Af: Morten Hede

25. februar 2022

Mere show end teater

Sceneversionen af Flemming Quist Møllers ’Jungledyret Hugo’er knap og nap teater, men temmelig wap-wap børneshow, spækket med musik og dans.

Jungledyret Hugo blev skabt i 1988 af den nyligt afdøde multikunstner Flemming Quist Møller. Foruden serien om Hugo, der fik en genopblomstring igennem 00’erne, så har Quist Møller som illustrator, forfatter og filminstruktør også stået bag børnefortællinger som bl.a. ’Cykelmyggen Egon’ og ’Bennys badekar’. For de voksnes ører har han desuden skabt musik i orkestret Bazaar sammen med Peter Bastian og Anders Koppel.

I den lange kø af skoleklasser uden for teatret før forestillingen kan jeg høre, hvordan børnene sludrer om deres forventninger. ’Tror du, det er etteren,’ spørger en purk sin klasselærer.

Der er ingen tvivl om, at filmatiseringen fra 1993, der havde blandt andre Jesper Klein, Kaya Brüel og Jytte Abildstrøm i speakerboksen, også er blevet en del af den yngste generations kulturelle opdragelse. Derfor er vi heller ikke på bar bund, når vi går ind til showet om Hugo, der mildest talt kræver et vist forhåndskendskab, hvis man skal have det fulde udbytte af den.

’Jungledyret Hugo’ er nemlig blevet til en regulær musical med et stærkt begrænset antal replikker og så en ordentlig spandfuld medfortællende sange strøet hen over de 75 minutter, som forestillingen varer.

Men udtrykket er ikke som andre musicals. Der er gået show i den. Det er wow-effekter, lækre koreografier, pæne medvirkende, blinkende lys og fængende musik, der er forestillingens fokus. 

Historien er ikke gået tabt, men den er skåret ned til stikordsform, som bliver placeret som fyldreplikker indimellem sangene. Nok til at vi forstår, men ikke nok til at være teater.

Smukt og solidt showhåndværk

Man skal ikke undervurdere kvaliteten af Jesper Mechlenburgs musikalske bidrag, der rummer både calypsorytmer, ballade-duetter og street-rap. Titelsangen, den med wulle-wulle-wap-wap, er naturligvis velkendt, men de øvrige kompositioner falder også lynhurtigt på plads i hørekanalen.

De fire medvirkende dansere spjætter livligt i Nicky Andersens næsten Chippendales-agtigt frække koreografier, som gør showet både spændstigt, underholdende og professionelt. Dertil kommer Astrid Lynge Ottosens art deco-inspirerede scenografi, der til forveksling kunne ligne podiet til et velpolstret bigband. Og Karin Ørum står for blandt andet dukkerne i lille og stort format, der både er livagtige og visuelt stimulerende.

Også skuespillerne klarer sig hæderligt. Ikke mindst får skuespilkunsten en spinkel, men værdig plads på scenen med Kristian Høgh Jeppesen i rollen som den pengegriske skurk og med Rikke Buch Bendtsen som en kvindelig version af den godhjertede Delle-Kaj. 

I front står Laurids Andersen og Malaika Berenth Mosendane ganske glimrende som Hugo og ræven Rita – både med og uden maske. Og Rebekka Bjerre får os til at tro på sin småt begavede og hastigt ombestemmende instagrammer-datter.

Men dansen og sangen tror vi nu mere på. Også hos dem, der ikke engang gør sig den ulejlighed at bevæge læberne i nogenlunde takt til de båndede sange. For dem synes playback at være en naturlig del af teatret, mens det for os andre ligner en falliterklæring. For hvis man ikke engang kan spille, at man synger sin egen solosang, så står det skidt til for musikdramatikken.

Men der er altså knasfin stemning og masser at klappe i takt til i Sjællands Teater og Bellevue Teatrets opsætning af ’Jungledyret Hugo’. Og hvis man kender historien på forhånd, så er det sikkert også et glædeligt gensyn for publikum. Ellers er det mest af alt et show for showets skyld, og som show er det både smukt og solidt håndværk.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.