Af: Henrik Lyding

14. maj 2014

Mere behjertet end vellykket

Ubehjælpsomt dramatiseret koncertudgave af 'Klods Hans'.

En anelse højtideligt tager det sig ud. Fire koncertmusikere i sort – den ene tilmed i kjole og hvidt. De synger da også opera, højt og voldsomt som den slags jo let kan blive i et ikke alt for stort rum. Indtil den ene bliver distraheret af en eventyrbog om Klods Hans.

Og dermed er forestillingens præmis angivet – et forsøg på at forene koncertopera og eventyrfortælling. De to medvirkende læser, synger opera og spiller lidt eventyrteater, mens de andre to i truppen nøjes med at akkompagnere på klarinet og vibrafon i baggrunden.

Der er ingen dekorationer, ingen lyssætning og stort set ingen rekvisitter, så det er – med al respekt – ret kedeligt at se på, hvis man skal kunne kalde det teater.

Når man tænker på, hvor mange forskellige udgaver af 'Klods Hans' vi har kunnet opleve i alle mulige versioner, med og uden musik, er dette her ubetinget en af de mest fattige, rent visuelt.

Men troligt arbejder de to sangere sig igennem eventyret om Klods Hans og hans brødre, om besøget hos prinsessen med kragen og pludderet i træskoen, nogle gange lovligt klamrende sig til bogen, der står på et nodestativ, så man som tilskuer begynder at overveje, om de mon ikke kan teksten udenad.

Udmærkede sangere, men…

Og så spiller de lidt teater, mere behjertet end egentlig vellykket – faktisk ligner de ualmindelig meget to voksne, der forsøger at spille teater for børn sådan som de tror, at børn nok godt kan lide det.

Rekvisitter er der som sagt nærmest ingenting af. Når de fortæller om Klods Hans, der tager træskoen og bruger til kogetøj, tager den ene sanger sin sko af – en helt almindelig sort koncertsangersko – og viser frem. Og pludderet er hans ene sok.

Men hvis den slags skal fungere overbevisende, så det ikke bare minder om scenisk afmagt, må der langt stærkere dramaturgi og iscenesættelse til end tilfældet er her.

Undervejs er der indlagt bidder og små musikstykker fra danske sange, folkeviser og børnesange og såmænd også fra Carl Nielsens opera 'Maskarade'. Jeg er sikker på, at de selv synes, at det er vældig vittigt.

Og så kan man spørge sig selv, om det tilfører noget til eventyret, at de synger? Og svaret er desværre, at det gør det ikke, selv om de to sangere såmænd er ganske udmærkede.

Men hvor er ideen eller det samlende teatermæssige greb blevet af? Hvorfor vil disse mennesker lave denne forestilling for børn? Hvad er det, de mener at kunne bidrage med, ud over skønsang og lidt famlende teaterspil? Det svarer opsætningen aldrig på.

SaltoMortale har tidligere lavet flere anmelderroste musikforestillinger for børn, så de kan godt. Dette her er bare for tyndt – som en skitse til noget eller som et brød, der teatermæssigt slet ikke er bagt igennem.

Jeg fristes til at citere fra eventyret, hvad Prinsessen siger om Klods Hans’ to brødre: 'Duer ikke! Væk!'

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.