ser vi hvordan de to datere mødes.
Katrine Bøegh-Nielsen spiller både ingeniøren og alle Malene-rollerne i en forestilling, som måske bedst kan karakteriseres som en for tynd kop te. En kop af den lille trestjernede slags. Tematikken står lysende klar, men tekst, iscenesættelse og skuespil får hurtigt en noget monoton, for ligefrem og forudsigelig karakter.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.