Af: Carsten Jensen

3. oktober 2008

Lotte går nye veje

Lotte Faarup, der er en del af den kunstneriske ledelse hos Corona La Balance, forlader teatret med udgangen af denne sæson. Hun vil være dramatikerspire samt instruere og arbejde med forskning inden for scenekunst. Kort sagt lave mere kunst og mindre organisation.

BørneTeaterSammenslutningens nye dramatikervæksthus starter 30. oktober med otte nye spirer. En af dem er Lotte Faarup, der kommer med 20 års erfaring i Theater La Balance og Corona La Balance som primært skuespiller, men de senere år også som instruktør og dramatiker.

Hun må dermed siges at være en af de mest teatererfarne elever, der er blevet indrulleret i det succesrige projekt.

Men hvad får egentlig en så garvet teaterrotte til at blive dramatikerspire?

»Jeg har gennem tiden på Theater La Balance arbejdet meget med bearbejdelser og dramatiseringer og senere har jeg kastet mig over at skrive fra grunden og delvist kombineret det med mine egne instruktøropgaver. Det er gået forholdsvist godt, men alt jeg har forfattet er lavet ud fra selvlærte metoder og erfaringer, og her er jeg overbevist om, at det, jeg kan, kan udnyttes langt mere ved at få noget håndværksmæssigt værktøj, kombineret med at hengive sig et studie sammen med andre.

Jeg er fuldstændig vild med at skrive, men jeg har stor respekt for faget og ved, at jeg kan komme meget længere ved at gå ind i denne læreproces. Nogen gange tror jeg, at det er sundt at gå et skridt tilbage og stille sig selv en enkel opgave og bruge rigtig lang tid på at løse den. Det må man kunne komme langt med,« lyder det fra 45-årige Lotte Faarup.

Og hvad forventer du så helt konkret at få med dig, når væksthusprojektet er slut til juni næste år?

»Jeg forventer at jeg via fordybelse og masser af faglig kompetent undervisning/ guidning har flyttet mig både kunstnerisk og håndværksmæssigt. Konkret har jeg forhåbentlig et godt manuskript på bordet samt 53 gode vilde ideer til andre manuskripter, projekter, forskningsemner…«

Forlader Corona La Balance

Lotte Faarup har været en del af den kunstneriske ledelse på Corona La Balance, der også udgøres af Marc van der Velden og Jørgen Carlslund, siden starten på statsensemblet.

Men fra udgangen af denne sæson forlader hun teatret for at gå sine egne veje. Sortien er på sin vis helt udramatisk, selvom det bestemt også handler om teater. Efter flere år med fuld fart i et højprofileret projekt som statsensemblet har Lotte Faarup lyst til at koncentrere sig om det kunstneriske arbejde og forskning inden for scenekunst.

»Jeg har haft en fantastisk tid i mange år sammen med Theater La Balance og nu de sidste fire år med statsensemblet, hvor jeg har fået mulighed for at sætte nogle drømmeprojekter i søen sammen med nogle meget dygtige mennesker.

Måske har netop den sidste tid givet mig så meget blod på tanden og is i maven til at vælge kun for kunsten i fremtiden. Jeg tror på, at kunst skabes bedst og udvikles bedst i kunstneriske rum, hvor der er plads til dybe tanker, ekstreme ideer og umulige forsøg, både indholdsmæssigt og formmæssigt. De rum ønsker jeg at opsøge og bruge al min tid på,« lyder den oprigtige hensigtserklæring fra den kommende dramatikerspire og kommende eks-statsensemble-leder.

Seneste artikler

Seneste artikler

Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere