Af: Randi K. Pedersen

2. april 2017

Mental kølhaling

'Min Odysse' zigzagger sig gennem en rejse med for mange mellemregninger.

Et EU-kulturprojekt over flere år er udgangspunkt  for forestillingen ”Min Odyssé”.

Titlen er indlysende, for et gammelt hollandsk træskib med sejl er samlingssted for den mildt sagt brogede skare af europæiske deltagere. De laver fire teaterprojekter, og skuespiller og danser Tilde Knudsen er med i to af dem.

Det har, forstår man, ikke været uproblematisk. Hvilket også ville være noget af et mirakel, når det drejer sig om et projekt i EU-regi.

Tilde Knudsen er en skarp iagttager. Uden på nogen måde at være usolidarisk formår hun at give et levende indtryk af et kaos, der udfolder sig på mange planer – og ikke mindst i hendes eget indre. Det gør oplevelsen troværdig som mental kølhaling, men i længden også sværere tilgængelig end godt er.

Som performer fascinerer Tilde Knudsen med sin sjældne kombination af en stærk og smidig dansekrop og en lige så stærk og klangfuld stemme. Hendes adrætte sceniske energi giver den meget personlige historie i 'Min Odyssé' en sanselighed og gennemslagskraft, der fylder godt op i salen i bygningen Magneten på Teaterøen.

Rummet er tomt bort set fra en flok stole til publikum, der er anbragt i rundkreds under loftets ucharmerende lysstofrør – en kalkuleret kontrast til bælgmørket udenfor.

Indædt engagement

I bekvemt hverdagstøj og sutter med dutter skaber Tilde Knudsen en række farverige figurer, der rask væk inddrager publikum som sine medspillere. Hun er forrygende til at ramme og skifte accent i de muntre beskrivelser af sine mange europæiske rejsefæller.

Det er kærlige og komiske spots. Men de er bestemt ikke uden brod, når det handler om mangel på ansvarlighed og seriøsitet over for det fælles EU-projekt, hvor normer og metoder kommer i klinch. I de bedste øjeblikke er det en stil, der minder om Dario Fos.   

Det er også fint at lade den klassiske historie om Odysseus og hans evigt ventende kone, Penelope, være rød tråd i kernefortællingen om sejlturene i nutidens menneskeligt kuldsejlede Europa. Det bliver konkret og virkelighedsnært, når Tilde Knudsen lader arme og ben og åndedræt fortælle, mens ordene vælter ud.

Men hun lader sig friste til for mange og lange sidespring, hvor mellemregningerne kommer til at fylde for meget. Man savner en skarpt skåret dramaturgisk orientering i forhold til det enorme materiale, som, man fornemmer, ligger bag forestillingen. 

Teater skabt af nødvendighed er altid at fortrække frem for det overfladisk formfuldendte, og Tilde Knudsen sætter med indædt engagement fokus på både tvivl og tro på teatrets og egne mål og muligheder.  Men i 'Min Odyssé' har den fabulerende form fået så lang snor, at den forudsætningsløse tilskuer i for høj grad lades i stikken.

Forestillingen er underholdende, intim og så indforstået, at den ikke i den udgave, som jeg så, umiddelbart kan anbefales til unge.

Men der er stærke elementer af improvisation i de enkelte forløb, som angiveligt ændres efter typen af publikum. Det er derfor et åbent spørgsmål, om Tilde Knudsen som den drevne og dygtige performer, hun er, kan målrette indholdet så meget, at den unge generation vil lade sig rive med og blive klogere. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.