Af: Carsten Jensen

3. oktober 2008

Lotte går nye veje

Lotte Faarup, der er en del af den kunstneriske ledelse hos Corona La Balance, forlader teatret med udgangen af denne sæson. Hun vil være dramatikerspire samt instruere og arbejde med forskning inden for scenekunst. Kort sagt lave mere kunst og mindre organisation.

BørneTeaterSammenslutningens nye dramatikervæksthus starter 30. oktober med otte nye spirer. En af dem er Lotte Faarup, der kommer med 20 års erfaring i Theater La Balance og Corona La Balance som primært skuespiller, men de senere år også som instruktør og dramatiker.

Hun må dermed siges at være en af de mest teatererfarne elever, der er blevet indrulleret i det succesrige projekt.

Men hvad får egentlig en så garvet teaterrotte til at blive dramatikerspire?

»Jeg har gennem tiden på Theater La Balance arbejdet meget med bearbejdelser og dramatiseringer og senere har jeg kastet mig over at skrive fra grunden og delvist kombineret det med mine egne instruktøropgaver. Det er gået forholdsvist godt, men alt jeg har forfattet er lavet ud fra selvlærte metoder og erfaringer, og her er jeg overbevist om, at det, jeg kan, kan udnyttes langt mere ved at få noget håndværksmæssigt værktøj, kombineret med at hengive sig et studie sammen med andre.

Jeg er fuldstændig vild med at skrive, men jeg har stor respekt for faget og ved, at jeg kan komme meget længere ved at gå ind i denne læreproces. Nogen gange tror jeg, at det er sundt at gå et skridt tilbage og stille sig selv en enkel opgave og bruge rigtig lang tid på at løse den. Det må man kunne komme langt med,« lyder det fra 45-årige Lotte Faarup.

Og hvad forventer du så helt konkret at få med dig, når væksthusprojektet er slut til juni næste år?

»Jeg forventer at jeg via fordybelse og masser af faglig kompetent undervisning/ guidning har flyttet mig både kunstnerisk og håndværksmæssigt. Konkret har jeg forhåbentlig et godt manuskript på bordet samt 53 gode vilde ideer til andre manuskripter, projekter, forskningsemner…«

Forlader Corona La Balance

Lotte Faarup har været en del af den kunstneriske ledelse på Corona La Balance, der også udgøres af Marc van der Velden og Jørgen Carlslund, siden starten på statsensemblet.

Men fra udgangen af denne sæson forlader hun teatret for at gå sine egne veje. Sortien er på sin vis helt udramatisk, selvom det bestemt også handler om teater. Efter flere år med fuld fart i et højprofileret projekt som statsensemblet har Lotte Faarup lyst til at koncentrere sig om det kunstneriske arbejde og forskning inden for scenekunst.

»Jeg har haft en fantastisk tid i mange år sammen med Theater La Balance og nu de sidste fire år med statsensemblet, hvor jeg har fået mulighed for at sætte nogle drømmeprojekter i søen sammen med nogle meget dygtige mennesker.

Måske har netop den sidste tid givet mig så meget blod på tanden og is i maven til at vælge kun for kunsten i fremtiden. Jeg tror på, at kunst skabes bedst og udvikles bedst i kunstneriske rum, hvor der er plads til dybe tanker, ekstreme ideer og umulige forsøg, både indholdsmæssigt og formmæssigt. De rum ønsker jeg at opsøge og bruge al min tid på,« lyder den oprigtige hensigtserklæring fra den kommende dramatikerspire og kommende eks-statsensemble-leder.

Seneste artikler

Seneste artikler

På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere