Af: Janken Varden

1. juni 2017

Livet er hårdt for kyllinger

Odsherred Teater tager en gammel succes frem om livets uretfærdighed og kampen mellem brødre, som stadig holder.

Thomas Tidholm er en flittig svensk forfatter, tegner og musiker, med bunker af tekster i bagagen i form af digte, roman, prosatekster og mange, mange 'pjäser' for teater, – herunder 'Balladen om Marjan og Rolf' som Gruppe 38 spillede for nogle år siden, og 'Tuppen, ja!' som Odsherred Teater havde stor succes med for 14 år siden under titlen 'Hane Hop'.

Nu tager Odsherred stykket op igen i ny indstudering, med ny instruktør og ny titel – 'Kom igen, kylling', men med samme skuespiller, Henrik Ipsen.

Børneteateravisen anmeldte forestillingen den gang i 2003, men forestillinger med 14 år eller mere på bagen kan anmeldes på ny – det har redaktør Jensen bestemt.

Kæmpebrøl

Scenerummet er spændende. Vi er omgivet, som af et hegn, af hvidt stof, som et cirkustelt uden loft. På en høj barstol, i en slags teltåbning, sidder Henrik Ipsen i sin egen verden. Han spiller – og det gør han fermt og flot – mundharmonika. Det går så over i en jazzet scatsong, mens han opdager os i salen.

Han har lune og varme, smil og koketteri, blik og hemmeligheder. Lige dele charme og selvbevidsthed. Tilfreds både med os i publikum og med sig selv.

Så sætter han i et brøl. Et kæmpebrøl der kunne skræmme håret af hovedet på enhver, mens han peger ned på sin fod. 'AV! Avavav!! Jeg har slået mig!'

Og så med ét  – totalt stemningsskifte til tørt og forklarende at sige: 'Altså ikke Jeg, det er ikke JEG som har slået mig, det er min storebror'. Nyt brøl og Av av av!

Konkurrence

Jeg har da sjældent set nogen tilrane sig opmærksomheden på så effektiv en facon. Sjovt autoritært, – kan man sige det? Ipsen har i alle fald en stentorrøst, der kan vække døde.

På ingen tid har han os alle med. Vi kan tydeligt se Storebroren, der står på hans fod og som håner ham og siger 'Kom igen, kylling!'. Og vi kan ligeså tydeligt fornemme den yngre brors klynk og overdrevne reaktion, som om han var ved at dø i et smertehelvede.

Dermed er rammen sat. Forholdet mellem de to brødre – Storebror og den yngre Sixten. Konkurrencen dem i mellem om livets goder, om fars gunst, om dygtighed og smartness.

Den røde tråd i forestillingen – monologen – er de evindelige tests som Far sætter i gang med de to brødre som kombattanter. Storebror som altid vinder i dysten om, hvem der først og hurtigst kan sige 'Hane hane ja' og vinde fars præmie i form af en kuglepen, en nøglering, en kalender.

Og indsatsen stiger jo, efterhånden som årene går. Men Storebror vinder altid, ind i mellem med snyd eller pludselige nye regler.

Protester

Far er den barske virkelighedsrepræsentant. Livet er hårdt, man skal kunne kæmpe, it’s a jungle out there. Så lav noget nyttigt, lær noget ordentligt, stå op og imod og kæmp. Jeg indrømmer: så langt i Odsherreds forestilling er jeg ved at nedlægge protest, – det begynder at blive usympatisk.

Det gode ved forestillingen er imidlertid, at også børnene i publikum begynder at protestere. Nogle udtrykker ikke kun empati med stakkels Sixten, men retfærdig harme over den usle far og den hånlige Storebror.

Og Henrik Ipsen lader ungerne komme til med sine protester, også når Sixten selv er egoistisk og ikke vil dele med nogen. 'Men så bliver han jo lige så dum', lyder det.

Jeg røber ingen slutning her, men dét kan jeg sige: Børnene bliver sendt hjem med ikke kun harme over verdens uretfærdighed, men også oprejsning. Både for Sixten og for deres egen opfattelse af moral og opførsel.

Henrik Ipsen er en ferm fortæller, han har blik for salens reaktioner og skaber rum for andre uden at tabe kontrollen. Og så kan han spille på hovedet.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.