Af: Randi K. Pedersen

27. april 2018

Meningsfulde klovnerier

I 'Stor større størst' forenes klassisk klovneri med små dramaer til komik med substans.

Alt kan måles og bliver det i klovneforestillingen 'Stor større størst'. En tilskuers næse for eksempel, men også klovnen Frk. Lange selv. Det er ikke nemt. Hun bliver enten for kort eller alt, alt for lang, og i det hele taget bliver resultatet af måleriet aldrig det forventede. Til gengæld er det sjovt.

Som klovnefiguren Frk. Lange har Karina Krægpøth fysikken med sig i forestillingen. Hun er selv et pænt stykke over middelhøjde og fra naturens hånd udstyret med de skønneste lange slanke arme og ben. De sidste vises frem i nogle forrygende gule strømper under en stumpet kjole, der giver udsyn til de fineste hvide bukser med blonder.

Det grines der af, hver gang den lange krop under store anstrengelser skal bakses ned på en hvidmalet ølkasse.

Dem er der nogle stykker af i forestillingen. Sammen med et stort baggrundsvindue med persienner og røvballegardiner skaber de en humoristisk scenografisk ramme helt i tråd med forestillingens indhold.

 Den handler nemlig ikke kun om ulemperne ved at være for høj og for lang i forhold til standardsamfundets standardmål, så sengen er for kort og siddepladsen for lav. Det bliver også en underholdende demonstration af klovnens mange sider.

En omvendt King Kong

Forestillingen består af små komiske situationsspil uden nogen væsentlig gennemgående handling, og musikken er ren baggrundsstøj. Men det går fint, for som Frk. Lange formår Karina Krægpøth at forene klassiske klovneattituder som gentagelsen af klumpedumpe fejl og vrøvlesprog med et klart minespil og stumme udsagn, der er lette at forstå.

Det skaber små dramaer i spillet, så klovnerierne ikke opleves som tom komik, men bliver meningsfyldte og får substans.

Hvor stor skal man for eksempel være for at være for lang? Er det, når sengen er for kort, så benene – eller værre – hovedet ramler ned i gulvet. Det må Frk. Lange spørge sig selv om efter et par grimme overraskelser. Men måske er hun i virkeligheden for kort. I hvert fald kniber det gevaldigt med at få smækket stængerne op på toppen af kasserne, som hun har stablet op for at kunne hoppe ned.

Godt det samme, for turen ned viser sig at være mindre attraktiv end forventet.

En indlagt omvendt King Kong-episode, hvor menneskeklovnen er uhyret og det lille søde bamsedyr offeret ender fatalt og tårevækkende. Heldigvis er bamse ikke helt så død som først antaget efter at være blevet mast under en kasse. Han vågner op igen til stor begejstring for Frk. Lange og publikum og sikrer en lykkelig slutning.

Karina Krægpøth er uddannet hospitalsklovn. Erfaringen herfra er sikkert baggrunden for hendes naturlige og umiddelbare kontakt til små tilskuere.

Når der liiige er brug for en hjælpende hånd til det ene og det andet, bliver børnene ikke blot inviteret til lidt fnisende halløj og ballade. De inddrages lynhurtigt som reelle koncentrerede medspillere i hendes superenergiske klovneunivers, og trods tidens mantra om interaktivt teater er det ingen selvfølge.  

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.