Af: Mathilde Laurent

29. april 2014

Musikken danser med

'Æble-3-2-1' er en danseforestilling for mindre børn, hvor musikken i høj grad er med til at lime de mange trin og optrin sammen til en koreografisk helhed. Bag musikken og med på scenegulvet er komponisten og guitaristen Søren Dahl Jeppesen, som teateravisen.dk har haft en lille snak med.

Scenen er sat, og vi befinder os i et minimalistisk univers med to dansere i farvestrålende kostumer, en stige – og en musiker i baggrunden.

De to dansere illuderer et grønt æble og en rød orm, der farer rundt på scenen efter hinanden som legesyge børn, mens musikeren Søren Dahl Jeppesen slår tonen an på guitaren. Søren Dahl Jeppesen er nemlig maestro på Gazarts børneforestilling 'Æble-3-2-1', der netop nu er på gæstespil på Zangenbergs Teater.

Leg og læring er i fokus, og musikken limer hele den lille forestilling sammen.

»Der er tale om børneteater, hvor sanserne aktiveres, og musikken spiller en væsentlig rolle og understøtter det, som allerede foregår på scenen.« fortæller Søren Dahl Jeppesen. 

»Musikken skaber stemningen og fastholder børnenes koncentration.«

Humor og uhygge

Bag danseteatret Gazart står koreografen Tali Razga, der ikke mindst er kendt for sine småbørnsforestillinger

Som forestillingens guitarist og komponist optræder Søren Dahl Jeppesen på scenen i selskab med danserne Søren Linding Urup og Sophie Espe. Iført høj hat sidder han midt på scenen og jammer. Stopper musikken, stopper legen også.

»Musikken spiller en vigtig rolle. Hvis børnene pludselig bliver trætte af at fokusere på dansen og koreografien, så kan de nemt flytte opmærksomheden mod musikken. Her er det godt med en tredje part, som fysisk er til stede på scenen.«

Selvom Søren Dahl Jeppesen optræder live på scenen med sin guitar, så har han dog også forinden båndet og indspillet baslyde som supplement til det, han sidder og spiller på scenen.

»Så lidt snyd er det alligevel,« griner han.

Overvejede I at inddrage flere instrumenter til opførelsen?

»Det var nok et spørgsmål om økonomi. Men det ville måske alligevel virke for voldsomt og distraherende for børnene med flere musikere på scenen,« siger han.

Forestillingen henvender sig til aldersgruppen 2-6 år og varer ca. 30 minutter. Ifølge Søren Dahl Jeppesen er dette en passende længde for den pågældende  – men hvordan har børnepublikummet selv modtaget forestillingen?

»Generelt har vi modtaget meget positiv respons fra børnene,«, fortæller han.

»Det har oftest vist sig at være de ældste børn, som fanger de humoristiske elementer i forestillingen, mens de yngste blandt publikum har syntes, at den optrædende orm var lidt uhyggelig.«

Anerkendt jazzmusiker

Når Søren Dahl Jeppesen ikke arbejder på de skrå brædder, komponerer han musik til et mere voksent publikum. Med tre tidligere anmelderroste albums bag sig er han kendt som en dedikeret  jazzmusiker.  Alligevel trækker han på det, da han bliver spurgt, om hvorvidt det er en større eller mindre udfordring at komponere musik til børneteater.

»Jeg vil snarere sige, at det har været en anderledes udfordring,« forklarer han. 

»Udfordringen ligger i det kommunikative i arbejdsprocessen, som skiller sig helt ud fra, hvad man ellers er vant til i musikbranchen. Her tales et andet sprog. Fx når jeg bliver bedt om at spille sanseligt; et 'snevejr' eller lignende.«

Det er  ikke første gang, Søren Dahl Jeppesen komponerer musik til børneteater. I samarbejde med iscenesætteren bag 'Æble-3-2-1', Tali Razga, har han også tidligere leveret musik til hendes børneforestillinger  'Sneøjne' (2009) og 'Blåt' (2011), som henvender sig til et endnu yngre publikum, nemlig de 0-4 årige. 

Fællesnævneren for alle forestillingerne er, at der er blevet skabt en treenighed mellem skuespillet, koreografien og musikken i et minimalistisk og sanseligt univers. 

Og netop den form for koncept er ifølge Søren Dahl Jeppesen med til, at dansk børneteater skiller sig markant ud på den internationale scene.

Og her har han i øvrigt også medvirket i børneteaterforestillinger, bl.a. i Polen og USA, hvor de også er blevet meget positivt modtaget.  

»Dansk børneteater har et godt ry ude i verden,« fortæller han. Og fx i USA , hvor morallære ellers typisk gennemsyrer børneteater, lader man sig inspirere af dansk børneteater, hvor der  sjældent eller aldrig optræder en morallære som hovedelement i forestillingen.«

Forestillingen 'Æble-3-2-1' spiller på Zangenbergs Teater i perioden fra 22. april-4. maj 2014 og ellers på turne.

Læs anmeldelsen her på portalen.

***

Mathilde Laurent (23) læser historie på KU, men har ambitioner om at blive kulturjournalist og er ved at tage tillægsuddannelsen i journalistisk formidling på Journalisthøjskolen. Hun har bl.a. skrevet teateranmeldelser på Kulturkongen.dk. Denne artikel er hendes første for teateravisen.dk 

Seneste artikler

Seneste artikler

Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere