»Jeg hedder Malene, og jeg er ret kedelig.«
Malene, alias Katrine Bøegh-Nielsen, trutter i et nytårshorn og blæser serpentiner ned på gulvet fra sin rygliggende fundereposition på et lille bord.
Der er kulørt lys i de små lampetter i baggrunden og ud af en ghettoblaster på gulvet strømmer lyden af festfyrværkeri. Det er nytårsaften. Men Malene har intet at fejre. Da slet ikke sig selv. Hun er utilfreds med sig selv og savner en fyr at være sammen med.
Ensomhed og selvhad er omdrejningspunktet i rigtigt mange ungdomsforestillinger lige nu. Identitetsproblematikker er et nærliggende tema. Universelt for alderen, og aktuelt i den forstand at et stigende antal unge i dag registreres for at lide af spiseforstyrrelser og selvværdskomplekser.
Udfordringen består i at finde en form som de unge hægter sig på, og et indhold som gør en forskel – flytter noget. Teater Angel Airs forestilling ’Scor’ rager ikke op som noget særligt på nogle af disse områder. Det synes både misvisende og udtryk for en overdrivelse at kalde forestillingen for en ’komisk visuel forestilling om identitet’.
Fem profiler
‘Scor’ er en monolog. En forestilling, hvor pigen Malene i håb om at finde en kæreste beslutter sig for at netdate. Men da hun skal oprette sin profil bliver det svært. For hvem er hun egentlig selv? Og hvad vil hun kunne score på? Impulsivt lægger hun trin for trin fem forskellige profiler ind på datingsiden, for samtidig kort at gennemspille de forskellige typer: den lækre, den friske, den poetiske, den dygtige, og den flippede hippie Malene.
De små spil, hvor Malene fremstår som en blanding af en stereotyp og en pige som det givetvis er let for teenagemålgruppens piger at identificere sig med, er til for at vise hvor meget Malene er i tvivl om hvem hun selv er. Hun føler sig lidt som dem alle. Ikke kun som én af dem.
En ingeniør på krogen
Én for én iscenesætter Malene etableringen af de fem pigetyper. Hun taster profilerne ind på computeren mens vi ser teksten poppe op på en lille videoskærm. I små spil omkring bordet folder hun med forskellige kostumer og rekvisitter de forskellige typer ud. Bagefter venter hun spændt: mon nogen vil svare på en af hendes profiler? Og jo – en ingeniør hopper på krogen. På en lille videofilm ser vi hvordan de to datere mødes.
Katrine Bøegh-Nielsen spiller både ingeniøren og alle Malene-rollerne i en forestilling, som måske bedst kan karakteriseres som en for tynd kop te. En kop af den lille trestjernede slags. Tematikken står lysende klar, men tekst, iscenesættelse og skuespil får hurtigt en noget monoton, for ligefrem og forudsigelig karakter.