Af: Anne Middelboe Christensen

14. april 2010

Olaf Højgaard skaber et spændende, moderne Hamlet-portræt i sin interaktive digital-monolog, ’Prins H’ på Hamlet Scenen. Her i cowboyjakke... Foto: Rolf Kronow

Men Ofelia sms’er ikke tilbage

Olaf Højgaards Hamlet kan ikke forstå, at hans iPhone er tavs. Men så må han jo søge hjælp hos publikum i Hamlet Scenens vellykkede teenageforestilling.

Hamlet Scenen:
'Prins H, vol. 1.'
Tekst: Frit efter Shakespeare. Bearbejdelse og instruktion: Lars Romann Engel. Medvirkende: Olaf Højgaard. Aldersgruppe: Fra 14 år. Set i Stengade 31 i Helsingør, marts 2010. Turnéforestilling. Kan ses på Festival 2010 i Esbjerg. www.hamletscenen.dk

Hamlet Scenen har ventet med at springe ud som ungdomsteater. Men nu sker det oplagt nok med en teenageversion af ’Hamlet’. En veloplagt og modig Hamlet uden sikkerhedsnet. For teaterlederen og instruktøren Lars Romann Engel har gjort sin klassikertolkning til en dialogforestilling mellem skuespilleren Olaf Højgaard og publikum.

Men denne Hamlet er ikke en dansk prins med kongekrone. Han er en wannabe i Helsingør, der er vild med musik. Han opfatter sig selv som ’artist’ og arbejder som DJ – og han har lige haft et job i Vega på afbud. Hans smukke kæreste Ofelia er kosmetolog, og hans bedste ven Horatio er helvedes klog og læser til læge, når han altså ikke går på café. Selvfølgelig!

Denne Hamlet lever i 2010. Han lever gennem sin iPhone og sin computer, og han projicerer fotos op af sin mor, der er blevet underlig, efter hun har giftet sig med hans onkel – og om den nye papfar, der er megapinlig i sine ung-med-de-unge-hængerøvsbukser. Og om Ofelia, der er holdt op med at tage telefonen eller svare på hans mails. Hvad sker der for dig, Ofelia?

Hvad er en ven?

Transformationen er både morsom og helt hudløs, fordi Olaf Højgaard i den grad investerer sig selv i forestillingen. Ikke et sekund er han utroværdig, ikke et sekund forcerer han den skrøbelige dialog med sine teenagetilskuere, der både vil og ikke vil lade sig interviewe af ham og hans mikrofon.

Han hopper simpelthen rundt mellem stolerækkerne og giver hånd og præsenterer sig selv som ‘Prins H’. Og så spørger han de unge om den identitetskonflikt, som de genkender fra deres eget liv. For hvad er en ven? Og hvor langt vil man gå for en ven? Og hvordan får man en kæreste til at tilgive én? Denne Hamlet får faktisk tilskuerne til at digte med på et undskyldsbrev til Ofelia. Alle ord blev samlet ind, så det kom til at lyde: ’Tag mig tilbage / så vil jeg bare en kage.’ Godt så.

Hvordan er det at savne nogen?

Men det er faktisk i beskrivelsen af sin fars død, at Olaf Højgaard kommer allertættest på sit publikum. Han fisker et stykke papir op af sin inderlomme – den tale, som han gerne ville have holdt til sin fars begravelse, men som han ikke kunne gennemføre dengang.

Og billedet af en kiste med blomster inde i en kirke står længe nok til at give nogle tilskuere blanke øjne.

Men derudover er forestillingen ret sjov scenografisk – med hulter-til-bulter-æstetik rundt om en DJ-pult og et tøjstativ og diverse kameraer og skærme. For brugen af live video fejler ingenting; denne prins H skal nok blive foreviget i passende mængde. Forestillingens undertitel er ’vol.1 – familie og venner’.

Noget kunne altså tyde på, at der kommer en 2’er. Forestillingen afsluttes i hvert fald noget abrupt – og den når aldrig frem til den store ansvarsmonolog eller til de overvejelser om arven og pligten, som Shakespeare ellers har digtet så meget over.

Handlingen med Ofelia slutter også, inden bækken stopper til med plukkede blomster. Så et strejf happy end er der såmænd også.

Hvorfor skifter Hamlet bukser?

Men det største af de umulige spørgsmål får Olaf Højgaard alligevel sagt med sikker stemme: ’Hvad vil det egentlig sige at være et menneske?’ Og han scorer points på sit spørgsmål, simpelthen fordi han er så frygtløs i sin attitude. Han vil gerne vide det, derfor spørger han. Så enkelt er det!

Så denne ’Prins H’ skal nok gøre indtryk. Det trækker heller ikke direkte ned, at Olaf Højgaard ser så godt ud. (Selv om han næsten fik de piftende teenagepiger til at besvime af salighedschok, da han pludselig stod midt på scenen og tog sine jeans af, så han bare stod i underbukser og veltrimmede lårmuskler – han skulle jo bare skifte bukser. Sådan!)

Alligevel skal hans spørgsmål nu nok have lejret sig hos de hvinende piger:

’Lever du bare op til andres forventninger – eller finder du din egen vej?’

Hamlet Scenen:
'Prins H, vol. 1.'
Tekst: Frit efter Shakespeare. Bearbejdelse og instruktion: Lars Romann Engel. Medvirkende: Olaf Højgaard. Aldersgruppe: Fra 14 år. Set i Stengade 31 i Helsingør, marts 2010. Turnéforestilling. Kan ses på Festival 2010 i Esbjerg. www.hamletscenen.dk

Flere anmeldelser

Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi