Af: Carsten Jensen

3. oktober 2008

Lotte går nye veje

Lotte Faarup, der er en del af den kunstneriske ledelse hos Corona La Balance, forlader teatret med udgangen af denne sæson. Hun vil være dramatikerspire samt instruere og arbejde med forskning inden for scenekunst. Kort sagt lave mere kunst og mindre organisation.

BørneTeaterSammenslutningens nye dramatikervæksthus starter 30. oktober med otte nye spirer. En af dem er Lotte Faarup, der kommer med 20 års erfaring i Theater La Balance og Corona La Balance som primært skuespiller, men de senere år også som instruktør og dramatiker.

Hun må dermed siges at være en af de mest teatererfarne elever, der er blevet indrulleret i det succesrige projekt.

Men hvad får egentlig en så garvet teaterrotte til at blive dramatikerspire?

»Jeg har gennem tiden på Theater La Balance arbejdet meget med bearbejdelser og dramatiseringer og senere har jeg kastet mig over at skrive fra grunden og delvist kombineret det med mine egne instruktøropgaver. Det er gået forholdsvist godt, men alt jeg har forfattet er lavet ud fra selvlærte metoder og erfaringer, og her er jeg overbevist om, at det, jeg kan, kan udnyttes langt mere ved at få noget håndværksmæssigt værktøj, kombineret med at hengive sig et studie sammen med andre.

Jeg er fuldstændig vild med at skrive, men jeg har stor respekt for faget og ved, at jeg kan komme meget længere ved at gå ind i denne læreproces. Nogen gange tror jeg, at det er sundt at gå et skridt tilbage og stille sig selv en enkel opgave og bruge rigtig lang tid på at løse den. Det må man kunne komme langt med,« lyder det fra 45-årige Lotte Faarup.

Og hvad forventer du så helt konkret at få med dig, når væksthusprojektet er slut til juni næste år?

»Jeg forventer at jeg via fordybelse og masser af faglig kompetent undervisning/ guidning har flyttet mig både kunstnerisk og håndværksmæssigt. Konkret har jeg forhåbentlig et godt manuskript på bordet samt 53 gode vilde ideer til andre manuskripter, projekter, forskningsemner…«

Forlader Corona La Balance

Lotte Faarup har været en del af den kunstneriske ledelse på Corona La Balance, der også udgøres af Marc van der Velden og Jørgen Carlslund, siden starten på statsensemblet.

Men fra udgangen af denne sæson forlader hun teatret for at gå sine egne veje. Sortien er på sin vis helt udramatisk, selvom det bestemt også handler om teater. Efter flere år med fuld fart i et højprofileret projekt som statsensemblet har Lotte Faarup lyst til at koncentrere sig om det kunstneriske arbejde og forskning inden for scenekunst.

»Jeg har haft en fantastisk tid i mange år sammen med Theater La Balance og nu de sidste fire år med statsensemblet, hvor jeg har fået mulighed for at sætte nogle drømmeprojekter i søen sammen med nogle meget dygtige mennesker.

Måske har netop den sidste tid givet mig så meget blod på tanden og is i maven til at vælge kun for kunsten i fremtiden. Jeg tror på, at kunst skabes bedst og udvikles bedst i kunstneriske rum, hvor der er plads til dybe tanker, ekstreme ideer og umulige forsøg, både indholdsmæssigt og formmæssigt. De rum ønsker jeg at opsøge og bruge al min tid på,« lyder den oprigtige hensigtserklæring fra den kommende dramatikerspire og kommende eks-statsensemble-leder.

Seneste artikler

Seneste artikler

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School. Materialet blev præsenteret for offentligheden i slutningen af august sammen med bogen ’AI i gymnasiet’. Både undervisningsmaterialet og den nyudgivne undervisningsbog er guf for alle, der ønsker at vide mere om AI i særdeleshed og vores digitale liv i almindelighed.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School. Materialet blev præsenteret for offentligheden i slutningen af august sammen med bogen ’AI i gymnasiet’. Både undervisningsmaterialet og den nyudgivne undervisningsbog er guf for alle, der ønsker at vide mere om AI i særdeleshed og vores digitale liv i almindelighed.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere