Af: Anne Middelboe Christensen

22. august 2016

Patricie Homolová og Kim Westi medvirker i Svanens nysgerrige dukketeaterforestilling, hvor musikken af Carl Nielsen bl.a. dukker op i form af noder på vasketøjet. Foto: Søren Mandela Nilsson

Miniaturevioliner og vasketøj

Svanens dukketeaterforestilling om Carl Nielsen er blevet en finurlig forestilling om nysgerrigheden efter at finde musikken.

Svanen Dansk-Tjekkisk Dukketeater:
'Lille Carl'

Instruktionskonsulent: Malte Claudio Lind. Musik: Carl Nielsen. Scenografi og dukker: Patricie Homolová. Lys: Jonas Krogager Thompson. Medvirkende: Kim Westi og Patricie Homolová. Aldersgruppe: Fra 3 år. Varighed: 30 min. Oplevet under Aprilfestival 2016 på Frederiksberg. På turné i 2016/17, fx 9. september i Kulturhus Ama’r og 1-2. november hos Nørregaards Teater i Odense, 8. november på Elværket i Frederikssund og 16. november på Silkeborg Bibliotek. www.svanen-dukketeater.dk

’Jeg drager med sang mit læs,’ synger manden i forestillingen ’Lille Carl’. Og så lægger han sig ellers ned og drømmer om dengang, han var en lille dreng og hele tiden fandt på nye melodier…

For Svanen Dansk-Tjekkisk Dukketeater har skabt en fin og billednænsom dukkemusikteaterforestilling om komponisten Carl Nielsen – udtænkt til børnehavebørn, der er fulde af legelyst og nysgerrighed, men som stadig også har brug for gentagelsen som tryghed.

Vasketøjsleg

Svanen gør det godt. Kim Westi spiller den gamle Carl Nielsen iført gammeldags skjorte. Han har en sjov, kringlet langsomhed over sig, som gør børnene spændte – og som får dem til at føle, at han er en af deres egne. De kan godt forstå, at drengen glemmer det, hans mor siger, han skal gøre.

Og de kan især godt forstå, at han ikke bare sådan kan falde i søvn. For han kan slet ikke lade være med at sætte tonerne sammen til nye melodier.

Patricie Homolová spiller drengens mor – stille og smilende i en gammeldags kjole. Hun har favnen fuld af vasketøj, som hun hænger op og lægger sammen i ét væk.

Præcis sådan må voksnes gøremål se ud for de tre-årige, når de voksne ’leger’ med de samme ting hver eneste dag; som for eksempel vasketøj… Patricie Homolavá har vidunderligt bløde håndbevægelser: Hun glatter tøjet ud, som om den hvide bomuld var de sarteste barnekinder.

Besat af musik

Forestillingen udspiller sig inde i den opklappelige dukketeaterbod, som Svanen har skabt – med overraskelseslåger og hemmelige luger. Den lille Carl er den fineste håndstyrede dukke med undrende øjne og rødligt strithår. Rundt om ham svæver alverdens ting, der pludselig bliver levende: Noder begynder at svæve rundt over drengens seng – og violiner får vinger og svæver med! Det bliver i hvert fald tydeligt, at denne Carl er fuldkommen besat af musik.

Et helt orkester

Desværre virker forestillingens musikudvalg ikke tilsvarende logisk. Carl Nielsens melodier afspilles i indspilninger for både to instrumenter og et helt symfoniorkester – og ikke bare for den ene violin, som svæver foran øjnene på tilskuerne.

Det virker mærkeligt. Den storladne orkesterversion skaber selvfølgelig et fantasifuldt hop fra synet af den enlige violin, men det virker faktisk lydligt forstyrrende, at man ikke får lov til at høre, hvordan musikken fra drengens eget instrument lyder. Det svarer i hvert fald ikke til forestillingens omhu i alle de andre detaljer

Hemmelighedslys

Scenografisk er forestillingen imidlertid helt i top. Patricie Homolavás univers rummer de mest forunderlige detaljer – med miniature violiner og såmænd også miniaturetøjklemmer, der forvandler sig til selvlysende holdere af de mest utrolige ting.

Og scenografiens mange folde-ud-effekter giver forestillingen en sjov mystik og en duft af en fortælling fra gamle dage – belyst med herligt hemmelighedslys af Jonas Krogager Thompson.

Teksten hopper

Dramaturgisk kunne forestillingen godt være klarere; teksten er lovlig hoppende, handlingen ebber ud, og slutningen fungerer kun som et kluntet omkvæd.

Malte Claudio Lind har været instruktionskonsulent på forestillingen og vil forhåbentlig tilpasse dens endelige balance undervejs i den kommende sæson. Her har Svanen nemlig både ’Lille Carl’ og hele 11 andre forestillinger på repertoiret, altså 12 i alt!

Svanen må dermed være et af Danmarks største repertoireteatre! Det er imponerende.

Men Kim Westi og Patricie Homolová smiler begge to aldeles uanfægtede. Eller som sangen lyder: ’Jeg drager med sang mit læs’.

Svanen Dansk-Tjekkisk Dukketeater:
'Lille Carl'

Instruktionskonsulent: Malte Claudio Lind. Musik: Carl Nielsen. Scenografi og dukker: Patricie Homolová. Lys: Jonas Krogager Thompson. Medvirkende: Kim Westi og Patricie Homolová. Aldersgruppe: Fra 3 år. Varighed: 30 min. Oplevet under Aprilfestival 2016 på Frederiksberg. På turné i 2016/17, fx 9. september i Kulturhus Ama’r og 1-2. november hos Nørregaards Teater i Odense, 8. november på Elværket i Frederikssund og 16. november på Silkeborg Bibliotek. www.svanen-dukketeater.dk

Flere anmeldelser

Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi