Warning: opendir(/var/www/teateravisen.dk/public_html/wp-content/cache/db/options//b12/d5d) [function.opendir]: failed to open dir: No such file or directory in /var/www/teateravisen.dk/public_html/wp-content/plugins/w3-total-cache/Util_File.php on line 158
Af: Anne Middelboe Christensen

12. maj 2017

Lommelygteteater med smil

Madam Bach imponerer med tystheden og trygheden i sin nye småbørnsforestilling ’Hjem’. Men performerne skal vist have et fastere greb om forældrene…

Teaterværkstedet Madam Bach byder velkommen lige så tyst. Med store smil går teatrets to skuespillere hen mod tilskuerne, en efter en, mens de holder en kasse frem, sådan omtrent på størrelse med en skotøjsæske.

Så lyser de ned i kassen med en lommelygte, og så kan man se ind gennem et hul i kassen og få øje på alverdens ting: En by med biler og busser og høje huse – eller måske et klatretræ med en kat.

Efter denne visuelle optakt bliver børnene bliver sat på gulvet i en halvcirkel, helt tæt på performerne og tæt på de mange sære rekvisitter, der står på pæle og hænger i snore i kunstfærdige arrangementer.

Så både børn og voksne er straks pirret og nysgerrige efter at opleve mere i denne underlige verden…

Stiliseret solbærbusk

»Hjem er en følelse inde i mig – og i dig,« siger Pernille Bach med stille smilestemme.

Og så begynder hun ellers at måle op med forskellige målebånd, parat til at bygge et hus. De mindste børn kigger benovet på metalmålebåndene, der svirper ud af deres holdere. For dem er det en fest i sig selv.

Der bliver nu aldrig bygget noget hus. Til gengæld kaster performeren sig over sin bedste hule – en stiliseret solbærbusk, der kan dreje af sig selv, mens der pludselig opstår en sommerlyd af summende bier og fuglefløjt i rummet.

Den dygtige kat Molly

Christian Schrøder griber guitaren og klimprer en enkel og hyggelig melodi, og der opstår en skøn følelse af tryghed og nysgerrighed på samme tid. Så begynder de to performere at fortælle om uforklarlige fænomener.

 »Nogle dyr kan altid finde hjem,« siger de imponeret og fortæller om katten Molly, der selv fandt hjem. Og børnene nikker lettet.

Hæv stemmen!

Småbørnsforestillinger har de mest uforudsigelige tilskuere. Sådan er det bare. Desværre var der ved den forestilling, jeg oplevede, også et tilskuerbarn, der bare stillede sig fascineret op og gik hen lige foran skuespillerne – uden at barnets mor gjorde noget.

Men skuespillerne gjorde heller ikke noget, og derfor endte det med, at ingen andre rigtigt kunne se, hvad der foregik.

Det virkede altså som misforstået hensyn til en to-årig. Så her må Madam Bach vist hæve stemmen over for de voksne en anden gang… Både af respekt for deres egen forestilling og for resten af publikum.

Bittesmå detaljer

For der er så mange spændende bittesmå detaljer, som man gerne vil følge med i under denne æstetiske sanseforestilling: En flyvende cable-car på tværs af scenen. En mærkelig runde jordklodebold med et lillebitte hus, der stikker ud oppe foroven. Og alle de sære snore og blafreting, der bliver belyst, uden at man helt fatter hvorfor…

Forestillingen har sjovt nok svært ved at slutte. Det virker nærmest, som om den kommer til at gå i ring med sine gentagelser. Men det gør ingenting, for Madam Bachs univers er så finurligt, at man virkelig gerne vil have lov til at blive i det så længe, som muligt. I hvert fald når man er børnehavebarn og mærker roen hos voksne, der fortæller langsomt om de mindste detaljer.

»Hjem er der, hvor man gerne vil være,« lyder en replik i ’Hjem’.

Og man vil rigtig gerne være gæst hos Madam Bach.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.