Af: Kirsten Dahl

19. september 2010

Mowgli som akrobat

Zangenbergs Teater har lavet en meget ekspressiv og fysisk Junglebogsfortælling, men spillet hænger ikke godt nok sammen med teksten til at skabe optimal nærvær og fokus.

Sveden hagler af Zangenbergs Teaters akrobatiske Mowgli. Anders Skat Henningsen er en sand atlet. Han kan svinge sig i gelændere og sno sig i tove. Han kan krølle sig elastisk sammen i en ophængt, snurrende hullahopring og slå baglæns kolbøtter i luften over scenografiens trange kuperede flisebelagte spillegulv. Det udnytter teatret i høj grad i deres opsætning af ’Junglebogen’.

Det er absolut et af forestillingens ‘attraktioner’. Undervejs udløste et af Henningsens numre klap. Et bifald, som i cirkusforstand var velfortjent, men også en applaus der var udtryk for, at fokus er rykket væk fra historiens hjerte.
At fastholde publikums fokus omkring essensen i Jungleboghistorien er i det hele taget svært.

Forestillingen vil tydeligvis skabe en urskovsstemning, inden for hvilken en meget enkel historie kan udspille sig: Drengen Mowglis modning fra han som spæd kommer ud i junglen, til han til slut vender tilbage til menneskenes arena.

Problemet er bare at denne historie drukner eller opsluges i et fysisk ekspressivt spil, der ikke hænger organisk sammen med historien, og en tekst, som ikke formår at skabe nærvær og fokus.

Fysisk kort afstand mellem scene og sal har en indbygget mulighed for at skabe berigende nærværende og intense teateroplevelser. I Zangenbergs Teaters lille jungleterræn, hvor spillerne spiller nærbillede-tæt og i close-up-kort afstand til publikum, sker dette på paradoksal vis ikke. Det er som om den huleagtige og dunkle spilleramme er for trang til at kapere den meget udadvendte energi, som de tre spillere på scenen udfolder. Som om der ikke er rum og vidde nok til de ekspressive kropsudtryk, som får noget støjende over sig.

Masser af dynamik

Spillet foregår i fuldt vigør overalt i det lille spillerum. Oppe, nede, lige foran, bagved og rundt langs publikum. Men det er som om dynamikken ikke rigtigt er tænkt dynamisk og ikke rigtigt er integreret med historien. Resultatet er, at forestillingen virker stillestående eller blafrende i al sin stærke ydre udfoldelse.

Mowgli springer omkring i et Aladdin lignende vest- og pludderbuksedress. Henrik Zangenberg bliver til bjørnen Baloo ved at trække en blå tæppe-kappe over sig. Angelina Dina Watson snor sig katteagtigt omkring med høj hat og vagtsomme øjne som panteren Bagheera. Iført bemalede regnslag med lilla hårpragt og små spidse ører bliver de til ulvene. Og den halte stribede tiger Shere Khan bliver illustreret med to mobile, lysende øjne på væggen.

Den scenografiske enkelhed og enkelheden i kostumerne er godt nok tænkt. Det er opsætningens ujævne trav og det, at fortælleelementerne ikke synes at hænge overbevisende og dynamisk sammen, som gør oplevelsen strittende og diffus.

Man fornemmer på en lidt rituel og demonstrativ vis, at Zangenberg Teater synes det er vigtigt at fortælle børn historien om Mowgli lige nu. Men det bliver nu aldrig rigtigt overbevisende klart hvorfor.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Spyt i lukket kredsløb
Jonas Kjeldgaard Sørensen:
'Spytspand og sorte huller'
'Spytspand og sorte huller' er en uforløst podwalk gennem byen, angiveligt med fokus på sekreternes kulturhistorie i en poetisk overspændt tekst og et fascinerende lydunivers – som overhovedet ikke er for børn
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Spyt i lukket kredsløb
Jonas Kjeldgaard Sørensen:
'Spytspand og sorte huller'
'Spytspand og sorte huller' er en uforløst podwalk gennem byen, angiveligt med fokus på sekreternes kulturhistorie i en poetisk overspændt tekst og et fascinerende lydunivers – som overhovedet ikke er for børn
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken